Utrecht scoort gemiddeld bij parkeergarage-test

Utrecht scoort gemiddeld bij parkeergarage-test

Foto: Jordan Graff

De ANWB heeft in de afgelopen periode veertig parkeergarages in twintig steden getest op het gebied van toegankelijkheid, voetgangersveiligheid, openbare voorzieningen als toiletten en grootte van de parkeervakken.

Liefst een kwart van de garages scoorde een ondermaats cijfer. In Utrecht zijn de garages Paardenveld en Q-Park La Vie getest. Beiden haalden een schamele voldoende binnen: Paardenveld een 6,2 en La Vie een 5,6. De slechtst beoordeelde garage in het onderzoek bevindt zich in Arnhem. Parkeergarage Rozet kreeg een 2,3 van de automobilistenbond. Het team dat de garages testte oordeelde dat in het Arnhemse geval parkeerders veelal te maken hebben met steile en smalle taluds en het is voor de parkeerder in kwestie oppassen geblazen om geen schade aan een andere auto te maken tijdens het inparkeren.   

La Vie
In Utrecht scoort La Vie dus het slechtste, maar op welke gebieden? Het testteam van de ANWB oordeelde dat de garage wel heel veel bochten en etages kent, ook het tarief is niet erg gunstig. Het is in de garage erg donker, er zijn slechts twee mindervalideplekken en bovendien zijn deze lastig vindbaar. Wel is de ligging erg gunstig in het hartje van het centrum, zijn er brede vakken en bevindt de in/uitrit zich aan een rustige straat. Mevrouw Klaver parkeert vaak in de garage en kan zich zeker vinden in de uitslag. ‘Doordat er dubbele parkeerlagen zijn is het erg verwarrend om er te parkeren’, zegt ze. ‘Verder is de garage erg krap en vies.’ Het oordeel verbaast haar dan ook helemaal niet. ‘Ja, anders kan eigenlijk niet. Mijn auto zal daar niet snel meer komen te staan.’ Het tarief van de Q-Park is daarnaast bijna het dubbele als de parkeergarage Paardenveld. Het kost de bestuurder vijf euro per uur om te kunnen parkeren aan de Sint-Jacobsstraat, terwijl er in Paardenveld voor een kleine drie euro geparkeerd kan worden. Dat ziet men dan ook meteen in de dagtarieven terug. 35 euro is het dagtarief in La Vie, 28 euro in Paardenveld. Bovendien komen mensen die elektrisch rijden in La Vie eerder bedrogen uit als in Paardenveld. In La Vie bevinden zich vier laadpunten, tegenover de acht in Paardenveld.  

Paardenveld
De garage aan de Kroonstraat scoort iets beter op de lijst dan La Vie. Het grootste nadeel aan het parkeren is dat er geen mindervalideplekken aanwezig zijn. De garage scoort daarom een 1 op dat gebied, terwijl alles eromheen juist goed lijkt te zijn. Zo wordt er een 8 behaald op het gebied van routing en de verkeerstekens en liefst een 9,5 voor de in/uitrit. Deze betreft namelijk nummerbordherkenning, waardoor het comfortabel is voor de bestuurder om zo in en uit de garage te rijden zonder dat ze er speciaal voor naar de automaat hoeven te lopen om nog eens apart af te moeten rekenen. De ANWB meldt daarnaast dat de verlichting in de garage ook uitstekend is. Een aantal verbeterpunten zijn, naast de te weinig mindervalideplekken, de weinige uitgangen voor voetgangers met ook maar één lift in het complex. Ook wordt de garage als tochtig en kil beschreven waardoor het dus al snel koud kan worden in de garage. Parkeren is omschreven als ‘krap’ en ‘haaks’, waardoor menig bestuurders de kans loopt om zo niet alleen aan zichzelf, maar ook aan een ander schade te berokkenen.  

Verhouding
Het is wel duidelijk dat beide garages bij deze test beter hadden kunnen scoren, maar wat is de verhouding van Paardenveld ten opzichte van de hoogst beoordeelde garage? 
Katwolderplein in Zwolle scoorde het hoogste, maar al snel is duidelijk waarom. De garage is van alle gemakken voorzien. Met zeven mindervalideplekken en 22 laadpunten kunnen veel mensen hier al terecht, verder heeft de garage een gratis toilet en goede tarieven voor de plek waar zij zich bevinden. Het is vooral een erg gebruiksvriendelijke garage, waar ze in Utrecht nog wel wat van kunnen leren

Over de auteur

Maarten Schuijl

Opgegroeid op Texel. Nu al zo'n vijf jaar wonend in Utrecht. Voetballiefhebber pur sang. Verleden bij Noordhollands Dagblad en tegenwoordig schrijvend voor FC Volendam en UtrechtsVizier.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *