{"id":1091,"date":"2024-10-06T22:28:13","date_gmt":"2024-10-06T20:28:13","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/utrechtcentrum\/?p=1091"},"modified":"2024-10-27T20:25:06","modified_gmt":"2024-10-27T19:25:06","slug":"in-de-bekendste-toren-van-utrecht-konden-230-mensen-en-domtoren-tatoeeren","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/utrechtcentrum\/1091\/in-de-bekendste-toren-van-utrecht-konden-230-mensen-en-domtoren-tatoeeren\/","title":{"rendered":"In de bekendste toren van Utrecht konden 230 mensen en Domtoren tatoe\u00ebren"},"content":{"rendered":"

Als onderdeel van de campagne \u2018de dom pakt uit\u2019, is er vrijdag 4 oktober een pop-up tattooshop in de domtoren georganiseerd. In de domtoren konden 230 mensen een domtoren laten tatoe\u00ebren op armen en benen door tatoe\u00eberders van Prik Tattoo. Het plan voor de pop-up shop heeft enorm veel voorbereiding gekost.<\/strong><\/p>\n

\u2018Al maanden zijn we er mee bezig, we willen natuurlijk zoveel mogelijk mensen tatoe\u00ebren\u2019, verteld Mirjam Timmer. Ze organiseert samen met een team de campagne \u2018de dom pakt uit\u2019, als onderdeel van die campagne konden ruim 230 mensen hun armen en benen laten tatoe\u00ebren in de Domtoren. Van zeven uur \u2019s ochtends tot \u00e9\u00e9n uur \u2019s nachts worden ze getatoe\u00eberd in een grote ruimte, middenin de toren.<\/p>\n

Volgens Teun Bonenkamp, ook een organisator van de campagne, was de belangstelling er altijd al; ‘er waren al veel Utrechters de domtoren op hun lijf wilden zetten en krijgen ze nu de kans op dat daadwerkelijk in de Domtoren te doen’.\u00a0 Die belangstelling blijkt gelijk bij aankomst, daar staat er een rij van mensen die aan het wachten zijn op hun voorgangers. Naast de deur staan drie medewerkers voor de deur met portofoons om klanten te ontvangen en onderling te communiceren. Vervolgens is er bij binnenkomst en grote tafel met twee andere medewerkers die alle documenten, tickets en klanten bijhouden.<\/p>\n

Schema<\/strong><\/p>\n

Beneden kunnen mensen zich melden om vervolgens op de tweede etage in een gezamenlijke ruimte te wachten. In de wachtruimte ligt een A4tje met verschillende tattoo ontwerpen van de Domtoren waaruit ze kunnen kiezen. \u2018Er was een voorinschrijving van 900 mensen, onder die mensen hebben we een loting gehouden. Als je ingeloot werd kreeg je een tijdslot opgestuurd, maar eigenlijk zit daarin natuurlijk ook een gratis ticket voor de Domtoren\u2019, verteld Timmer. Zelf is ze de hele dag van beneden naar boven aan het lopen om klanten naar de juiste plek te leiden, verder houdt ze samen met een paar anderen de zaal goed in de gaten en maakt ze contact met klanten. Timmer: \u2018Tot nu toe gaat het verrassend goed, we lopen op schema en het tatoe\u00ebren gaat goed, eigenlijk mag dat ook wel want we hadden en enorme voorbereiding\u2019.<\/p>\n

Voorbereiding<\/strong><\/p>\n

\u2018Ik heb Prik Tattoo al vroeg benaderd, ze werken in het centrum en zijn met vier jongens, maar om zoveel mensen te tatoe\u00ebren hebben ze zelf andere jongens erbij gezocht\u2019, legt ze uit. In de zaal staat een volledige tattooshop opgesteld, zeven bedden met een grote lamp erboven, daarnaast staan de benodigde spullen in een rolbare kast. In het midden van de ruimte staat op een grote tafel alle disinfectiemiddelen, naalden en potjes inkt. \u2018Voor de logistieke voorbereiding hebben de tatoe\u00eberders echt veel gedaan. De jongens zijn al sinds gister bezig met voorbereiden, alle spullen moesten vanuit de shop gebracht worden naar de toren. Daarna hebben ze de hele avond en zelfs in de ochtend nog de spullen naar boven moeten sjouwen, er zijn geen liften dus het was zwaar voor ze\u2019, voegt Timmer er aan toe.<\/p>\n

Designs en kosten<\/strong><\/p>\n

De eerste klant was al er al vroeg bij, en was niet zomaar iemand; wethouder Dennis de Vries kreeg de eer om als eerste een tatoeage te zetten. Verder konden gidsen een speciale tatoeage zetten waar andere klanten niet uit konden kiezen; een trap. Het is een symbolische tatoeage omdat de gidsen enorm vaak al die trappen op lopen. De tatoeage is niet gratis, de prijzen vari\u00ebren tussen de 80 en 150 euro.<\/p>\n

 <\/p>\n

Annick van der Hulst heeft op locatie een interview afgenomen, die in het audiofragment hieronder te beluisteren is.<\/p>\n