Leesvaardigheden Kinderen

Leesvaardigheden Kinderen

De cijfers liegen er niet om. De leesvaardigheid van veel Nederlandse kinderen en jongeren zijn enorm verslechterd in de afgelopen tijd. Veel kinderen ervaren lezen niet meer als een leuke activiteit en hierdoor lezen ze ook minder. Columnist en leraar Naomi Smits is van mening dat dit anders moet.  

Naomi Smits werkt voor Trouw als een columnist en als leraar aan de driekoningenschool in de Meern. Zij is erg geïnteresseerd in het leesgedrag van jongeren en kinderen, bij Trouw publiceren zij hier ook vaak over. ‘Ik ben een echte boekenwurm. Ik hoop kinderen als leerkracht veel leesplezier mee te geven’., vertelt mevrouw Smits. 

Smits denkt dat de oorzaak van het leesgedrag van de jeugd ligt aan de tijd. Zo vertelt ze: ‘Ik denk dat het met de tijd te maken heeft. Ik groeide veel op met boeken. Er was veel minder afleiding en er was ook geen sociale media. Ik denk dat hierdoor de concentratie van veel kinderen weg is. Er is ook vaak minder tijd om te lezen. Lezen wordt helaas niet meer gezien als de grootste hobby’. Smits geeft aan dat door het minder lezen kinderen uiteindelijk een verslechterde concentratie zullen krijgen en dat ook hun leesvaardigheden zullen verslechteren. 

Één van de jongeren die af en toe nog wel eens een boek oppakt is Niels van Lon (18 jaar). ‘Ik lees ongeveer één keer per maand. Niet per se een heel boek maar ik heb een aantal boeken waar ik dan wel eens wat stukjes uit lees. Meestal zijn dit populaire wetenschappelijke boeken. Daaruit lees ik dan bepaalde hoofdstukken die mij interesseren’. 

Ook van Lon ziet dat sociale media wel een oorzaak zouden kunnen zijn van het verslechterende leesgedrag van jongeren om hem heen. Hij denkt dat jongeren te druk zijn met social media en volgens hem denken leeftijdsgenoten daarom dat ze minder tijd hebben om af en toe een boek te lezen. ‘Hierdoor zijn boeken een soort van uit de mode geraakt’, vertelt van Lon. 

Smits denkt dat de grootste taak is weggelegd voor leraren om dit probleem op te lossen. ‘Ik schrik van leerkrachten die zelf niet van lezen houden. Lezen moet een vast onderdeel van het curriculum worden. Laat kinderen maar meenemen naar een andere wereld en laat ze de fantasie maar prikkelen’. Daarnaast is het volgens haar ook aan de ouders om hun kinderen te stimuleren om te gaan lezen. Zij moeten volgens haar hun kinderen af en toe mee nemen naar bijvoorbeeld een bibliotheek om zo het leesplezier te verhogen. 

Zowel Smits als van Lon hebben een idee over hoe de toekomst van boeken er uit zal zien. Smits hoopt dat kinderen meer zullen gaan lezen. Volgens haar zal daarvoor eerst lezen als een leuke activiteit moeten worden gezien en moeten mensen het niet meer zien als een suffe bezigheid. Ze is alleen wel bang dat dat veel tijd gaat kosten. Dat zou betekenen dat de leesvaardigheden van Nederlandse kinderen nog een tijdje zullen verslechteren. 

Van Lon is optimistisch als het gaat over de toekomst van lezen. Hij zegt: ‘Ik denk dat net als modetrends het lezen van boeken ooit wel weer eens populair zal worden. Een beetje op een vintage achtige manier, zoals vintage kleding’. Als deze voorspelling zou kloppen betekent dat dus dat het alleen wat tijd zal gaan kosten totdat de jeugd weer begint met lezen. 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *