Zijn kerstpakketten daadwerkelijk duurder geworden?

Zijn kerstpakketten daadwerkelijk duurder geworden?

Beeld: Pexels

UTRECHT – Het is een extraatje voor de werknemers tijdens de feestdagen; een kerstpakket. Het bedankje vanuit de werkgever tijdens de koude winterdagen. In deze pakketten zitten vaak lekkernijen en cadeaus die betrekking hebben op de feestdagen. In de Volkskrant vertellen ze dat deze kerstpakketten duurder zijn geworden en dat bedrijven meer uitgeven aan hun werknemers, tevens door de coronacrisis waardoor nieuwjaarborrels niet door kunnen gaan. Op die manier blijft er meer over voor de kerstpakketten. Maar is het wel echt zo dat de kerstpakketten duurder zijn geworden?  

Kijkende naar alle groothandels in kerstpakketten, zijn hier veel cijfers en feiten uit te halen. De website en groothandel kerstpakketten.nl heeft al 30 jaar ervaring in het samenstellen en verkopen van kerstpakketten, ze zitten dus al lang in de business. Ze zeiden dat het geen verassing was dat kerstpakketten duurder en gewilder zijn geworden. Ze merkten zelf al en enorme toename aan bedrijven die hun benaderde en de ‘waarde’ van het kerstpakket werd hoger. “Zowel emotionele waarde als de waarde in euro’s voor kerstpakketten is gestegen. Door de coronacrisis hebben bedrijven meer geld in dit bepaalde potje, omdat nieuwjaarsborrels en andere verplichte borrels niet door kunnen gaan. Ze vinden het belangrijk om hun medewerkers te laten zien dat het bedrijf dankbaar is voor het harde werken afgelopen jaar tijdens zulke gekke tijden”. Deze uitspraak van de woordvoerder van het bedrijf duidt sowieso aan dat de emotionele waarde van de kerstpakketten is gestegen.

Jelle Gleijn werkt inmiddels al 5 jaar bij hetzelfde bedrijf en heeft verschil gezien in de kerstpakketten. Zijn eerste jaar kreeg hij een waardebon voor online shoppen ter waarde van tien euro. De jaren daarop kreeg hij wel fysieke spullen en merkte hij dat de hoeveelheid elk jaar een beetje omhoog ging. Tijdens het gezamenlijk uitpakken van zijn kerstpakket was hij blij verrast. “Dit had ik niet verwacht, het is veel meer dan andere jaren en ze hebben zelfs een persoonlijk kaartje erbij gedaan!” Hij heeft ook veel vrienden en collega’s die merken dat de waarde van hun extraatje tijdens de winterdagen omhoog is gegaan. De baas van Jelle liet weten dat hij het belangrijk vond om haar wedewerkers een hart onder de riem te steken en ze wat extra’s te geven. “Met het persoonlijke bericht, krijgen de medewerkers het gevoel dat ze gezien worden en er niet alleen voor staat tijdens deze lastige tijden en de vijfde coronagolf waar we nu inzitten”.

Uit een enquête onder 83 jongeren tussen de 18 en 25 jaar komt uit dat zo’n 84% merkt dat hun kerstpakketten duurder en waardevoller zijn geworden. Ze hebben in de loop van de jaren veel verschil gemerkt en zijn blij met hun grote kerstpakketten. Echter zegt maar 24% het belangrijk te vinden om een groot kerstpakket te krijgen. Een klein gebaar vanuit het bedrijf/ iets persoonlijks is vaak al genoeg.

Het wordt hieruit duidelijk dat kerstpakketten daadwerkelijk duurder zijn geworden; in waarde van geld maar ook in emotionele waarde. Het is belangrijk aan de medewerkers te laten zien hoe dankbaar je bent en dat ze goed werk verrichten. Lichtpuntjes zijn erg belangrijk in een tijd van veel donkerte.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *