‘Alle teams beginnen eigenlijk weer op nul’

‘Alle teams beginnen eigenlijk weer op nul’

Het is februari, en buiten dat mensen dan op skivakantie gaan is het voor veel Formule 1 fans ook de maand dat de teams hun auto’s presenteren. Zeker dit jaar is dat speciaal want de autosportfederatie FIA introduceert nieuwe regels om de sport aantrekkelijker te maken. Wat moet er gebeuren om de sport weer spannend te maken en hoe kijken de teams hier tegenaan? Formule 1 analist van Ziggo Sport, Rick Winkelman praat ons via de videoverbinding bij over het nieuwe Formule 1 seizoen.

De populariteit van Formule 1 stijgt al jaren in Nederland. Sinds Max Verstappen in 2015 zijn intrede in de koningsklasse van de autosport deed werden miljoenen Nederlands verliefd op termen als ‘DRS’, ‘cerbs’ en ‘box, box, box’. Het hoogtepunt van deze populariteitsstijging was natuurlijk de winst van Max Verstappen vorig jaar. Na jaren meedraaien in de top en het winnen van prachtige races werd hij als eerste Nederlander wereldkampioen.

Vorig seizoen was de Formule 1 spannender dan ooit. Verstappen was in een man tegen man gevecht beland met zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Het bleef spannend tot de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi. Beide coureurs stonden met een gelijk puntenaantal aan de start van de wedstrijd. De beslissing viel pas in de laatste ronde, waar Verstappen door een betere bandenstrategie aan kop kon komen en het wereldkampioenschap naar zijn hand zette.

Die laatste race ven het seizoen liet nog zijn sporen na in de F1-wereld. De beslissing van wedstrijdleider Michael Masi zorgde voor veel opschudding. Masi gaf de opdracht om auto’s die al een ronde achter de safety car reden de safety car te laten inhalen waardoor Verstappen op een snellere band direct achter Lewis Hamilton terecht kwam. De manier waarop deze beslissing tot stand kwam wordt door Mercedes, het team van Hamilton, betwijfeld. Afgelopen dagen waren er zelfs verschillende meetings met de betrokkenen om dit soort onduidelijkheden in de toekomst te voorkomen.

Die laatste race was ook de laatste race van het ‘hybride tijdperk’ in de Formule 1. In 2019 kondigde autosportfederatie FIA aan dat het de regels voor de auto’s in de Formule 1 zou veranderen. De sport moest aantrekkelijker worden door te zorgen dat de teams dichter bij elkaar zouden zitten. De bolides krijgen een hele andere aurodynamica. Zo moet de onderkant van de auto’s een soort tunnels bevatten die de auto steviger op de grond houden. Verder is de vorm van de auto ‘simpeler’ geworden waardoor de auto’s elkaar makkelijker kunnen volgen.

Ook heeft bandenleverancier Pirelli voor het komende seizoen nieuwe banden geïintroduceerd. De Formule 1 reed bijna dertig jaar met banden van 13 inch, maar in het nieuwe seizoen zijn de banden 18 inch. Afgezien van het betere uiterlijk (over smaak valt te twisten), is de nieuwe band representatiever voor de auto’s die openbare weg rijden. Door de veranderingen aan de banden zullen de auto’s anders reageren op het stuurbewegingen van de coureurs, waardoor ze nauwkeriger zijn dan de vorige banden. Ook belooft Pirelli dat de banden minder snel zullen slijten. Zij voorspellen zelfs dat tijdens veel van de aankomende races maar één pitstop gedaan moet worden.

De Formule 1 zorgt met de nieuwe auto ook nog voor een andere primeur. Er worden zogenaamde winglets over de banden geplaatst. Deze zorgen ervoor dat de luchtstromen voor de banden naar de achtervleugel worden geleid waardoor een achterliggende auto dichter op de auto kan rijden en er een spannendere race ontstaat.

Het eerste team dat hun auto presenteerde was het team van Haas. Haas F1 eindige vorig seizoen op de laatste plaats in het kampioenschap met 0 punten. Tijdens dat seizoen zei het team al dat het zich volledig op de ontwikkelingen van het nieuwe seizoen en de nieuwe regels zou gaan focussen. De afgelopen dagen presenteerden onder andere Alpha Tauri, McLaren, Williams en het team van Verstappen, Red Bull racing, hun auto’s.

Al gelijk waren er zichtbare verschillen tussen de teams. Zo zie je dat het middenstuk van de auto’s van Haas en Aston Martin. Het middenstuk van de auto’s van Haas heeft een duidelijk hoek, terwijl de Aston Martin een ronde vorm heeft. Doordat de testdagen nog niet zijn begonnen voor het aankomende seizoen kunnen experts nog weinig zeggen over de snelheid van de nieuwe bolides.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.