{"id":3127,"date":"2025-07-01T23:29:14","date_gmt":"2025-07-01T21:29:14","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/utrechtcentrum\/?p=3127"},"modified":"2025-07-01T23:29:14","modified_gmt":"2025-07-01T21:29:14","slug":"zonder-die-kaart-is-de-trein-voor-ons-gewoon-onbetaalbaar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/utrechtcentrum\/3127\/zonder-die-kaart-is-de-trein-voor-ons-gewoon-onbetaalbaar\/","title":{"rendered":"\u201cZonder die kaart is de trein voor ons gewoon onbetaalbaar\u201d"},"content":{"rendered":"
De NS schrapt de populaire Jongerendagkaart \u2013 en laat daarmee een hele generatie jongeren achter met een duurder en minder toegankelijk openbaar vervoer. Voor veel scholieren en studenten betekent dit niet alleen hogere kosten, maar ook een verlies aan vrijheid en zelfstandigheid.<\/strong><\/p>\n \u201cAls ik nu met de trein naar een andere stad wil, moet ik eerst mijn bankrekening checken,\u201d zegt Lola Bruijnje (17) uit Utrecht. Ze houdt van avontuur: steden verkennen, musea bezoeken, nieuwe plekken ontdekken. Tot voor kort gebruikte ze daar steevast de Jongerendagkaart van de NS voor. Voor \u20ac8,50 kon ze de hele dag onbeperkt reizen in de daluren. \u201cZonder dat kaartje is zo\u2019n spontane dagtrip gewoon niet meer te doen.\u201d<\/p>\n De NS trok begin dit jaar stilletjes de stekker uit de kaart, die sinds 2020 juist enorm in populariteit was toegenomen. Jongeren tot en met 18 jaar gebruikten het massaal, vooral in vakanties en weekenden, om goedkoop en vrij door Nederland te reizen. Voor velen was het een uitkomst \u2013 zeker voor wie nog geen recht had op studenten-OV, of daar vanwege hun studie geen gebruik van kon maken.<\/p>\n Maar volgens Anita Middelkoop, woordvoerder van de NS, was het product financieel niet langer houdbaar. \u201cDe Jongerendagkaart werd veel meer gebruikt dan vooraf was ingeschat. Daarmee kostte het de NS aanzienlijk meer dan beoogd. In de huidige financi\u00eble situatie kunnen we dat simpelweg niet blijven aanbieden.\u201d<\/p>\n De beslissing is voor veel jongeren onbegrijpelijk. \u201cWe worden overal geraakt,\u201d verzucht Lola. \u201cStijgende huurprijzen, dure boodschappen, minder bijbanen \u2013 en nu dit ook nog.\u201d Ze merkt dat ze tegenwoordig veel vaker thuis blijft. \u201cVroeger ging ik met vriendinnen naar Rotterdam of Maastricht. We verzonnen \u2019s ochtends iets en zaten een uur later in de trein. Nu moet je eerst alles doorrekenen. Die spontaniteit is weg.\u201d<\/p>\n Van vrijheid naar beperking<\/strong><\/p>\n En juist die vrijheid is waar veel jongeren het meest om rouwen. De mogelijkheid om zelf op pad te gaan, zonder afhankelijk te zijn van ouders of dure vervoersmiddelen, was voor velen essentieel in hun groei naar zelfstandigheid. \u201cDe trein was voor mij een manier om mijn wereld groter te maken,\u201d zegt Lola. \u201cJe leert plannen, ori\u00ebnteren, ontdekken. Je komt op plekken waar je anders nooit zou komen.\u201d<\/p>\n NS biedt wel een alternatief: jongeren tot 17 jaar kunnen gratis een Dal Voordeel-abonnement aanvragen, waarmee ze 40% korting krijgen in de daluren en het weekend. Maar volgens veel jongeren is dat geen volwaardig alternatief. \u201cDat is alleen handig als je precies weet wanneer je reist en als je niet veel overstapt,\u201d legt Lola uit. \u201cEn alsnog betaal je vaak veel meer dan die \u20ac8,50.\u201d<\/p>\n Bovendien zijn er weinig alternatieven voor jongeren van 18 tot 27 jaar. Voor die groep zijn er wel kortingsabonnementen, maar die zijn niet gratis en lang niet zo aantrekkelijk als de vroegere dagkaart.<\/p>\n Onderzoek wijst op voorkeur voor betaalbaarheid<\/strong><\/p>\n Volgens de NS is er voorafgaand aan het besluit onderzoek gedaan naar het reisgedrag van jongeren en hun voorkeuren. \u201cDaaruit bleek dat jongeren liever korting wilden behouden dan dat de prijs van de dagkaart fors zou stijgen,\u201d zegt Anita Middelkoop. Toch bleek het niet mogelijk om het product aan te passen en tegelijkertijd betaalbaar \u00e9n rendabel te houden.<\/p>\n De maatregel is volgens NS niet ingegeven door drukte in de treinen of het beleid rondom spreiding van reizigers, maar puur door financi\u00eble motieven. \u201cHet is jammer, maar we kunnen dit binnen ons huidige budget niet blijven aanbieden,\u201d aldus Middelkoop.<\/p>\n Kritiek op kortetermijndenken<\/strong><\/p>\n Onder jongeren, ouders en zelfs mobiliteitsexperts klinkt kritiek op het besluit. Zij wijzen op het belang van goed openbaar vervoer voor jonge mensen, zeker in het licht van duurzaamheid, verkeersdrukte en gelijke kansen. Als jongeren nu afhaken, is het de vraag of ze op latere leeftijd ooit nog voor de trein zullen kiezen.<\/p>\n \u201cJe moet jongeren aan je binden voordat ze een rijbewijs en een auto hebben,\u201d zegt een mobiliteitsdeskundige. \u201cJuist met producten zoals de Jongerendagkaart kon dat: laagdrempelig, betaalbaar en aantrekkelijk. Nu jaag je ze het spoor af.\u201d<\/p>\n Lola beaamt dat. Ze denkt er inmiddels serieus over na om een scooter aan te schaffen. \u201cDan ben ik mobieler en minder afhankelijk. Het is duur in het begin, maar op de lange termijn misschien goedkoper dan telkens losse treinkaartjes.\u201d<\/p>\n Kijken naar de toekomst<\/strong><\/p>\n Of er in de toekomst weer een aantrekkelijk aanbod voor jongeren komt, is onzeker. Middelkoop: \u201cOp dit moment kunnen we daar niets over zeggen. Maar we willen jongeren zeker blijven stimuleren om met de trein te reizen. Alleen niet via een product dat financieel onhoudbaar is gebleken.\u201d<\/p>\n Tot die tijd blijven jongeren als Lola met lege handen achter. De spontaniteit van een dagje eropuit is ingeruild voor rekensommen, kortingen zoeken en soms simpelweg: niet gaan.<\/p>\n \u201cHet voelt alsof er weer iets is afgepakt van ons,\u201d zegt Lola. \u201cEn het is niet zomaar iets \u2013 het is vrijheid.\u201d<\/p>\n De Jongerendagkaart was meer dan een goedkoop treinkaartje. Het was een toegangsbewijs tot zelfstandigheid, avontuur en verbinding. En voor duizenden jongeren blijft het onbegrijpelijk dat juist dat nu onbereikbaar is geworden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" De NS schrapt de populaire Jongerendagkaart \u2013 en laat daarmee een hele generatie jongeren achter met een duurder en minder toegankelijk openbaar vervoer. Voor veel scholieren en studenten betekent dit niet alleen hogere kosten, maar ook een verlies aan vrijheid en zelfstandigheid. \u201cAls ik nu met de trein naar een andere stad wil, moet ik […]<\/p>\n","protected":false},"author":3664,"featured_media":3129,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","footnotes":""},"categories":[32],"tags":[],"class_list":["post-3127","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-jongeren","et-has-post-format-content","et_post_format-et-post-format-standard"],"acf":[],"yoast_head":"\n