‘‘Eigenlijk is er geen gemiddelde werkdag, omdat iedere dag anders is’’

‘‘Eigenlijk is er geen gemiddelde werkdag, omdat iedere dag anders is’’

Jeroen Roose-van Leijden voor een leegstaand pand in bezit van nieuwe ondernemers. Foto: Sam Brinkman

Al lange tijd kampt de binnenstad van Utrecht met leegstand. De gemeente Utrecht en Centrum Management Utrecht werken samen om nieuwe ondernemers een kans te geven, én hiermee de leegstand te verhelpen. Jeroen Roose-van Leijden is centrummanager in Utrecht. Hij vertelt over zijn werk en de leegstand.

‘‘Bij Centrum Management Utrecht houden wij ons bezig met Retail, horeca, cultuur en zakelijke dienstverlening. Ja met onze vereniging hebben we eigenlijk ons doel om ervoor te zorgen dat het centrum in economisch opzicht zo optimaal mogelijk functioneert. Ik ben centrummanager, dus ik zorg eigenlijk dat alles wat aandacht behoeft in het centrum voldoende aandacht krijgt en dat de projecten lopen zoals ze lopen ook binnen de begroting. Wij geven geld uit wat wordt opgebracht door ondernemers via de onroerende zaakbelasting. Wij houden ons onder andere bezig met zaken als marketing, openbare ruimte, bereikbaarheid, maar ook toekomst en onderzoek. En de ondersteuning en ontwikkeling van ondernemers. De ambitie blijft Natuurlijk zorgen dat het centrum van Utrecht goed functioneert in Nederland dat het een aantrekkelijke bestemming is voor stad regio nationaal, maar ook dat het een fijne plek is om te wonen én te werken. En vooral eigenlijk een hele fijne plek om te ondernemen want ja eigenlijk uiteindelijk zijn ondernemers mijn achterban.’’

Werkdag

‘‘Eigenlijk is er geen gemiddelde werkdag, omdat iedere dag anders is. Maar ja enerzijds bestaat het natuurlijk gewoon uit overleg met de stakeholders dus gemeenten, vastgoedeigenaren en ondernemers. Anderzijds vaak ook hele praktische dingen, dus de sleuteloverdracht van de leegstaande winkel die dan tijdelijk wordt ingevuld. Of nadenken over hoe je de straat aankleed rondom de feestelijkheden van Utrecht 900 jaar. Vanmiddag lopen we een rondje met de nieuwe leverancier van de sfeerverlichting om te kijken waar dat allemaal moet komen te hangen, dus ja het is maart maar wij ze eigenlijk alweer bezig met december.

Soms loop je wel eens tegen problemen op, nou ja hè soms probeer je eigenlijk overal natuurlijk wel een oplossing voor te vinden, dus alles echt met name te zien als uitdaging. Maar ja op dit moment hebben centrumgebieden het natuurlijk best wel lastig hè. We komen uit de coronaperiode en veel ondernemers hebben geld geleend of uitstel van betaling gekregen van de overheid. Nu mag er langzamerhand wel weer meer. En dit zien we gelukkig ook, de bezoekers naar binnensteden komen op gang. Maar we zijn er nog niet! Het gaat niet vanzelf, dus het is echt wel hard werken met elkaar om te zorgen dat die centrumgebieden goed blijven functioneren. Dus dat is nieuwe dingen bedenken, zorgen dat je interessant blijft, dat je een interessant aanbod hebt. Maar ook op het gebied van activiteiten evenementen dat je de juiste dingen doet. Ook voor ondernemers is het hard aanpoten, want ze moeten gewoon eigenlijk van steeds meer dingen verstand hebben. Dus hè inmiddels zijn daar natuurlijk de sociale media kanalen waar ze van alles vanaf moeten weten en ze hoeven het niet allemaal zelf te doen, maar ja ook om iemand aan te kunnen sturen moet je het wel begrijpen hoe het werkt dus ja dat vraagt best wel wat.’’

 

Leegstand

‘‘Nou lege plekken zijn gewoon hele nare plekken hè, dus Als je door een straat loopt zijn er heel veel winkels eigenlijk waar geen activiteit is. Dus je hebt een soort blinde plint of een soort donkere vlek. Zeker s avonds als er geen licht aan is zorgt dat toch voor een beetje een gevoel van onveiligheid of gezelligheid en dat straalt ook weer af op de bestaande ondernemers die er zitten. Maar soms nodigt het ook uit tot vandalisme of vernieling, dus het is zaak om dat snel aan te pakken en te zorgen dat er gewoon reuring is. Omdat het gezellig is in de straat weten mensen dat het fijn is om te ondernemen en op die manier willen we er echt voor zorgen dat die straat levendig blijft en dat het een fijne plek is om te verblijven en naartoe te gaan.

We zijn bezig de leegstand te verminderen door nieuwe ondernemers een kans te geven met nieuwe concepten. Waar we heel erg in geloven is dat de functie van binnensteden verandert is. Vaak was het eerst gewoon, je had een motief om te komen. Om te winkelen of horeca te bezoeken. Het is steeds vaker combinatie bezoek, dus als je dan op een of andere manier in je programmering verrassing kunt faciliteren, dus je doet wat dingen die anders zijn dan anders hou je daarmee in straat interessant. Dus de houdbaarheid van concept is ook wel korter denk ik dan een paar jaar geleden dus zie je ook aan horeca concepten die iedere keer moeten veranderen ook, maar ook merken die of met een nieuwe collectie of in de manier waarop ze het doen aantrekkelijk moeten blijven voor hun bezoekers.’’

Bekijk hier de reportage gemaakt door Sam Brinkman.

Over de auteur

Mara Olieman

Ik ben Mara Olieman, 17 jaar en eerstejaars student journalistiek aan de hogeschool Utrecht. Ik voetbal al 11 jaar en ben vaak creatief bezig. Op het gebied van journalistiek interesseer ik me vooral in de sport. Ik ben onderzoekend, nieuwsgierig en leergierig.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.