Storing bij de NS leidt tot verontwaardiging

Storing bij de NS leidt tot verontwaardiging

Trein

Door een grote storing bij de NS reden zondag geen treinen. Reizigers werden geadviseerd om niet op reis te gaan, of te zoeken naar alternatieve reisopties. 

Sinds zondagmiddag 3 april kampte de NS met een landelijke storing. De storing werd veroorzaakt door een IT fout in het planningssysteem. Dat systeem wordt gebruikt om het treinverkeer in te plannen. Daardoor kon er geen een trein meer rijden. De treinen van regionale vervoerders en internationale treinen reden wel gewoon volgens dienstregeling. De NS had de intentie om de treinen zondagavond weer te laten rijden. Dit mislukte. De treinen reden pas maandagochtend weer. In de loop van de avond werd de oorzaak van de storing wel opgelost maar, de impact van de storing was dusdanig groot dat het niet lukte om het treinverkeer zondag weer op te starten. 

De NS zette geen enkele vervangende bus in, maar raadde mensen aan om naar andere reisopties te zoeken. Zondag is weliswaar de meest rustige dag van de week qua reizigers. Desondanks nemen ruim 500.000 mensen op deze dag de trein. 

Ontstemd 

De landelijke storing en de aanpak van NS leidt tot verontwaardiging vanuit verschillende hoeken. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) vindt dat de NS ‘een zeer slechte beurt’ heeft gemaakt en wil met de directie om tafel. ‘Ik wil van de NS precies horen waarom het hele treinverkeer plat is gelegd en waarom er geen vervangend vervoer is geregeld’, aldus Heijnen. ‘Reizigers kregen weinig informatie en geen alternatief en daarmee was de aanpak van deze storing echt onder de maat. Ik wil dan ook van de directie van NS weten hoe zij ervoor gaat zorgen dat dit in de toekomst niet nog een keer gebeurt.’ 

De NS laat weten dat er een ‘grondig onderzoek’ komt naar de oorzaak van de storing om erachter te komen hoe het spoorwegbedrijf dit in de toekomst kan voorkomen. 

Ook FNV ‘spoor-voorman’ Henri Janssen snapt niks van de besluitvorming van NS. Volgens hem had niet al het treinverkeer stil hoeven te worden gelegd ‘Een machinist kan gemakkelijk, op veilige snelheid, tussen grote steden rijden als de beveiligingssystemen maar werken. En dat deden ze. Een veiligheidssysteem zegt heus op tijd ‘stop’ als er gevaar dreigt.’ Dit argument wordt bekrachtigd door het gegeven dat goederen- en internationale treinen nog wel via dienstregeling reden. 

Utrecht 

Ook op Utrecht Centraal, het grootste doorreis station van Nederland was het raak. Lange rijen bij de informatiebalies en lege informatieborden. Dit zorgt voor boze reacties onder de Utrechters. Op de Utrechtse site DUIC.nl kunnen mensen een reactie plaatsen over de storing. 

Compensatie 

Een aspect wat in veel reacties terug komt is de compensatie van de reizigers. De reizigers kunnen moeilijk contact krijgen met de klantenservice van NS, de klantenservice gaat over het verstrekken van compensatie. De compensatie is een complex vraagstuk, omdat reizigers pas inchecken op het station en dus geen bewijs van vervoer kunnen tonen. 

De NS heeft in het verleden bewezen niet de beste te zijn op net gebied van communicatie. Zo waren er lange wachttijden bij de klantenservice. In een artikel gepubliceerd op 31 maart 2020 in de Trouw, zegt NS-woordvoerder Hessel Koster daar dit over: “Het is inderdaad waanzinnig druk bij de klantenservice, dus het kan best dat je een tijdje in de wacht staat als je ons belt” Deze problemen lijken nog niet verholpen en dat leidt tot onbegrip onder de reizigers. “Met de auto dochter opgehaald. (totale reisduur 2,5 uur) De reissom wordt binnen 6 weken teruggestort. Over overige compensatie lees je niets. En dat met huidige brandstofprijzen ik schat al gauw zo’n 50 euro brandstofkosten!” Laat een reiziger op DUIC.nl weten. De NS heeft laten weten dat het gedupeerde reizigers wil gaan compenseren. Het is nog onduidelijk op welke manier ze dit willen gaan doen. 

Winkels

Niet alleen de reizigers, maar ook de ondernemers zijn de dupe van de storing. ‘Deze storing heeft veel invloed gehad op de omzet. We hebben rond de 60% minder gedraaid dan andere zondagen.’ Zo meld de eigenaar van Tea Guys, een thee winkel in de ontvangsthal van Utrecht centraal.

Over de auteur

Valentijn Schoots

Moguh, Ik ben Valentijn Schoots, achttien jaar en kom uit Rotterdam. Dit jaar ben ik gestart aan mijn eerste jaar HBO journalistiek in Utrecht. Mijn interesses liggen bij sportjournalistiek, politiek en radio. In mijn vrije tijd speel ik graag squash en voetbal.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.