Nam Michael Masi de juiste beslissing?

Nam Michael Masi de juiste beslissing?

In de laatste paar kilometers wist Verstappen afgelopen zondag de leiding nog over te nemen, waardoor hij zich onverwachts toch nog de wereldkampioen mag noemen. Echter is Mercedes van mening dat er niet volgens het protocol gehandeld werd tijdens het inzetten van de safety car en dit zou het Hamilton enorm moeilijk hebben gemaakt. De FIA liet weten niks te zullen doen met het bezwaar van Mercedes en dit resulteert dus de overwinning van Verstappen. Michael Masi heeft besloten de safety car een ronde eerder van de baan te halen, terwijl dit niet was toegestaan. Volgens Mercedes had de wedstrijdleiding deze beslissing niet mogen maken, maar klopt dit wel?

Er valt wel te concluderen dat het laatste deel van de race enorm spectaculair was, ongeacht je nu voor Verstappen of Hamilton bent. Jordi Smit, sportjournalist van GPblog, vertelt dat dit scenario heel anders was geweest als de wedstrijdleider Masi er niet voor had gekozen de safety car eerder van de baan te halen. Mocht hij deze beslissing eigenlijk wel maken? Volgens het formule 1-reglement moet de safety car verplicht nog een extra ronde rijden nadat de gelapte auto’s een ronde hebben ingehaald. Echter heeft Masi besloten de safety car een ronde eerder van de baan af te halen. ‘’Als we dus kijken naar de regelgeving heeft Mercedes deels wel gelijk’’, aldus Smit.
Daarentegen luidt het volgens een ander reglement dat het de wedstrijdleider zijn goed recht is om tijdens een race de procedures omtrent de safety car te overrulen als hij hier de noodzaak van inziet. Zo vertelt ook Tom Coronel, Nederlandse autocoureur, dat de wedstrijdleider uiteindelijk bepaalt. Maar was de noodzaak hier dan wel van groot genoeg belang?

Een wedstrijdleider mag de race pas stoppen nadat er minstens 75 procent van de 300 kilometer plus een extra ronde is afgelegd. Op het moment dat de gelapte coureurs de safety car mochten inhalen ging de laatste ronde van start. Hierdoor stond Masi voor de keuze om of de coureurs te laten finishen achter de safety car of de auto een ronde eerder uit het veld te halen, zodat de laatste ronde voor het publiek nog spannend zou worden. Voor Masi was de noodzaak van het tevreden stellen van het publiek in dit geval groot genoeg om de procedures omtrent de safety car te negeren. Dit is dus gewoon toegestaan. ‘’In principe heeft Mercedes wel gelijk als het gaat om het protocol, maar de wedstrijdleider wilde een mooi seizoen neerzetten en hier heeft hij ook naar gehandeld. Ze hadden samen met de safety car over de finish kunnen rijden, maar zo wil je een fantastisch seizoen als dit niet eindigen’’, aldus Smit. Het komt volgens Smit ook wel vaker voor dat wedstrijdleiders beslissen om zich niet te houden aan de regelgeving en dit is ook hun goedrecht. ‘’Het is nu puur dat deze beslissing zoveel gevolgen heeft, maar normaal gesproken hoor je hier achteraf niet zoveel van’’.
Ook Coronel vertelt: ‘’Je kan een sport niet doodmeppen door middel van een reglement. Hierom is de mening van de wedstrijdleider net zo sterk van kracht’’.

Het standpunt van Mercedes klopt dus deels wel, maar wordt ontkracht door het reglement dat een wedstrijdleider de beslissing mag nemen. In dit geval was het belang van een spectaculaire wedstrijd volgens Masi zo groot dat hij de regels omtrent de safety car heeft overruled. Het is dus wel toegestaan voor Masi om de safety car een ronde eerder van de baan te halen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.