Meer verkeersovertredingen na versoepeling coronamaatregelen

Meer verkeersovertredingen na versoepeling coronamaatregelen

Dat zoveel mogelijk thuiswerken en thuis-blijven het huidige normaal is weet iedereen, maar toch zijn door de versoepeling van de coronamaatregelen in juni meer mensen de weg op gegaan. Met als gevolg: meer verkeersovertredingen.   

Er zijn in het tweede tertiaal van dit jaar (mei tot en met augustus) maar liefst 2.679.610 verkeersboetes uitgeschreven blijkt uit gegevens die zijn vrijgegeven door de Rijksoverheid. De boetes werden uitgeschreven voor uiteenlopende redenen. Van handheld bellen tot door rood rijden en van te hard rijden tot foutparkeren. Waar in de eerste vier maanden van het jaar nog 2.481.352 boetes werden opgelegd is dat in de daaropvolgende maanden met 200.000 gestegen’ zegt Joris Drost van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 

Reden voor de stijging is het toegenomen wegverkeer in Nederland sinds de versoepeling van de maatregelen die het kabinet in juni aankondigde. Nederlanders trokken over de grens richting hun vakantiebestemming en pakte weer de auto om naar hun werk te gaan. Thuiswerken bleef het advies maar door de daling van het aantal besmettingen dachten veel mensen dat het weer geschikt zou zijn om naar hun werk te rijden of om eventueel familie op te zoeken. Allemaal zaken die resulteren in meer verkeer op de wegen en daardoor ook in meer geconstateerde verkeersovertredingen.  

 Ondanks de coronacrisis is er ook een stijging te zien in het aantal staandehoudingen. Waar volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid in het tweede tertiaal van 2019 nog 173.170 staandehoudingen plaatsvonden is dat dit jaar opgelopen tot 181.838. De grootste stijging staandehoudingen is verricht nadat was geconstateerd dat een weggebruiker zijn telefoon vast had in het verkeer. Het gaat hierbij om zowel fietsers als automobilisten. Reden van de grote groei is de ‘nieuwe’ wet waarbij het ook voor fietsers verboden is om hun telefoon te gebruiken in het verkeer.   

Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is er wel een daling te zien. Er werden toen meer dan 2,9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd. In die tijd was er nog helemaal geen sprake van een coronapandemie en waren de wegen in Nederland nog overvol. Het is daarom ook niet vreemd dat er een daling in de cijfers is te zien ten opzichte van de periode in 2019 

Eerder dit jaar berichtte RTL Nieuws al dat de overheid tientallen miljoenen mis zou lopen door de afname van het aantal boetes. Een verkeersovertreding kost gemiddeld 79 euro, wat zou betekenen dat de overheid een inkomstenimpuls krijgt van 15,8 miljoen euro door het verhoogde aantal uitgeschreven verkeersboetes.  

In eerste instantie werd aangenomen dat de velaging van de maximumsnelheid een reden zou kunnen zijn voor de verlaging van de verkeersovertredingen in het begin van 2020. Deze reden is wel moeilijk na te gaan omdat hij in dezelfde tijd werd ingevoerd als het begin van de coronacrisis.  

Hoewel het nog steeds een advies is om thuis te werken en bij klachten thuis te blijven pakken steeds meer mensen de auto sinds het uitbreken van corona in Nederland. Met de komst van een mogelijke tweede coronagolf zou het zo kunnen zijn dat de auto even vaak wordt gebruikt als dat dat nu wordt gedaan, met als gevolg dat het aantal boetes redelijk stabiel zal blijven.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *