{"id":634,"date":"2025-09-18T16:23:10","date_gmt":"2025-09-18T14:23:10","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/upd8\/?p=634"},"modified":"2025-09-24T11:31:18","modified_gmt":"2025-09-24T09:31:18","slug":"scrollen-naar-gezondere-keuzes","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/upd8\/634\/scrollen-naar-gezondere-keuzes\/","title":{"rendered":"Scrollen naar gezondere keuzes"},"content":{"rendered":"

Jongeren worden dagelijks geconfronteerd met adviezen over voeding van allerlei, vaak zelfbenoemde, \u2018voedingsdeskundigen\u2019 en nemen dit vaak over. Influencers vervullen hierin een belangrijke rolmodel functie. Denk aan de populaire \u2018what I eat in a day\u2019 – video\u2019s. \u00a0Die spelen vooral in op uiterlijk en beleving, in plaats van op gezondheid. Dit kan leiden tot een vertekend beeld van wat een evenwichtig voedingspatroon is. Enerzijds kan het jongeren inspireren om creatief met eten om te gaan, anderzijds vergroot het ook de kans op ongezonde keuzes, eetstoornissen of een obsessie met uiterlijk en calorie\u00ebn. Hoe kan dit worden tegengegaan?<\/strong><\/p>\n

Om jongeren meer betrouwbare informatie te bieden, zet het Voedingscentrum in op toegankelijke online platforms. Dat doen zij via \u2018Gezond Leven Vandaag\u2019. Dit is een initiatief van Partnerschap Overwicht Nederland en het Voedingscentrum. Het speelt bewust in op de online leefwereld van jongeren. Via korte berichten, video\u2019s en interactieve content geeft het Voedingscentrum tips en adviezen die aansluiten bij populaire trends. Zij benoemen dit opgezet te hebben als een soort tegenbeweging. Het is gebaseerd op wetenschappelijke kennis. Onder andere door Dr. Ir. Marije Verwijs, expert gezondheid. Het platform laat zien dat gezond eten niet ingewikkeld hoeft te zijn.<\/p>\n

Door de kracht van sociale media te gebruiken, probeert \u2018Gezond Leven Vandaag\u2019 dus een \u00a0te bieden aan de overvloed aan ongefilterde en soms zelfs misleidende informatie. Het doel is om jongeren te laten zien dat balans het belangrijkst is, in plaat van zogeheten ‘foodhypes’. Daarmee speelt het Voedingscentrum in op een cruciale onbewuste behoefte. Namelijk betrouwbare, positieve en aantrekkelijke voorlichting in een digitale omgeving die jongeren dagelijks gebruiken. Zo wordt duidelijk dat sociale media niet alleen risico\u2019s met zich meebrengen voor het eetgedrag van jongeren, maar ook kansen bieden om hen juist gezonder te laten kiezen.<\/p>\n

Sophie de Goede sprak tijdens de radio-uitzending telefonisch met di\u00ebtist Margje Vlasveld over de impact van sociale media op het eetgedrag van jongeren en de rol die di\u00ebtisten hierin spelen. Beluister het fragment hieronder!<\/em><\/p>\n