{"id":980,"date":"2024-10-18T12:59:45","date_gmt":"2024-10-18T10:59:45","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/upd8\/?p=980"},"modified":"2024-10-18T14:08:28","modified_gmt":"2024-10-18T12:08:28","slug":"factcheck-kinderen-verplicht-literaire-kinderboeken-laten-lezen-heeft-een-averechts-effect","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/upd8\/980\/factcheck-kinderen-verplicht-literaire-kinderboeken-laten-lezen-heeft-een-averechts-effect\/","title":{"rendered":"Factcheck: Kinderen verplicht literaire kinderboeken laten lezen heeft een averechts effect"},"content":{"rendered":"
Nederlanders besteden steeds minder tijd aan lezen en het leesplezier neemt af. De ontlezing in Nederland is iets dat al jaren gaande is. De basis van lezen bouw je op als kind. Op de basisschool leer je de eerste woorden herkennen en lees je je eerste boeken. Op vrijdag 10 oktober verscheen in het NRC<\/a> een opiniestuk van Sander Meij over het debat rondom Kinderboekenweek. In deze opinie stelde Meij:<\/strong> Kinderen verplicht literaire kinderboeken laten lezen heeft een averechts effect<\/em><\/strong>.<\/p>\n Oorspronkelijke claim: https:\/\/www.nrc.nl\/nieuws\/2024\/10\/10\/laat-debat-over-versimpeling-in-de-kinderboekenweek-voortaan-achterwege-a4868910<\/a><\/p>\n Oordeel: Ongefundeerd<\/p>\n Ontlezing in Nederland Bron: Leestijd.nl Ontlezing in Nederland<\/p><\/div>\n Sociale omgeving Voorlezen
\n<\/strong>Cijfers van leestijd.nl<\/a> laten zien dat we in Nederland kampen met een afname van 40% met betrekking tot de leestijd onder jongeren. 24% van de 15-jarigen heeft een laag leesniveau, 63% van de jongeren leest alleen als het moet en de leeftijd waarop de ontlezing begint is 9 jaar. Tegen de tijd dat kinderen de basisschool verlaten, leest nog maar 35% vrijwel dagelijks.
\nDe ontlezing brengt verschillende gevolgen met zich mee. Enkele voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld dat kinderen minder presteren op school en een lager studieadvies krijgen en laaggeletterden hebben minder kansen op de arbeidsmarkt. Lezen is een essentieel onderdeel van ons leven en de basis ligt in de kindertijd.<\/p>\n
\n<\/strong>Margriet van Hek en Gerbert Kraaykamp, Radboud Universiteit<\/a>, deden onderzoek naar de rol van de sociale omgeving in de leesmotivatie bij jongens en meisjes. Voor dit onderzoek analyseerden zij data van PISA<\/a>(Programma for International Student Assessment). Uit cijfers concluderen Hek en Kraaykamp dat bij jongens, die het minst gemotiveerd zijn om te lezen, de leesmotivatie aanzienlijk hoger is dan wanneer leerkrachten het lezen zelf actief stimuleren. Leerkrachten kunnen door voorlezen of het samen beginnen aan een boek kinderen motiveren om te gaan lezen, maar ook ouders en de thuisomgeving spelen een belangrijke rol.
\nMirjam Snel, hoofddocent taal en lezen Hogeschool Utrecht, benadrukt hoe belangrijk de sociale omgeving is voor de leesmotivatie.
\n\u201cUit onderzoek weten we dat de thuisomgeving van kinderen heel belangrijk is. We zien dat als er thuis veel boeken aanwezig zijn, als ouders zelf lezen, of de kinderen lid zijn van de bibliotheek, dat dat invloed heeft op de aanzet tot lezen voor kinderen. Als kinderen meer lezen, heeft dit ook weer invloed op de leesvaardigheid. Maar we moeten de verantwoordelijkheid voor de leesvaardigheid van kinderen niet bij de ouders neerleggen, maar bij de school\u201d.<\/p>\n
\n<\/strong>Ouders die zelf veel lezen, lezen ook vaker met hun kind. Uit de meest recente themameting van het GfK-SMB-kwartaalonderzoek<\/a>, blijkt dat de frequentie van het voorlezen sinds 2017 niet veranderd is, 82% van de ouders las wekelijks voor. 28% van de ouders leest tenminste drie keer per week voor aan hun kind (leeftijd 6-12 jaar). Vanaf 6 jaar beginnen kinderen interesse in lezen te verliezen. In 42% van de gevallen hebben kinderen van 12 jaar geen interesse in lezen. Hoe ouder het kind wordt, hoe hoger de desinteresse.<\/p>\n