{"id":1070,"date":"2024-10-18T20:37:37","date_gmt":"2024-10-18T18:37:37","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/upd8\/?p=1070"},"modified":"2024-10-18T21:12:46","modified_gmt":"2024-10-18T19:12:46","slug":"factcheck-door-de-komst-van-de-zelfscan-zijn-medewerkers-kwetsbaarder","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/upd8\/1070\/factcheck-door-de-komst-van-de-zelfscan-zijn-medewerkers-kwetsbaarder\/","title":{"rendered":"Factcheck: “Door de komst van de zelfscan zijn medewerkers kwetsbaarder”"},"content":{"rendered":"
Tijdens de aflevering van Nieuwsuur wordt de volgende claim bewezen: \u201cDoor de komst van de zelfscan zijn medewerkers kwetsbaarder geworden.\u201d Deze claim benadrukt de uitdagingen waarmee winkelmedewerkers van de zelfscan kassa\u2019s tegenwoordig worden geconfronteerd. Terwijl de zelfscankassa’s steeds gebruikelijker worden, moeten medewerkers klanten tijdens steekproeven controleren, wat niet altijd veilig is. De druk om toezicht te houden en mogelijke diefstal te voorkomen, leidt tot verhoogde stress en een onveilige werkomgeving. In reactie hierop pleit vakbond FNV voor dringende maatregelen om de werkomstandigheden te verbeteren en de veiligheid van winkelmedewerkers te waarborgen. Maar is de claim daadwerkelijk juist?<\/strong><\/p>\n Oorspronkelijke claim: <\/span>https:\/\/npo.nl\/start\/serie\/nieuwsuur\/seizoen-2024\/nieuwsuur_4880\/afspelen <\/span><\/a><\/p>\n (09:25) Zondag 13 oktober<\/span><\/p>\n <\/p>\n Meldingen van medewerkers<\/strong><\/p>\n Lennart Rietman, werknemer bij FNV, verteld: \u201cAls FNV krijgen we steeds meer signalen van medewerkers dat ze geconfronteerd worden met agressie en intimidatie bij de zelfscankassa’s.”Dat is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek, maar de meldingen stijgen wel. En zelfscankassa\u2019s zijn ook een relatief nieuw fenomeen waarnaar nog niet heel veel onderzoek is gedaan. \u201cDat is ook een van de redenen dat we het meldpunt hebben geopend, zodat we hopelijk meer inzicht krijgen in de aard en grootte van het probleem.\u201d<\/span><\/p>\n <\/p>\n Onderzoek naar klantgedrag\u00a0<\/strong><\/p>\n Uit een consumentenonderzoek <\/span><\/a>van Deloitte uit 2023 blijkt dat een vijfde van de klanten het vervelend vindt als ze gecontroleerd worden bij het zelfscannen. Uit dat onderzoek blijkt ook dat 15% het idee heeft telkens gecontroleerd te worden, wat mogelijk ook frustratie en agressie in de hand werkt.<\/span><\/p>\n De <\/span>Arbeidsinspectie<\/span><\/a> publiceerde in maart een factsheet over zelfscannen. Hierin staat dat u<\/span>it meerdere signalen bleek dat met name deze, veelal jonge, medewerkers in supermarkten geconfronteerd worden met agressie en geweld. Een van de uitkomsten is ook dat medewerkers van zelfscankassa\u2019s, maar ook teamleiders en bedrijfsleiders zijn zich (redelijk) bewust van de problematiek. De conclusie van de inspectie is dat supermarkten meer maatregelen kunnen nemen om agressie en geweld bij zelfscankassa\u2019s te voorkomen.\u00a0<\/span><\/p>\n Handboek functiewaardering\u00a0<\/strong><\/p>\n