De vaarkosten in Utrecht kunnen zomaar is met maar liefst 51% verhoogd worden. De gemeente is met dit voorstel gekomen om de andere externe projecten te financieren, geeft ook Frank Nieuwesteeg van de Kleine Boten Club Utrecht aan. Nieuwesteeg zegt:’ het is niet te bedoeling dat wij de belasting betalen om het politieke hobbyproject te financieren.’
Plannen gemeente
Dat er geld nodig is om de verschillende gemeente projecten te financieren snapt Nieuwesteeg wel. Alleen Frank vind het jammer dat dit geld niet naar belangrijke projecten, zoals wegverbouwingen om autoverkeer te weren gaat, maar naar aidspreventie voor homoseksuelen en dat dit geld nou juist zijn club en andere vaarders in Utrecht benadeeld vind de club niet eerlijk. Wel heeft Nieuwesteeg nog zijn twijfels over de plannen van de gemeente.’ Word de soep zo heet gegeten als hij opgediend word.’ De gemeente heeft natuurlijk een verhoging van 51% voorgesteld, maar de club gaat hier nog actie tegen voeren en Nieuwesteeg verwacht om samen met de VVD, die tegen de plannen zijn, de verhoging van 51% te verlagen of hopelijk te kunnen laten schrappen.
Gevolgen
Die 51% is een term die veel voorkomt in dit stuk, maar wat betekent dit nou precies. Om even een voorbeeld te geven. Het kost voor passanten nu 23,70 euro om in het centrum te liggen . Dit bedrag kan na de verandering oplopen tot maar liefst 36 euro. Voor elektrische boten is er een lager tarief. De gemeente faciliteert hierbij niet de milieuvriendelijke diesel boten. In Amsterdam heb je ook nog een korting voor hybride boten, maar ook dat deel komt niet voor in de gemeenteplannen in Utrecht. Voor veel recreatievaarders is dit te veel geld en daarom vind Nieuwesteeg het ook belangrijk om actie te voeren en ervoor de zorgen dat het geld bij de vaarders blijft.