“Het is aan de Koninklijke Horeca Nederland om de cao te verbeteren”

“Het is aan de Koninklijke Horeca Nederland om de  cao te verbeteren”

Dat de horeca last heeft van personeelstekorten weten we al jaren. Maar de lockdowns hebben het probleem alleen maar verergerd. De GGD met haar teststraten is de nieuwe concurrent geworden als het gaat om werknemers. Daarom pleiten restaurants voor een beter cao.

Tekst: Boris van Leeuwen
Foto: Pixabay

Steven Wattimena, eigenaar van Kantjil & De Tijger in Amsterdam, geeft aan veel last te hebben van het tekort. “Het is heel ernstig. Dat merken we vooral doordat het restaurant weer open mag. We kunnen helaas niet op volledige capaciteit draaien. Puur doordat we te weinig mensen hebben.”

Ook bij The Breakfast Club aan het Haarlemmerplein ondervinden ze problemen. “Veel personeel heeft ander werk gevonden tijdens de lockdowns. We hebben slechts 2 mensen met een vast contract. Gelukkig komen we er nu weer een beetje bovenop.”  Aldus assistent-manager Lucy.

Een echte oplossing is er nog niet. Steven: “We kijken nu naar mogelijkheden. Dus wat kunnen wij aan, zonder het personeel te veel te overbelasten? Ik denk dat het aan de Koninklijke Horeca Nederland is om eindelijk de cao te verbeteren. Het is daar gewoon tijd voor.”

Lucy sluit zich hierbij aan. “Mensen willen nu vaste uren. In de zomer zijn ze 40 uur per week nodig. En in de winter staan ze op straat zonder geld. Dit maakt het denk ik erg onaantrekkelijk om nog in de horeca te werken.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.