Factcheck: pasta, dikmaker of niet?

witte pasta

Women’s health, met maandelijks 400.000 lezers in Nederland houdt wel van een pakkende kop. “Onderzoek wijst uit: pasta zorgt niet voor gewichtstoename ”, luidt de kop. Een bericht waar menig pastaliefhebber op 21 september erg content mee zou zijn geweest. Helaas juichen we met zijn allen nog te vroeg.

In Women’s Health staat het, te mooi om waar te zijn: Inderdaad te mooi om waar te zijn. De stelling dat pasta niet tot gewichtstoename leidt is wat kort door de bocht en wat misleidend. Volgens Women’s Health is er een mooi onderzoek gedaan naar pasta en de relatie met het gewicht. Dit onderzoek analyseerde 38 andere onderzoeken waar de relatie tussen pasta en lichaamsgewicht wordt benoemd. Met al deze onderzoeken achter zich trokken de twee onderzoekers Lisa Sanders en Joanne Slavin een iets wat genuanceerdere conclusie dan Rebecca Gillam, de auteur van women’s health, doet.

Rebecca Gillam trekt in het artikel in de Women’s Health doormiddel van een quote de conclusie dat pasta niet ‘dikmakend’ is. De quote komt uit het onderzoek van Sanders en Slavin en gaat als volgt: ‘ondanks de perceptie van sommigen dat pasta een ‘dikmakend’ voedingsmiddel is, het huidige observationele bewijs suggereert dat pasta over het algemeen niet geassocieerd kan worden met lichaamsgewicht of lichaamssamenstelling en BMI of abdominale obesitas.’ Een quote die ook echt in het onderzoek van Sanders en Slavin staat. Echter is dit niet de volledige conclusie in het onderzoek.

Rebecca Gillam vergeet het laatste deel van de zin mee te nemen in de quote. Dit laatste deel brengt de nuance aan dat pasta inderdaad niet ‘dikmakend’ is, maar wel in de context een gezond eetpatroon. Deze nuance laat zien dat we niet zomaar met zijn alles op een pasta-dieet kunnen gaan. De onderzoekers zelf zijn dus voorzichtig in hun bevindingen. Maar de auteur van Women’s Health walst daar dus overheen.

Annick Adriaansz, health- en vitaliteitsadviseur bij JouwVitaliteitscoach.nl, merkt dat het lastig is om snel zulke directe conclusies te trekken. Het is erg moeilijk te controleren wat een voedingsmiddel met je lichaam doet als er veel andere variabelen bij komen. Dat maakt studies die een direct verband zoeken tussen in dit geval pasta en overgewicht erg moeilijk. “De ene week is iemand iets actiever dan de andere week, het eetgedrag kan anders zijn en iemand kan bijvoorbeeld een feestje hebben waarbij iemand veel drinkt en veel danst. Al deze dingen kunnen invloed hebben op je gewicht. Om zo’n directe lijn te trekken tussen pasta en gewicht is dus erg moeilijk en maakt de uitkomsten van zo een onderzoek veel onscherper”, aldus Annick Adriaansz. “Als je gewoon normale porties van 85gr, twee tot drie keer in de week eet is er niet zo veel aan de hand.”

Het onderzoek van Lisa Sanders en Joanne Slavin waar in het artikel van de Women’s Health naar verwezen wordt, lijkt over het algemeen best goed. Ze hebben 38 andere onderzoeken bekeken en daaruit hun conclusies getrokken. Echter zijn sommige van de 38 onderzoeken die zijn geanalyseerd, onderzoeken waar je je vraagtekens bij kan zetten. Sommige van deze onderzoeken zijn bijvoorbeeld gefinancierd door de belangenpartij National Pasta Association. Bij andere onderzoeken is er rekening gehouden met diëten waar pasta in zit, maar waar ook andere variabelen veranderden. In de 38 geanalyseerde onderzoeken is zelfs een onderzoek die een andere conclusie trekt dan Lisa Sanders en Joanne Slavin: “Terwijl een stijging van de consumptie van fruit en broodproducten gedurende de lockdown in verband stond met gewichtsverlies, stond de toename van de consumptie van pasta, vlees en zoetwaren in verband met gewichtstoename.” Dit staat dus aardig in contrast met de conclusie dat pasta niet “dikmakend” is.

Daarnaast beschrijft het onderzoek dat aangedragen wordt in de Women’s Health niet duidelijk in welke hoeveelheden de pasta wordt genuttigd. Ze spreken van “meer pasta en minder pasta”. De hoeveelheid pasta wordt dus niet goed gedefinieerd. Ook een gezond dieet wordt niet duidelijk gedefinieerd. Dit maakt het erg moeilijk om conclusies te trekken over de relatie tussen pasta en gewicht.

Kort samengevat is er waarschijnlijk geen duidelijke aanwijzing dat pasta dikmakend zou zijn, dit in de context van een gezond dieet. De hoeveelheid van de pasta maakt uit en ook wat gedefinieerd wordt als gezond is anders voor veel mensen. Daarnaast is het moeilijk om een direct verband te leggen tussen het eten van pasta en gewicht, omdat er veel andere variabelen mee spelen. De uitspraak Pasta zorgt niet voor gewichtstoename is dus te kort door de bocht.

Lucas Gengler

Ik ben Lucas Gengler, een eerstejaars student op de school van journalistiek en ik ben 19 jaar. Ik ben erg geïnteresseerd in alles wat Leidsche Rijn, Vleuten en de Meern bezig houdt. Door mijn contacten met onder andere het bedrijf Raum en mijn interesse in mensen weet ik goed wat er speelt.