Veel invloed van sportinfluencers op sociale media op sportgedrag van jongeren

Veel invloed van sportinfluencers op sociale media op sportgedrag van jongeren

Tijdens het scrollen door je tijdlijn of op je verkennen-pagina op Instagram, Tiktok of andere sociale media ontkom je er niet meer aan: de sportinfluencers. Ze promoten fitnessoefeningen, sportkleding, voedingssupplementen en alles wat bij een ‘gezonde’ levensstijl niet kan ontbreken. Maar is zó intensief sporten en sommige voedingssupplementen wel zo gezond voor het jongere publiek dat hen volgt?

Jongeren worden in deze maatschappij veel geconfronteerd met sport-influencers die er op een bepaalde manier uitzien. Gespierd, grote billen, een dunne taille en vooral geen grammetje vet. Het volgen van sport-influencers op sociale media kan voor veel jongere twee kanten op vallen. Het kan namelijk goed motiveren. Ze hebben een doel gesteld voor zichzelf en werken hier hard naar toe. Het bekijken van anderen die dit ook doen kan hen inspiratie geven en motiveren om zo door te gaan. Aan de andere kant kan het er ook voor zorgen dat iemand onzeker raakt van dit onrealistische schoonheidsideaal dat wordt weergegeven op sociale media. Dit kan zich voor veel jongeren uiten in het overgebruiken van voedingssupplementen of eet verstorend gedrag. Het verhaal hierachter hoor je in deze reportage.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.