Incidenten op tribunes onderzocht tijdens De Klassieker

Vuurwerk op de tribune

De Klassieker staat in de meeste gevallen garant voor spektakel. Zowel op het veld als buiten het veld. Van kleine opstootjes in de Johan Cruyff Arena naar grote gevechten in De Kuip, en andersom. Tegenwoordig zijn die gevechten niet de enige reden om de wedstrijd te staken. Vuurwerk, fakkels, en voorwerpen die het veld op worden gegooid zijn een directe reden voor de scheidsrechter om de wedstrijd te staken. Het meest recente voorbeeld was De Klassieker in de Arena (0-4). Door vuurwerk op het veld werd de wedstrijd gestaakt, en moest deze worden uitgespeeld in een leeg stadion.

Naar aanleiding van het aansteker-incident met Davy Klaassen in De Kuip in april, heeft het Auditteam Voetbal en Veiligheid een onderzoek gestart. De Ajacied werd bekogeld met een aansteker vanuit het publiek, waardoor hij er een hoofdwond aan overhield. Het onderzoek laat ook zien dat dat niet het enige incident was op die avond. Er zouden zelfs levensbedreigende situaties zich hebben voorgedaan. Dit heeft volgens het Auditteam te maken met de rookbommen en grote vlaggen van brandbaar materiaal. Verder werd er druk gezet op beveiligers waardoor er vanaf een bepaald moment voor de wedstrijd niet meer werd gefouilleerd. De halve finale van de KNVB-beker werd niet zonder slag of stoot afgesloten.

In het onderzoek is te lezen dat zowel de veiligheid van spelers als beveiligers dus niet worden gewaarborgd. Maarten van Noort, adviseur Veiligheid- en Crisismanagement, zegt: “Er worden diverse maatregelen getroffen om de veiligheid te optimaliseren. Een voorbeeld hiervan zijn de netten die zijn opgehangen tijdens De Klassieker”. Daarnaast geeft hij aan dat de fakkels en spandoeken een gevaarlijke combinatie zijn. “Het is treurig dat de beveiligers zo onder druk werden gezet. Om dit de volgende keer te voorkomen moeten er meer eenheden ter plaatse zijn”. Dit moet ervoor zorgen dat er gefouilleerd kan worden, waardoor zulke voorwerpen niet het stadion in komen.

Bekijk hieronder De ‘alternatieve’ Klassieker:

Djem Smit

Djem Smit (Haarlem, 2004) houdt zich graag bezig met sport. Het verdiepen in een specifiek onderwerp klinkt hem niet onbekend in de oren, net als informatie vergaren uit diepgaande gesprekken. Op zijn stage bij het FlowBuro, maakte hij al vroegtijdig kennis met journalistieke producties. De studie Journalistiek past daarom uitstekend in zijn straatje.