Onduidelijkheden over het Boeddhisme

Onduidelijkheden over het Boeddhisme

Ter aanvulling op de vorige podcast uitzending verscheen er exclusief op de website een reportage over Boeddhisme in het westen. Dit had heel wat vragen losgemaakt bij de luisteraars. Hiervoor zijn wij langs gegaan bij het Maitreya instituut in Amsterdam om de meest gestelde vragen op te helderen.

Uit het gesprek met Silvie, vrijwilliger van het Maitreya instituut, blijkt toch dat er het westen een eigen perceptie hebben van het Boeddhisme.  Dat komt doordat er nog wel eens verwarring is of het nou echt een geloof filosofie of levenswijze. Daardoor hebben mensen de neiging om er een eigen pakketje van te kneden naar hun wensen. Westerse Boeddhisten pikken de concepten wat hen het meeste aanspreekt uit en de rest wordt vaak gezien als ritueel of cultuur terwijl dit net zo meer onderdeel is van de Boeddhistische leer. Hier zijn we nog wat dieper op in gegaan en interviewen Henk Blezer, universitair docent aan Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden en Tibetoloog, boeddholoog en indoloog.

“Maar het Boeddhisme is altijd opnieuw uitgevonden, het is ook een misvatting dat Boeddhisme alleen maar authentiek en we het precies zo beleven als de Boeddha het beleefde en de mensen in die tijd. Het zijn andere tijden, andere mensen, de Tibetanen gaan er anders mee om, de Chinezen gingen er anders mee om en wij gaan er ook weer anders mee om. Het is wel mooi om te zien hoe het Boeddhisme zich vormt naar onze agenda. Wij vinden dat innerlijke leven heel belangrijk en zijn daarom ook heel erg gefocust op meditatietechnieken,” aldus Blezer.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.