FACTCHECK: ”Rotterdam moet nog 16,1 miljoen euro verdienen aan Songfestivaltoeristen”

FACTCHECK: ”Rotterdam moet nog 16,1 miljoen euro verdienen aan Songfestivaltoeristen”

Deze week vindt in Turijn het Eurovisie Songfestival plaats. Veertig landen dingen mee om de winst in de liedjeswedstrijd. Vorig jaar organiseerde Rotterdam het evenement, met 183 miljoen kijkers wereldwijd. Nu het rapport van de effecten van de editie in Rotterdam bekend zijn blijkt dat er maar een omzet van 2,9 miljoen euro is voor de gemeente Rotterdam, en dat terwijl zij er 19 miljoen euro in hebben gestoken.

In het rapport Social legacy Eurovisie Songfestival Rotterdam 2020/2021 zijn ook de economische gevolgen van het songfestival voor de gemeente Rotterdam opgenomen. De gemeente betaalde 19 miljoen voor het evenement, maar van die 19 miljoen is er maar 2,9 miljoen terugverdiend tot nu toe. Hoe moet die overige 16,1 miljoen dan worden opgevangen?

De Rotterdamse wethouder van cultuur Saïd Kasmi zei daarover het volgende: “Als van die 183 miljoen kijkers een kleine drie procent komende tijd hiernaartoe komt, halen wij onze kosten er ruimschoots uit’’. Dat vraagt om een kleine berekening.

In het rapport van de gemeente Rotterdam staat dat voor het coronatijdperk werd geschat dat het aantal buitenlandse bezoekers van de live-shows 50% zou zijn ten opzichte van de Nederlandse bezoekers. Uiteindelijk kwam 4% van het publiek uit het buitenland. Die 4% gaf gemiddeld 64 euro uit in Rotterdam. Daarvan betaalden zij de hotelovernachting, eten, drinken en het openbaar vervoer. Volgens het rapport zou dit drie keer zo weinig zijn als bij andere pre-corona edities van het festival door toeristen zou worden uitgegeven. Zonder corona zou een toerist dus 192 euro uitgegeven.

In totaal keken er 183 miljoen mensen van over de hele wereld naar het Songfestival in Rotterdam. 3% van die televisiekijkers die Kasmi noemde komt neer op 5,5 miljoen mensen die allemaal naar Rotterdam zouden moeten komen om geld uit te geven. Als zij allemaal gemiddeld 192 euro zouden uitgeven dan levert dat iets meer dan één miljard euro op. Maar gaan die toeristen überhaupt wel komen, en binnen welk tijdsbestek moet dat dan gebeuren?

Op de vraag over welke tijdperiode de heer Kasmi het dan heeft heeft de gemeente Rotterdam geen antwoord: ‘Het gaat om de toekomst, dus of het binnen vijf of vijftien jaar is maakt niet uit. Als het maar weer door het toerisme-inkomsten wordt opgelost.’

Het tijdbestek waarin het verdiend moet worden is onduidelijk. De opkomende inflatie helpt niet mee met het oplossen van de schulden. En dan nog de vraag: Hoe waarschijnlijk is het dat die toeristen door het songfestival naar de maasstad zullen komen?

Volgens toerisme-expert Jeroen Klijs is daar nog heel weinig onderzoek naar gedaan: ‘’In hoeverre komen toeristen door zo’n evenement nog wel terug? Er zijn weinig evenementen waar dat daadwerkelijk is aangetoond. Na een groot evenement wordt wel altijd aan de bezoekers gevraagd of ze nog een keer terugkomen, maar het is de vraag of dat dan ook echt gaat gebeuren.’’ Kortom: er is te weinig onderzoek om in te schatten hoe waarschijnlijk het is dat een toerist naar een stad komt door een evenement dat al is geweest.

Conclusie:

De uitspraak van wethouder Kasmi is eigenlijk niet te checken. Op basis van de berekeningen na de uitspraak is het mogelijk om de 16,1 investering van de gemeente terug te verdienen als 3% van de televisiekijkers naar Rotterdam komt. Maar of het ook daadwerkelijk zo zal zijn is niet te zeggen omdat er nauwelijks onderzoek naar is gedaan. Een enquête onder mensen op het evenement zegt minder dan een enquête onder mensen die tien jaar later de stad bezoeken. En dan is het dus de vraag of dat door het evenement komt of niet.

De finale van het Eurovisie Songfestival 2022 is 14 mei in de Italiaanse stad Turijn. De uitzending is live te volgen om 21:00 op NPO1.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.