Mogen bedrijven leugenachtige claims over het welzijn van dieren zomaar verwijderen?

Mogen bedrijven leugenachtige claims over het welzijn van dieren zomaar verwijderen?

De uitslag van de Liegebeestverkiezing komt er weer aan!  Met deze verkiezing pakt dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier al jaren bedrijven aan die consumenten om de tuin leiden als het gaat om dierenwelzijn. Soms is het zo dat een bedrijf zijn leugenachtige claims over het welzijn van dieren verwijdert, waardoor ze uit de verkiezing worden teruggetrokkenMaar mogen bedrijven deze claims zomaar verwijderen? 

Voor de Liegebeestverkiezing 2021, waar vandaag de winnaar van bekend wordt gemaakt,  had Wakker Dier in september vijf kandidaten genomineerd waaronder het ‘stressloze’ kalfsvlees van Meatlovers. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie beweerde Meatlovers onterecht dat de kalfjes stressloos levenbuiten grazen en dat ze leven in een diervriendelijke, ruime huisvestingInmiddels is Meatlovers door Wakker Dier uit de verkiezing terug getrokken. Dit hebben wij besloten, omdat Meatlovers ons heeft toegezegd dat ze zouden stoppen met deze misleidende claims en inmiddels zijn ze ook verwijdert van hun site”, zo laat Kenny Oostrik, medewerker van Wakker Dier, weten. 

 

Meatlovers geeft zelf aan dat het ‘stressloze’ kalfsvlees helemaal niet op hun verpakking heeft gestaan. Wel zou er op de verpakking hebben gestaan dat de kalveren in stallen leven in een diervriendelijke omgeving. “Daar zijn ook keurmerken voor, SKV, die testen of onze stallen diervriendelijk zijn. Dat is ook gewoon gebeurdOok de stallen zijn goedgekeurd en daar zitten behoorlijk strenge eisen aan. Dus wij waren ook erg verbaast dat we genomineerd waren voor de Liegebeestverkiezing”, aldus een woordvoerder van Meatlovers. We waren uiteindelijk genomineerd, omdat we op onze site per ongeluk het kalfs– en lamsvlees door elkaar hadden gehaald. Daar stond dat de kalveren buiten liepen en de lammetjes binnen, maar dat moet andersom zijn. Dat hebben we direct aangepast en daardoor heeft Wakker Dier ons uit de verkiezing gehaald”, zo laat de woordvoerder van Meatlovers weten. 

 

Maar is het wel toegestaan dat bedrijven deze leugenachtige claims over het welzijn van dieren zomaar mogen verwijderen? Jazij mogen deze claims gewoon verwijderen”, zo laat Oostrik weten. “Want zij zijn zelf verantwoordelijk voor wat ze zeggen op hun verpakkingen en op hun websites. En als zij zelf vinden dat deze claims niet meer kloppen, dan kunnen zij dat gewoon aanpassen. Dat is hun communicatie, dus zij gaan daar zelf over”, aldus Oostrik. 

 

Het is ook niet ongewoon dat er een bedrijf is dat hun claims verwijdert, want het gebeurt bijna ieder jaar wel, volgens Oostrik. Bijna ieder jaar moeten we wel iemand uit de verkiezing terug trekken, omdat ze hun claims hebben verwijderd. We hebben bijvoorbeeld een keer gehad dat Jumbo was geselecteerd voor misleidende claims over levende kreeft. Jumbo adviseerde om kreeften levend in te vriezen, maar dat is helemaal geen manier om ze te verdovenDat hebben wij toen aangekaart en toen zijn ze gestopt met het verkopen van levende kreeft. Dus het gebeurt wel vaker”, aldus Oostrik. 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.