De Stadsbaantunnel is weer open, maar blijft dat nu ook zo?

De Stadsbaantunnel is weer open, maar blijft dat nu ook zo?

De Stadsbaantunnel is weer open. Foto: Koen van den Berg

De Stadsbaantunnel in Leidsche Rijn is vorige week heropend na grote werkzaamheden. Hierdoor was de tunnel bijna twee maanden dicht. Het was de zoveelste sluiting van de Utrechtse verkeerstunnel, die sinds de opening in 2015 vaak kampt met storingen en problemen. En dat leidt tot cynisme onder de bevolking: ‘Welke sufferd is ooit met het idee gekomen voor deze tunnel?’

De 490 meter lange tunnel werd vijf jaar geleden geopend om de doorstroming van het lokale verkeer in Leidsche Rijn te verbeteren. De tunnel loopt parellel aan de Leidsche Rijntunnel aan de A2, en loopt vanaf The Wall onder het Berlijnplein door, waar hij bij de wijk Hoge Weide weer uitkomt. Sinds de ingebruikname van de Stadsbaantunnel zijn er regelmatig storingen. Zo kwam er in 2017 een stuk beton los van de palenconstructie in de tunnel. Vorig jaar moest de tunnel dicht vanwege een ongeval met een motorrijder.

Tot overmaat van ramp bleek bij een controle vorig jaar dat de tunnel niet brandveilig genoeg was. ‘Het beton moet minimaal twee uur tegen een extreem hete brand bestand zijn om ernstige schade aan het beton te voorkomen. Uit hitteproeven is gebleken dat een deel van de tunnel hier niet aan voldeed’, zegt de gemeente Utrecht op haar website. De tunnel moest bedekt worden met brandwerende bekleding, maar dat bleek moeilijker dan gedacht. De planning werd aangepast en uiteindelijk startten de werkzaamheden afgelopen augustus. 

Onder Utrechters heerst vanwege de vele sluitingen van de tunnel vooral cynisme. Toen vorig jaar naar buiten kwam dat de tunnel niet brandveilig genoeg was, regende het negatieve reacties op sociale media. ‘We blijven betalen’, ‘Afbreken dat rotding’ en ‘Die hele tunnel is een groot fiasco’ zijn slechts enkele van de vele reacties. Ook JB van den Berg (57), die in Leidsche Rijn woont, is helemaal klaar met de Stadsbaantunnel. ‘Welke sufferd is ooit met het idee gekomen voor deze tunnel? Er is altijd wel wat mee! Ik zou graag door een tunnel rijden die weleens open is.’

BAM Infra heeft de technische installaties voor de tunnel aangelegd en onderhoudt deze ook. Projectleider Merijn Prinsen zegt dat het onderhoud voor de tunnel ‘een puzzel’ is. ‘De lat ligt bij deze tunnel erg hoog. In de praktijk betekent het dat we 36 uur per jaar besteden aan onderhoud.’ Prinsen zegt dat aan dat onderhoud veel denkwerk vooraf is gegaan. Er zijn dan ook veel installaties in de tunnel: maar liefst 52. ‘Denk maar eens aan de complete energiedistributie, verlichting, signalering, slagbomen, vluchtdeuren en nog veel meer’, schrijft het bedrijf op haar website.   

Momenteel is natuurlijk de grote vraag: blijft de Stadsbaantunnel nu open, of staat het volgende probleem alweer voor de deur? De gemeente Utrecht heeft slecht nieuws voor de mensen die weer gebruik willen maken van de tunnel. ‘Er is nog wel het normale onderhoud, waarvoor de tunnel drie keer per jaar in de nacht dicht moet. Het volgende onderhoud is op 30 oktober. De brandwerendheid zal de komende jaren niet meer de oorzaak zijn van sluitingen.’ De gemeente sluit storingen echter niet uit. ‘Als er een storing is moet de tunnel per direct dicht om de veiligheid te garanderen. Ook zijn er regelmatig sluitingen bij een file, zodat bij een noodsituatie iedereen veilig de tunnel kan verlaten. In een te drukke tunnel is dat te gevaarlijk’, stelt de gemeente op haar website. Snel door die tunnel rijden dan maar, voor je het weet is hij weer gesloten.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *