Recensie livestream concert Billie Eilish

De eXtended Reality (XR) technologie gemixt met opvallende visuals, rakende zang en emotionele fans zorgde voor een onvergetelijk optreden van Billie Eilish. Nooit eerder heeft een online concert zoveel aandacht getrokken op sociale media. En dat is begrijpelijk.

De ‘Where Do We Go’ fysieke World Tour van Billie Eilish zou van maart tot september duren, maar moest in april worden geannuleerd vanwege corona. De zangeres en haar team kwamen met een oplossing: op zaterdag 25 oktober gaven ze een online concert. Het optreden zelf duurde vijfenvijftig minuten, maar de livestream bevatte ook een pre-show met daarin gastartiesten Lizzo en Alicia Keys, exclusieve video’s, een trivia en clips uit haar nieuwe documentaire ‘Billie Eilish: The world’s a little blurry’.

Visuele kunst tijdens het concert
De zangeres schreef enige tijd voor de show al dat de arena tour concert verwerkt werd in het online concert. Die belofte heeft ze echt waargemaakt: de show was naast de muziek ook een lust voor het oog. De livestream werd gefilmd vanuit een gigantische ruimte waar videoschermen met geïntegreerde XR-technologie aan de muren hingen. Nooit eerder is dit op zo’n manier in een online concert verwerkt. Het talent van het productieteam en de visuele kunstenaars die mee hebben geholpen was echt opmerkelijk. Voor elk nummer is er een adembenemende video gemaakt in 360 graden en de cameramannen hebben overduidelijk hun best gedaan om er bijna een cinematografisch effect aan te geven. De XR-technologie zorgde ervoor dat het leek alsof Billie bij elk nummer in een andere realiteit was en echt omgeven werd door geprogrammeerde objecten. Tijdens het ene nummer liep er bijvoorbeeld een gigantische spin over Billie heen, het volgende nummer bevond Billie zich in een jungle en tijdens een ander nummer was ze onderwater, omringd door haaien.

Anders dan normaal
Het visuele aspect in combinatie met de prachtige zang van Billie Eilish is naar mijn mening alles wat een online concert moet belichamen om een goeie show te vormen. Toch gebeurden er tijdens het concert een aantal opmerkelijke dingen. Ondanks de prachtige visuele presentatie was aan het optreden van Billie toch te merken dat er geen fysiek publiek aanwezig was. De zangeres leek aan het begin namelijk een beetje nerveus en ongemakkelijk‘I wish you could be here so I can see you, touch you, hold you and hear you’Ze moest overduidelijk wennen aan de leegte en het gebrek aan interactie met het publiek. Het leek soms zelfs even alsof ze het publiek was vergeten: ze stond regelmatig naar de muur gedraaid om de XR-experience van kruipende spinnen langs de muren te bewonderen. Als publiek heb je liever dat een artiest met haar gezicht naar jou toe optreedt. Een oplossing zou misschien het tonen van de fans op een groot scherm kunnen zijn, zodat er af en toe gejuich komt vanuit het publiek en Billie wat meer gemotiveerd wordt.

Wat naar mijn mening nog vreemder was, waren de politieke boodschappen tijdens de livestream. Tijdens de pre-show kwam de vader van de zangeres eventjes in beeld en die probeerde de kijkers te informeren over de opkomende Amerikaanse verkiezingen. Met regelmaat schreeuwde de zangeres zelfs tijdens het concert: ‘VoteVote goddamnit!’. Ze liet zelfs haar politieke voorkeur even doorschemeren door te fluisteren: ‘Can you guys please vote the orange man out?’. Begrijpelijk dat je met zo’n groot platform graag wil informeren over de verkiezingen, maar op sociale media heeft ze ook een groot bereik. Dat lijkt me daarom een betere optie.

Controversie door fans
Op het internet was er controversie over de prijs van het ticket, die dertig euro was. Vooral jongeren zijn eraan gewend dat livestreams gratis zijn en een hoop mensen waren niet bereid om deze prijs te betalen. Naar mijn mening is dertig euro juist een redelijke prijs voor dit concert. Billie en haar team hebben overduidelijk een hoop tijdenergie en geld gestoken in het aankleden van de show. De live muziek van Billie Eilish was zoals verwacht fantastisch. Tijdens de pre-show waren gastartiesten Lizzo en Alicia Keys te zien en kregen fans exclusieve beelden van Billie. Fans konden zelfs meedoen aan een trivia en kregen een sneak peak uit de nieuwe documentaire van Billie. Naast het optreden en de pre-show kon je een dag voor het optreden een site met interactieve ‘kamers’ op. In de kamers kon je exclusieve merchandise, muziek, informatie over de Amerikaanse verkiezingen en een fan-area vinden met een chatroom en fan-art. Fans krijgen naar mijn mening dus echt waar voor hun geld.

Baanbrekende show
Ik ben ontzettend onder de indruk van de show die Billie Eilish en haar team neer hebben gezet. Ze gebruikten, als noodoplossing voor haar geannuleerde concerten, technologie om een online concert te creëren die volledig baanbrekend is voor de show industrie. Het leek wel een show uit de toekomst. Het zal voor andere artiesten moeilijk worden om dit te overtreffen, maar hopelijk zullen zij ook proberen zulk soort digital producties te maken voor hun liveshows, want dat zal een enorme verbetering zijn voor doorsnee concerten.