Innovatief ‘dating-programma’ revolutioneert hondenfokkerij om erfelijke ziekten te voorkomen

In een opvallende zet om erfelijke ziekten bij gezelschapsdieren te bestrijden, heeft Expertisecentrum Genetica van de Faculteit Diergeneeskunde een uniek ‘dating-programma’ genaamd Fit2breed ontwikkeld, gericht op het Nederlandse Kooikerhondje.

Het concept voor Fit2Breed ontstond als reactie op de frequente confrontatie van dierenartsen met gezelschapsdieren die lijden aan erfelijke ziekten. Het doel was duidelijk: door een verantwoord fokbeleid te bevorderen, konden deze problemen voorkomen worden. Het programma, dat zes jaar in ontwikkeling was, is ontworpen door Universitair hoofddocent Diergeneeskunde dr. Hille Fieten en haar team. Het combineert genetische informatie, afstammingsgegevens en klinische screeningsresultaten om risicovolle fokcombinaties te vermijden en erfelijke ziekten te minimaliseren.

Doelen en Resultaten:

De initiële doelen van Fit2Breed omvatten het voorkomen van erfelijke ziekten en het bevorderen van verantwoord fokken. Het Expertisecentrum Genetica onderzoekt DNA-mutaties die erfelijke ziekten veroorzaken, en het programma heeft nu alle beschikbare informatie voor het Nederlandse Kooikerhondje ingevuld. Fit2Breed is succesvol gelanceerd en wordt wereldwijd gebruikt.

Hoe Werkt het Programma?

Fit2Breed integreert afstammingsgegevens, gezondheidsinformatie, DNA-testresultaten en DNA-markerprofielen van reuen en teven. Het biedt fokkers een interactieve stamboom, een fokmodule voor testparingen en geeft een risico-inschatting voor nakomelingen met betrekking tot bepaalde ziekten. Het programma streeft naar beschikbaarheid voor alle hondenrassen, zowel rashonden als kruisingen.

Data en Betrouwbaarheid:

Het programma maakt gebruik van gegevens van Kooikerpopulaties wereldwijd, met toestemming van eigenaren en in samenwerking met de rasvereniging. Fit2Breed geeft betrouwbare risico-inschattingen voor erfelijke ziekten en waarschuwt fokkers als er onvoldoende data beschikbaar is.

Toekomstige Ontwikkelingen:

Fit2Breed werkt aan een outcrossmodule om andere rassen op verantwoorde wijze in te kruisen, waardoor genetische diversiteit wordt vergroot. Het blijft ook openstaan voor samenwerking met verschillende fokkerijorganisaties en heeft al interesse getoond van organisaties die hulp- en werkhonden fokken.

Belemmeringen en Concurrentie:

De voornaamste belemmering bij het maken van het programma was het verkrijgen van voldoende middelen. Fit2Breed onderscheidt zich momenteel als een uniek instrument, maar er is interesse van verschillende fokkerijorganisaties.

Conclusie:

Fit2Breed belooft een revolutie in de wereld van hondenfokkerij door fokkers te voorzien van wetenschappelijk onderbouwde informatie om erfelijke ziekten effectief te voorkomen. Met zijn succesvolle implementatie bij het Nederlandse Kooikerhondje blijft het programma streven naar een bredere impact op de gehele hondenpopulatie wereldwijd.

Bekijk hier ook de videoreportage thuis bij kooikerhondenfokker Juria van Eldik-Vink, waarbij de Vereniging Het Nederlandse Kooikerhondje het nieuwe nestje komt controleren.