{"id":1144,"date":"2024-10-25T16:08:06","date_gmt":"2024-10-25T14:08:06","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/upd8\/?p=1144"},"modified":"2024-10-25T23:40:18","modified_gmt":"2024-10-25T21:40:18","slug":"factcheck-nee-de-stikstofcrisis-in-nederland-is-niet-alleen-in-nederland-en-ook-niet-alleen-boekhoudkundig","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/upd8\/1144\/factcheck-nee-de-stikstofcrisis-in-nederland-is-niet-alleen-in-nederland-en-ook-niet-alleen-boekhoudkundig\/","title":{"rendered":"Factcheck: Nee, de stikstofcrisis in Nederland is niet alleen in Nederland en ook niet ‘boekhoudkundig’"},"content":{"rendered":"
Deze factcheck is uitgevoerd op basis van de beschikbare informatie op de datum van publicatie. <\/em><\/p>\n Originele claim: https:\/\/x.com\/thierrybaudet\/status\/1846568281613742535?s=46<\/p>\n Oordeel: onjuist<\/p>\n \u201cWist je dat Nederland het enige land is in de hele wereld met een zogenaamd stikstofprobleem?\u201d Dit beweert Forum voor Democratie politicus Thierry Baudet op 16 oktober 2024 in een video op zijn <\/strong>X account<\/strong><\/a>. Daarna zegt hij dat het stikstofprobleem \u201cpuur een boekhoudkundig probleem\u201d is. Met deze uitspraak suggereert hij dat de stikstofcrisis helemaal geen milieu en natuurkwestie is, maar eerder een administratief probleem. <\/strong><\/p>\n Een boekhoudkundig en zogenaamd stikstofprobleem.<\/em><\/p>\n De stikstofcrisis zou volgens Baudet dus meer een boekhoudkundig probleem zijn, dan een natuurprobleem. Dit legt hij verder uit in een video<\/a> op het Youtube kanaal van Forum voor Democratie: \u201cEr is dan ook helemaal geen milieuprobleem, het is puur een boekhoudkundig probleem, omdat onze regelgeving over stikstof strijdig is bevonden met het Europese recht,\u201d aldus Baudet.<\/p>\n Met \u2018onze regelgeving\u2019 heeft Thierry Baudet het over het Programma Aanpak Stikstof<\/a> (PAS): in 2015 voerde de Nederlandse overheid het PAS in. Dit programma was bedoeld om schade aan de natuur door stikstof te beperken, terwijl het tegelijkertijd ruimte zou bieden voor ondernemers. Eind 2018 oordeelde het Europese Hof van Justitie dat het PAS-beleid niet voldeed aan de Europese regels voor natuurbescherming. In mei 2019 besloot de Raad van State<\/a> dat dit beleid niet meer geldig was, omdat de natuur nog steeds achteruit ging. Sindsdien moet er eerst aangetoond worden dat de Natura 2000-gebieden geen schade ondervinden van nieuwe projecten voordat ze uitgevoerd worden, dit zorgt voor veel vertragingen.<\/p>\n Toen het PAS-beleid ongeldig verklaard werd, was er officieel sprake van een crisis. Echter, is dit beleid bedacht om de vervuiling van lucht, bodem en oppervlakte water met stikstof tegen te gaan en om de Natura-2000 gebieden te beschermen. Dit beleid is bedacht om de stikstofproblemen, die toen dus al speelde tegen te gaan.<\/p>\n \u201cEr waren al problemen met een te hoge stikstofemissie in Nederland, alleen pas na de uitspraak van de Raad van State was er sprake van een offici\u00eble crisis. Die problemen zijn niet veranderd na de uitspraak, die waren er al een aantal jaren. Alleen toen kreeg het consequenties voor mensen, omdat er maatregelen getroffen moesten worden,\u201d zegt Wim de Vries, hoogleraar milieusysteemanalyse en stikstofdeskundige.<\/p>\n In diezelfde Youtubevideo <\/a>gaat Baudet ook dieper in op het \u2018zogenaamde stikstofprobleem\u2019 en hij zegt hierover het volgende: \u201cEr is een stikstof-impasse in Nederland \u2026 dat is eigenlijk ontzettend raar, want onze stikstofuitstoot daalt al jaren,\u201d aldus Baudet. Uit onderzoek<\/a> van het RIVM blijkt inderdaad dat de stikstofemissie al jaren in alle sectoren daalt.<\/p>\n <\/p>\n De grootste daling is te zien in de sectoren verkeer en landbouw. In het verkeer werd in 2005 zo\u2019n 109,2 kiloton stikstof uitgestoten, dit is in 2021 gedaald tot 68,9 kiloton. Dit komt doordat het wegverkeer steeds schoner wordt. Ook in de landbouw zijn veel maatregelen getroffen om de stikstofemissie te laten dalen: in 2005 werd er 126,7 kiloton uitgestoten en in 2021 is dit gedaald naar 100,4 kiloton.<\/p>\n Echter is de beredenering van Baudet te kort door de bocht volgens de Vries: \u201cJa, we stoten veel minder stikstof uit als in de jaren 90, maar het is van verschrikkelijk teveel naar veel te veel gegaan. Dus, dat wil niet zeggen dat het probleem opgelost is. Je kan het vergelijken met als iemand in plaats van 190 km\/ nu met 140 km\/u over de snelweg rijd, iemand rijd dan wel minder hard, maar 140 km\/u is nog steeds te hard als het limiet 100 km\/u is.\u201d<\/p>\n Problemen met stikstof in andere landen<\/em><\/p>\n