{"id":1750,"date":"2025-11-20T16:26:05","date_gmt":"2025-11-20T15:26:05","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/upd8\/?p=1750"},"modified":"2025-11-22T15:56:58","modified_gmt":"2025-11-22T14:56:58","slug":"factcheck-zeeschepen-zorgen-voor-3-van-de-wereldwijde-co%e2%82%82-uitstoot","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/upd8\/1750\/factcheck-zeeschepen-zorgen-voor-3-van-de-wereldwijde-co%e2%82%82-uitstoot\/","title":{"rendered":"Factcheck: “Zeeschepen zorgen voor 3% van de wereldwijde CO\u2082 -uitstoot.”"},"content":{"rendered":"
Deze factcheck is uitgevoerd op basis van beschikbare informatie op de datum van publicatie.\u00a0<\/em><\/p>\n In het NOS Journaal van 17 november 2025 werd gemeld dat zeeschepen verantwoordelijk zijn voor 3% van de wereldwijde koolstofdioxide (CO\u2082) uitstoot. Het bericht ging verder over nieuwe ontwikkelingen, zoals het plan van een Nederlands bedrijf om commerci\u00eble zeeschepen uit te rusten met kernreactoren. Deze factcheck onderzoekt de juistheid van de bewering over de CO\u2082-uitstoot van zeeschepen.<\/strong><\/p>\n Bewering Oordeel Bron van bewering<\/strong><\/p>\n De NOS meldde dit in het journaal als feit, zonder direct een bron te noemen.<\/p>\n Wat klopt?\u00a0<\/strong><\/p>\n Volgens het laatste rapport van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), het Fourth IMO GHG Study 2020<\/a>, stootte de wereldwijde scheepvaart in 2018 ongeveer 1.056 miljoen ton CO\u2082 uit. Dat komt neer op ongeveer 2,89% van de totale wereldwijde CO\u2082-uitstoot. IMO, een VN-instantie die wereldwijd regels opstelt voor veiligheid en milieu in de scheepvaart berekent deze cijfers vooral aan de hand van het brandstofverbruik van schepen en gedetailleerde gegevens over hun activiteiten, zoals vaarroutes en snelheid. Daarbij wordt alleen gekeken naar pure CO\u2082-uitstoot, dus zonder andere broeikasgassen.<\/p>\n Naast de IMO publiceert ook het <\/span>International Council on Clean Transportation (ICCT) belangrijke studies over scheepvaart uitstoot.<\/span><\/a> Het ICCT<\/span> is een onafhankelijke organisatie die onderzoekt hoeveel vervuiling transportsectoren zoals scheepvaart veroorzaken. Zij schatten de wereldwijde scheepvaartuitstoot op ongeveer 2,3%, iets lager dan de IMO. <\/span>Het ICCT gebruikt deels andere meetsystemen dan de IMO, wat leidt tot iets lagere schattingen voor de wereldwijde scheepvaartuitstoot. Deze verschillen komen doordat beide organisaties andere data en rekenmodellen gebruiken, wat verklaart waarom de percentages niet exact gelijk zijn.<\/span><\/p>\n Hoe komt dit?\u00a0<\/strong><\/p>\n Volgens een rapport van het Europees Agentschap voor Maritieme Veiligheid (EMSA) <\/a>dragen broeikasgassen het meest bij aan de opwarming van de aarde en klimaatverandering, waarbij CO\u2082 een centrale rol speelt. In de zeevervoersector komt deze uitstoot vooral door de verbranding van fossiele brandstoffen in de machines van schepen, zoals hoofdmotoren, hulpmotoren en ketels. Volgens Maarten Verrdaasdonk, projectleider Schone Scheepvaart, is een groot deel van deze uitstoot afkomstig van stookolie. \u201cStookolie is economisch effici\u00ebnt omdat het een restproduct is dat we anders niet gebruiken, maar het is extreem vervuilend. Op dit moment varen nog ongeveer 99% van alle vrachtschepen op fossiele brandstoffen, waardoor de scheepvaart wereldwijd een van de meest vervuilende sectoren is\u201d, legt hij uit.<\/p>\n Internationale ambities\u00a0<\/strong><\/p>\n De wereldwijde scheepvaartsector moet volgens internationale afspraken in 2050 vrijwel klimaatneutraal zijn. Deze doelen zijn vastgelegd in het belangrijkste emissierapport<\/a> van de internationale scheepvaartsector. Om dit te bereiken, is afgesproken dat de CO\u2082-uitstoot geleidelijk wordt verminderd: eerst met 2% in 2025, oplopend tot een reductie van 80% in 2050 ten opzichte van het huidige niveau.<\/p>\n Een van de belangrijkste maatregelen die hiervoor is voorgesteld, is een wereldwijde CO\u2082-heffing<\/a> voor grote zeeschepen. Deze heffing moet bedrijven stimuleren te investeren in schonere brandstoffen en nieuwe technologie\u00ebn, zodat ze hun uitstoot kunnen terugdringen.<\/p>\n Hoewel aanvankelijk een ruime meerderheid van de landen instemde met het plan, werd de stemming in oktober 2025 uitgesteld. Door politieke druk vanuit de Verenigde Staten zoals dreigementen met hogere importtarieven en visum beperkingen kon het voorstel uiteindelijk niet worden aangenomen. Daardoor is het wereldwijde beleid nog niet ingevoerd.<\/p>\n Nederlandse ambities en maatregelen<\/strong><\/p>\n Volgens Nick Lurkin, klimaatadviseur bij de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), is het aanpakken van scheepvaartuitstoot een mondiaal probleem. \u201cVeel van onze leden varen wereldwijd. Om het klimaatprobleem effectief aan te pakken, zijn mondiale maatregelen nodig via de IMO. Europa kan een voorbeeldrol spelen, maar Azi\u00eb en Amerika zijn grotere markten, dus daar moet ook vooruitgang komen.\u201d<\/p>\n In Nederland wordt de verduurzaming van de scheepvaart vooral gestuurd door het Europese klimaatbeleid, dat sinds 2024 ook grote zeeschepen verplicht om voor hun uitstoot te betalen. Volgens de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa)<\/a> hebben vrijwel alle Nederlandse rederijen inmiddels de benodigde emissierechten ingeleverd, wat erop wijst dat het systeem in de praktijk functioneert. Daarnaast werkt Nederland met de Fuel Transition Roadmap<\/a> aan een brede strategie om de sector richting 2050 klimaatneutraal te maken, met speciale aandacht voor alternatieve brandstoffen zoals methanol en waterstof.<\/p>\n Lurkin benadrukt: \u201cHet klimaat is niet lokaal. Als andere landen blijven uitstoten, daalt de wereldwijde CO\u2082-uitstoot niet, zelfs als Nederland volledig klimaatneutraal wordt. Alles hangt ook af van hoe brandstoffen wereldwijd worden geproduceerd.\u201d<\/p>\n Conclusie\u00a0<\/strong><\/p>\n De bewering dat zeeschepen 3% van de wereldwijde CO\u2082-uitstoot veroorzaken, is grotendeels correct. Meerdere onderzoeken schatten de uitstoot tussen ongeveer 2 en 3%, afhankelijk van meetmethodes en gebruikte data. De uitstoot komt vooral door fossiele brandstoffen en maakt de sector wereldwijd zeer vervuilend.\u00a0 Internationale afspraken streven naar vrijwel klimaatneutrale scheepvaart in 2050 maar zoals Nick Lurkin benadrukt, is mondiale samenwerking nodig want alleen regionale (zoals EU-) maatregelen zijn niet voldoende en voor een mondiaal opererende sector als de zeevaart erg onwenselijk.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Deze factcheck is uitgevoerd op basis van beschikbare informatie op de datum van publicatie.\u00a0 In het NOS Journaal van 17 november 2025 werd gemeld dat zeeschepen verantwoordelijk zijn voor 3% van de wereldwijde koolstofdioxide (CO\u2082) uitstoot. Het bericht ging verder over nieuwe ontwikkelingen, zoals het plan van een Nederlands bedrijf om commerci\u00eble zeeschepen uit te […]<\/p>\n","protected":false},"author":3381,"featured_media":1751,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-1750","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-binnenland","et-has-post-format-content","et_post_format-et-post-format-standard"],"acf":[],"yoast_head":"\n
\n<\/strong>Zeeschepen zorgen voor 3% van de wereldwijde CO\u2082 -uitstoot.<\/p>\n
\n<\/strong>Grotendeels waar<\/p>\n