De Week van de mediawijsheid gaat van start!

De Week van de mediawijsheid gaat van start!

Scrollen, swipen, appen, liken, reposten, we zijn er maar druk mee. Uit een recent onderzoek van mediawijzer.net, blijkt dat jongvolwassen gemiddeld zes tot zeven uur lang per dag kijken naar een scherm. Ook geeft een zesde van de jongvolwassenen aan,  en nekpijn door te lang achter een scherm te zitten. Volgens de oprichters van de week van de mediawijsheid is het belangrijk voor je gezondheid om een goede balans te vinden tussen offline en online bezig zijn. Tijdens de Week van de Mediawijsheid, die vrijdag 6 november in gaat, kun je daarom jouw digitale balans testen en krijg je tips om met en zonder media het beste uit jezelf te halen.

Student Luna (18) uit de Utrechtse wijk Zuilen, vertelt over haar schermtijd. ‘Ik durf het bijna niet te zeggen, maar mijn schermtijd is gemiddeld vijf uur per dag. Mijn meest gebruikte apps zijn Instagram, WhatsApp en YouTube. Ik besteed dus gemiddeld drie uur per dag aan scrollen op Instagram. Dat vind ik wel confronterend.’ Luna wil graag de workshop Blijf van dat ding af! volgen. Dit is een workshop die gratis online te volgen is. Ze hoopt hier iets van op te steken en minder snel dat ding (haar telefoon) op te pakken.

Tijdens de Week van de mediawijsheid kun je van zes november tot dertien november online én offlineactiviteiten volgen die in het kader staan van de onlinewereld. Voor sommige workshop moet je betalen. Deze variëren van online webinars tot livestreams en workshops. Hier vind je een overzicht van het aanbod: https://www.weekvandemediawijsheid.nl/activiteit/page/2/

Instagram expert Kirstin Jasies, geeft workshops aan bedrijven die gaan over hoe je Instagram het beste kunt inzetten in marketingtool. Ook is ze auteur van het boek Instaproof, waarin ze tips en tricks geeft over hoe je het snelst succesvol wordt op dit platform. Hiernaast is Kirstin ook bewust van de donkere kant van Instagram. ‘Ik ben van mening dat social media het leven van veel mensen op veel punten heeft verbeterd. Het heet niet voor niets social media. Wij mensen zijn sociale dieren en social media is een tool om te verbinden. Ondanks dat zie ik ook in dat dit negatieve effecten kan hebben, vooral op jonge mensen. Influencers, mensen met een groot bereik op social media posten vaak over de highlights en mooiste kanten van hun leven. Soms ben ik bang dat jongeren dit gaan zien als de norm en minder tevreden zijn met hun normale leventje. Ik probeer zelf als influencer hier een tegengeluid op te geven door soms ook de mindere kanten van mijn dag uit te lichten.’

Op de website van Week van de mediawijsheid, kun je ook een zelftest doen om te checken of je online en offlineactiviteit wel in balans is. Gerard Wijnen vertelt: ‘Bij deze test is het doel om mensen bewust te laten worden van hun mediagebruik. Natuurlijk zou het top zijn als mensen daadwerkelijk iets met hun uitslag doen, maar zodra mensen er over gaan nadenken en bewuster worden zit mijn taak er al op. Ook krijg je tussen de vragen door informatie over verschillende aspecten van het onderzoek. Ik hoop dat mensen hier ook iets van meekrijgen’, zegt Wijnen.

De zelftest kun je hier doen: https://digitalebalans.nl/zelftest/

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *