Alcohol ellende in Europa

Alcohol ellende in Europa

In Europa drinkt de gemiddelde inwoner van 15 jaar en ouder 9,8 liter pure alcohol per jaar en wel 70% van de volwassenen in Europa drinkt wel is. Dit is niet alleen te merken in onze Europese culturen maar wij zijn ook nog eens een enorm grote speler in de alcoholindustrie en zit alcohol ook dus verworven in onze handel met de rest van de wereld.

Volgens cijfers van de World Health Organisation vallen er over de hele wereld jaarlijks 3,3 miljoen doden door alcohol. 1 miljoen hiervan zou uit Europa komen, dit is ongeveer een kwart van het geheel. Een hele hoop van de alcohol ellende is dus afkomstig uit Europa.

Wim van Dalen, directeur van Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, zegt zich hier veel zorgen over te maken. “We weten dat dit komt doordat alcohol te veel beschikbaar is en het nog té goedkoop is.” aldus van Dalen.

Ieder land in Europa heeft zijn eigen alcoholbeleid en dit mogen ze zelf bepalen. In Europa ligt de leeftijdsgrens om alcohol te kunnen kopen en nuttigen dus ook op verschillende leeftijden. Van 16 jaar in Duitsland tot 20 in Finland. De Europese Unie heeft op het gebied van alcoholbeleid tot nu toe alleen een adviserende rol en hun adviezen zijn dus niet bindend voor de lidstaten.

Wel bepaalt de Europese Commissie wat op het gebied van handel en marketing. Ze hebben bijvoorbeeld wetten over marketing voor alcohol. Dit mag namelijk niet gericht zijn op kinderen. Er zijn er in de praktijk nauwelijks sancties wanneer deze wetten niet worden nageleefd en wordt de alcoholindustrie erg vrijgelaten hierin volgens van Dalen. “De alcoholindustrie heeft eigenlijk vrij spel voor reclame maken. Op Europees gebied is hier wel van alles aan te doen en de WHO bemoeit zich hier ook mee. Langzamerhand hebben we toch wel met elkaar in de gaten dat de reclames uit de hand lopen, en dan vooral de ontembare reclame via de sociale media. De WHO adviseert om die reclame vorm te verbieden. In Europa hebben 2 landen dit al, Litouwen en Noorwegen maar ook Finland heeft nu beperkingen afgesloten “

Er wordt dus op Europees gebied vrijwel alleen maar beleid gevoerd over economisch zaken. Het volksgezondheid beleid wordt bij de lidstaten zelf neergelegd. De WHO adviseert de Europese Commissie over deze zaken, dit doen ze met ondersteuning van wetenschappers en volksgezondheid lobbyisten op nationaal niveau. De punten die de WHO adviseert aan de Europese Commissie zijn om de alcoholprijzen te verhogen, de beschikbaarheid van alcohol te beperken en de marketing zo veel mogelijk te beperken.

Of deze maatregelen echt gaan door gaan komen is nog maar te bezien volgens van Dalen, “De WHO is ook alleen maar adviserend en niet bindend. Wanneer het door de Europese Commissie in wetgevingen wordt vastgelegd is het pas bindend maar dit gaat niet gauw gebeuren hoor”

Ondanks dat alle alarmbellen bij de WHO afgaan en ze ook veranderingen proberen door te voeren in Europees beleid, blijft het lastig. Binnen de Europese Commissie zitten namelijk veel lobbyisten uit de alcoholindustrie. “Je moet je voorstellen dat in Brussel 4 of 5 lobbyisten vanuit onze kant. Hier tegenover zitten wel ongeveer 500 lobbyisten uit de alcoholindustrie. Ik overdrijf misschien nu een beetje maar het schetst wel een goed beeld voor de ongelijken verhoudingen en er zijn heel veel lobbyisten. We hebben dit gezien in verschillende discussies.” Zegt van Dalen.

Dit is ook de reden dat het zo lastig is om op Europees niveau wetgeving over alcohol op het gebied van volksgezondheid in te voeren. Het zal dus nog een lange tijd kunnen duren voordat veranderingen komen als beperkte beschikbaarheid van alcohol of een prijsstijging in heel Europa.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.