Deze vrijdag was de jaarlijkse koopjesdag weer aangebroken: Black Friday. Vele winkels delen grote kortingen uit, maar Dille & Kamille kiest voor een andere interpretatie. Zij doen juist mee aan Green Friday.
Grote posters op de ramen van het Utrechtse filiaal maakten het duidelijk: deze vrijdag was er geen mogelijkheid om rond te struinen bij de duurzame huis- en tuinwinkel. De werknemers van alle Dille & Kamille filialen in Nederland, België en Duitsland gingen naar buiten om samen zestien voedselbossen aan te leggen.
Dille & Kamille heeft ervoor gekozen om niet mee te doen met Black Friday, omdat dat niet past bij de identiteit van het familiebedrijf, aldus Liselotte Feenstra, Senior Marketeer bij Dille & Kamille. ‘Een initiatief als Black Friday, dat draait om meer consumeren, past niet bij wie we zijn.’
Green Friday is het duurzame alternatief voor Black Friday. Waar de laatste zich focust op zo veel mogelijk consumeren, draait Green Friday juist om zo min mogelijk kopen. Volgens Feenstra zou dat voor elke dag moeten gelden: ‘We geloven sterk in de kracht van collectieve actie en hopen dat anderen geïnspireerd worden om bewustere keuzes te maken, niet alleen op Green Friday, maar elke dag.’