Kruispunt Rijnkennemerlaan – Musicalkade wordt opnieuw aangepast

Kruispunt Rijnkennemerlaan – Musicalkade wordt opnieuw aangepast

De beruchte kruising aan de Rijnkennemerlaan in Leidsche Rijn wordt binnenkort voor de zoveelste keer vernieuwd, maar de aanpassingen zullen beperkt zijn. Op de schuine, onoverzichtelijke kruising gebeuren met regelmaat ongelukken tussen automobilisten, fietsers en voetgangers, met soms blijvende gevolgen. De weg is al meerdere keren opengebroken voor aanpassingen, maar omwonenden geven aan dat er na de herinrichtingen nog steeds levensgevaarlijke situaties voorkomen. ‘Het is om moedeloos van te worden’. 

Maatregelen 
Tijdens de gemeenteraadsvergadering op dinsdag 13 oktober is er samen met ambtenaren en deskundigen flink nagedacht over hoe de veiligheid op het kruispunt verbeterd kan worden. Martijn Dijkhof, programmamanager van verkeersveiligheid bij de Gemeente Utrecht, zet de opties op een rij: ‘De meest effectieve maatregel is een systeemingreep in de routes in de wijk, waardoor je de hoeveelheid verkeer en de verkeersstromen verandert. Daarnaast kunnen we fysieke ingrepen op de locatie zelf doen, wat varieert van grote tot kleine ingrepen. Tot slot hebben we de mogelijkheid om iets aan de gedragsmatige kant te doen. Denk daarbij aan voorlichting, nudging en handhaving.’ 

Fysieke ingrepen 
Maatregelen moeten, door de hoge mate van onveiligheid op het kruispunt, zo snel mogelijk te realiseren zijn. Fysieke ingrepen op de locatie zelf lijken daarom de voorkeur te hebben bij de raadsleden. ‘Een optie kan zijn het installeren van een zebra-safe’, aldus Hans Godefrooij, verkeersveiligheidsexpert bij DTV. Aan deze led-signalering voor fietspaden zit echter wel een klein nadeel. ‘Een zebra-safe is niet 100% accuraat en de kans bestaat dat na verkeerde signalatie het vertrouwen in de verlichting bij automobilisten kleiner wordt’, vervolgGodefrooij. 

‘Het autoverkeer van en naar school moet worden ontmoedigt’, vindt Hind Dekker, raadslid bij de D66. ‘Er zijn veel parkeerplaatsen in de straat van de school. Wellicht kunnen die opgeheven worden’, licht ze toe. Godefrooij is het daar niet mee eens: ‘Ik vraag me af of de opheffing veel gaat betekenen voor de verkeersveiligheid, maar wellicht kunnen we onderzoeken wat het verplaatsen van de parkeerplaatsen tot gevolgen heeft.’ 

Tenslotte lijkt de aanleg van een middengeleider een effectieve oplossing. ‘De musicallaan is een lange en rechte straat, waardoor automobilisten vaak het gevoel hebben dat ze het gas in kunnen trappen. Een middengeleider kan in ieder geval het lange doorzicht verbreken, maar zorgt er ook voor dat automobilisten meer tijd nemen om te observeren wat er om hen heen gebeurt. Uit onderzoek blijkt dat ze dan ook eerder remmen’, vertelt Godefrooij. 

Overige ingrepen niet toepasbaar 
Andere bedachte ingrepen zoals het verhogen van het fietspad, het plaatsen van een verkeersspiegel en het aanleggen van een fietstunnel zijn volgens Martijn Dijkhof niet toepasbaar in deze situatie. ‘Het fietspad is al maximaal verhoogt. Over deze weg rijden ook bussen, die trillingen veroorzaken in de nabijgelegen appartementen. Zou het fietspad nog hoger worden gemaakt, dan ontstaat er echt overlast voor de buurtbewoners’, verklaart hij. ‘Een fietstunnel aanleggen is helaas geen optie, er liggen namelijk te veel belangrijke waterleidingen onder de grond. Een verkeersspiegel zorgt volgens onderzoek juist meer voor afleiding dan dat het automobilisten helpt’. 

Eerdere aanpassingen 
Al sinds de bouw van de wijk Terwijde, meer dan tien jaar geleden, geldt de kruising als gevaarlijk. In die jaren zijn er al flink wat aanpassingen geweest, zoals het verplaatsen van een brievenbus, het inkorten van een muurtje, het plaatsen van extra stopborden, het verven van de drempel, het weghalen van een bushokje, het ophogen van de verkeersdrempel en het asfalt is ruwer gemaakt. Zelfs het pad naar de nabijgelegen school werd aangepast. Dit bleek allemaal tevergeefs: de verkeerssituatie bleek na een tijdje onveranderd. 

In de zomervakantie van 2019 is de kruising nog meer onder handen genomen. De weg én het kruisende fietspad gingen helemaal ‘open’ en er werd een nieuwe asfalt laag aangebracht om het autoverkeer af te remmen. De verlichting werd aangepastwaardoor fietsers beter zichtbaar werden en op het wegdek werd een grote waarschuwing geverfd.  

Alwéér bleken de aanpassingen voor niets, want nog geen maand later vond volgens buurtbewoner Cornelis van Bemmel het eerste ongeluk alweer plaats. ‘Wil je het kruispunt écht goed overzien, dan moet je als automobilist volledig tot stilstand komen. Het is gewoon nog steeds een onoverzichtelijke, schuine rotkruising, een verkeerskundig gedrocht voorzien van twee laffe schaamheuveltjes, die ze bij de incapabele verkeersafdeling van de gemeente Utrecht verkeersdrempel durven te noemen. Het is om moedeloos van te worden’.  

Van Bemmel heeft geen vertrouwen in de herinrichtingen die binnenkort plaats zullen vinden: ‘Die fysieke ingrepen klinken als halve oplossingen. Wat mij betreft halen ze alle wegen die tot het kruispunt leiden weg en rijdt iedereen maar een stukje om. Dat zou een hoop ellende schelen.’ 

 

 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *