Coronavermaak: de online pubquiz

Coronavermaak: de online pubquiz

In deze nare tijden zoeken mensen naar vermaak. Logisch, de horeca is dicht en shoppen met een mondkapje op vindt niet iedereen even prettig. Daarom is het ontzettend fijn dat sommige ondernemers met creatieve oplossingen komen. Zoals dus de online pubquiz. 

Planning
Maanden gaan eroverheen om de 
pubquiz in te plannen. Het vergt namelijk planning die strak in de puntjes moet worden doorlopen. Dat merken ook de heren van Café De Slock in het centrum van Den Burg. Zij zetten voor de derde keer, in coronatijd, een succesvolle pubquiz neer. Bij de eerste editie, die zich in mei afspeelde, deden er zo’n 130 huishoudens mee, bij de tweede 175 en bij de meest recente maar liefst 270. Het lijkt een groeiend fenomeen te zijn, dat op zaterdagavond de Texelse huishoudens overneemt. Na afloop sprake medeorganisator Niels Witte zijn dank uit: ‘Er hebben een recordaantal mensen meegespeeld, een ongekend aantal waar we aan het begin van het opzetten van de quiz nooit rekening mee hadden gehouden. Er reden maar liefst twee handen vol aan vrijwilligers het eiland rond om de pubquiz pakketten bij de deelnemers af te leveren.’ 

Vaste wal
De 
pubquiz reikt zelfs tot aan de vaste wal. Zoals in Julianadorp, waar de familie Van Trier meedeed. ‘Een deel van onze familie woont op Texel. Zij vertelden ons eerder al eens over een pubquiz waaraan ze hadden meegedaan. In onze familie zijn we fanatieke quizzers, dus was het antwoord op de vraag of we ook mee wilden spelen een volmondige ja. Hoewel we zelf niet van het eiland komen en daardoor sommige Texelse vragen niet heel goed konden snappen hebben we wel genoten van de verschillende trivia. Zo trad er nog een live artiest op, die nummers speelde waarna ze geraden moesten worden’, zegt Theo van Trier. Zelfs in vissersdorp Spakenburg werd druk meegespeeld. ‘Wij hebben kennissen op Texel wonen. We waren tot vrijdag toevallig op het eiland, doordat we het goed hebben kunnen plannen konden we het pakket zodoende alsnog meenemen’, begint deelneemster Femke Cozijnsen. ‘We kennen enkel hun, dus de Texelse vragen waren zeker een grote uitdaging. Uiteindelijk denk ik dat het in de pubquiz om het plezier van het spel gaat, dus hebben we dan ook zeker genoten. Persoonlijk denk ik dat het een erg leuk concept is, mensen hebben behoefte aan wat afleiding tijdens deze nare tijd. Daarom speelden we ook mee, we willen toch even aan iets anders denken.’ Zo kijkt de familie Van Trier er ook naar: ‘Gelukkig hebben we hier dichtbij een aantal mooie wandelgebieden en zijn we daardoor misschien iets meer bevoorrecht ten opzichte van mensen uit de stad. Uiteindelijk raak je daar ook op uitgekeken en zoek je naar alternatieven om je te vermaken. Dan is het top dat er zulke ondernemers zijn die dit soort initiatieven bedenken om mensen, dan wel van huiskamer tot huiskamer, bij elkaar te brengen. 

Dpubquiz dus, een al eeuwenoud fenomeen dat zich op een nieuwe manier heeft heruitgevonden. In heel Nederland populair en voor ondernemers in de coronacrisis een succes waar zij vertrouwen en moed kunnen putten. Eigenlijk zitten er alleen maar voordelen aan, omdat de horecaondernemer nu zelfs meer deelnemers kan toelaten dan bij een normale pubquiz op locatie en daardoor wat meer inkomsten genereert. Het is weliswaar wat minder persoonlijk, maar het is in deze tijd een kwestie van creatief ondernemen.

Over de auteur

Maarten Schuijl

Opgegroeid op Texel. Nu al zo'n vijf jaar wonend in Utrecht. Voetballiefhebber pur sang. Verleden bij Noordhollands Dagblad en tegenwoordig schrijvend voor FC Volendam en UtrechtsVizier.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *