Factcheck: “Je kan het best geen middelen nemen tegen examenstress”

Factcheck: “Je kan het best geen middelen nemen tegen examenstress”

Bron: Unsplash

De eindexamens zijn weer begonnen. Veel examenleerlingen hebben extra veel stress met twee coronajaren achter de rug. Kauwgom, bananen, Dextro, walnoten en Ritalin zijn allerlei middelen die deze examenstress zouden moeten verminderen als we het internet moeten geloven. Volgens voedingscoach Dirkje van der Bent zit dit net even anders. “Eigenlijk heb je tijdens het maken van een examen behalve een flesje water niets nodig”, beweert zij in een interview met het Noord-Hollands dagblad.  De redactie van Upd8 zocht uit of deze bewering klopt.

In een uitgebreid interview in het Noord-Hollands dagblad van zaterdag 7 mei geeft Van der Bent tips over voeding tijdens een examenweek. Groente, fruit, vis en vlees wordt aangeraden, maar suikers, cafeïne, kauwgom en medicijnen zullen volgens Van der Bent alleen op korte termijn helpen. Daarna zal dit alleen maar voor extra vermoeidheid zorgen. Vooral energiedrankjes worden streng afgeraden. Ook zegt ze dat je niks hoeft te eten tijdens je examen. Alleen vóór het examen gezond eten zou volgens haar effectief zijn. Middelen die stress zouden voorkomen tijdens het examen hebben volgens haar geen grote invloed en zorgt alleen voor afleiding. Zullen de tips tegen examenstress dan allemaal fabeltjes zijn? Of zit er toch iets van waarheid in?

Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, beweert dat er wel degelijk middelen zijn die stress kunnen verminderen. “Ik zou bananen zeker aanraden. In een banaan zitten verschillende voedingstoffen die je alertheid en concentratie stimuleren. Ook helpt het goed tegen stress. Hetzelfde geldt voor suikers en noten.”

Suikers kunnen juist wel goed uitpakken volgens Seidell. “Energiedrankjes, Dextro en kauwgom geven je op korte termijn geven energie. Hierin heeft Van der Bent zeker gelijk. Een examen duurt niet langer dan drie uur dus wat suiker kan je extra energie geven en je alertheid stimuleren.  Ik snap wel dat ze zegt dat je het best alleen een flesje water kan meenemen naar je examen en alleen vooraf goed gezond moet eten. Toch is het soms fijn om wat in je mond te hebben en om op te kauwen. Overigens blijft je lichaam hier voldoende energie van krijgen. Je verbruikt immers veel energie tijdens een examen.”

Uit wetenschappelijk onderzoek van Northumbria University in Engeland is bewezen dat kauwgom effectief kan zijn voor de concentratie. Toch wordt het afgeraden. “Door op kauwgom te kauwen gaat je bloeddruk omhoog en gaat er meer bloed naar je hersenen. Dit heeft invloed op je concentratie en denkvermogen. In kauwgom zitten veel suikers en het kan voor afleiding zorgen. Smakgeluiden zijn vervelend en daarnaast zit er constant iets in je mond waarmee je bezig bent. Je doet als het ware twee dingen tegelijk. Bij de ene persoon heeft dit meer invloed dan de andere.” Als je toch kauwgom wilt gebruiken kan je dit het best vooraf doen. Dit kan effectief werken.

Kortom, de uitspraak van Dirkje van de Brink is niet waar. De meeste middelen tegen stress hebben een positief effect. Er zijn en aantal middelen die echt kunnen helpen tegen stress en je concentratie stimuleren, zoals bananen, kauwgom en noten. “Het proberen is het zeker waard als je veel stress hebt”, concludeert Seidell.

Over de auteur

Joep Kok

Ik vertel en luister graag naar verhalen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.