De kerk van het vliegend Spaghettimonster: een protestsymbool of meer?  

De kerk van het vliegend Spaghettimonster: een protestsymbool of meer?  

Wat begon als een protestbrief tegen scheppingsleer groeide uit tot een kerkgemeenschap, met meer dan 100 duizend leden. Zo vloog het vliegend spaghettimonster ook over Utrecht heen. 

Dat lees je goed, de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster, ook wel: pastafar(ian)isme genoemd, is een ding in Nederland. In 2015 vloog het pasta-liefhebbende-geloof ook ons land in. Dit resulteerde in een strijd tussen de Pastafari’s en ambtenaren om de religie officieel op de kaart te zetten. In 2018 deed de Raad van State een uitspraak over deze kwestie: de Kerk van het Vliegend Spaghetti Monster wordt niet erkent als godsdienst of levensovertuiging. Desondanks zijn het aantal Pastafari’s in Nederland toegenomen. Ook BN’ers zoals Georgina Verbaan en Arjen Lubach zijn lid. We gaan in gesprek met Utrechtse Pastafariaan Sander van de Pol (22) die al meer dan drie jaar fanatiek lid is.

__________________________________________________________________________________________________________________________

De Kerk van het Vliegend Spaghettimonster komt oorspronkelijk uit Amerika. De eerste keer dat er werd geschreven over het Spaghettimonster is in een protestbrief, verzonden door Bobby Henderson, grondlegger van de kerk. In 2005 schreef hij deze brief aan zijn school omdat hij het niet eens was met een nieuw vak dat hij zou gaan krijgen: scheppingsleer, (creationisme). Dit vak suggereert dat er meer manieren zijn van hoe de aarde en het leven is ontstaan, namelijk door een god of een hogere macht. Dit ondermijnt de evolutietheorie helemaal en daar was hij het niet mee eens. In de brief schreef hij over zijn eigen theorie over het scheppingsverhaal; een idee over het Vliegend Spaghettimonster. Een theorie die volgens Bobby net zo valide is als alle andere alternatieve scheppingsverhalen of religiën. De brief van Bobby kreeg geen reactie, daarom besloot hij de brief op een website te plaatsen. Uiteindelijk ging dit viral’, vertelt Sander. Zo vloog de theorie over het Spaghettimonster de wereld over. Zo ook bij Sander die het eens is met Bobby.   

Waarom ben je lid geworden? 

‘De basis van de kerk bestaat uit de acht liver-nietjes, dit kun je vergelijken met de Tien Geboden uit het Christendom. Eén van die liever-nietjes die ik erg mooi vind is deze: Ik heb echt liever niet dat je… mensen beoordeelt op hoe ze eruitzien, hoe ze zich kleden, hoe ze praten of hoe ze lopen, maar wees gewoon vriendelijk, oké? O, en laat dit eens doordringen: vrouw = mens. man = mens. Precies hetzelfde. (Alle acht liever-nietjes kun je hier vinden.) Eigenlijk zijn al deze liever-nietjes voor mij hele normale normen waar ik me voorheen ook al aan hield. Ze gaan vooral over vrijheid en respect hebben voor elkaar. Verder is het ook een hechte community waar ik me fijn in voel. Af en toe spreken we met elkaar af en drinken we biertjes, eten we pasta en praten we over het leven. Ik vind het erg jammer dat het mijn mede pastafari’s niet gelukt is om ons geloof officieel te laten erkennen’, zegt Sander.

‘In mijn ogen is bijvoorbeeld een kerk niet belangrijker dan een buurthuis of bibliotheek’  

‘Ik heb mezelf altijd als een atheïst gezien. Ik vind over het algemeen dat religies zichzelf veel te serieus nemen en zich te belangrijk vinden. Het feit dat kerken en andere gebedshuizen een uitzondering krijgen om de coronamaatregelen na te leven vind ik echt onzin. In mijn ogen is bijvoorbeeld een kerk niet belangrijker dan een buurthuis of bibliotheek. Ik snap dat zo’n kerk uiteraard maatschappelijke waarde heeft en het mensen bij elkaar brengt en vreugde oplevert, maar dat doet een voetbalstadion ook. Toen ik het verhaal over het vliegend spaghettimonster tegenkwam zag ik het als een soort satirische versie van mainstream geloven. Het bood een soort van spiegel naar die religies toe. Als ik naar de basis en de totstandkoming kijk van andere religies vind ik die best gek. Niemand heeft er bewijs voor. Net zoals de totstandkoming van de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster.

Is de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster dan niet gewoon een protestsymbool tegen andere religies? 

‘Het is totaal niet zo dat ik mensen die geloven wil dwarszitten, veel gelovigen halen vast ook veel vreugde en voldoening uit hun geloof. Maar ik kijk dan ook naar de radicale en negatieve kant van geloven, kijk maar terug in de geschiedenis: er zijn zoveel mensen doodgegaan aan oorlogen en geweld dat voortkwam uit geloven. Als ik me dan ook inleef in mensen die bijvoorbeeld niet geaccepteerd worden om hun geaardheid of geslacht frustreert dat me. Als ik dan een afweging moet maken tussen de goede en de slechte kanten van religie denk ik dat de negatieve kant helaas zwaarder weegt. Nog een liever-nietje die ik erg mooi vind van de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster: “Ik heb liever niet dat je mijn bestaan gebruikt als middel om te onderdrukken, onderwerpen, straffen, iemands ingewanden eruit te halen, en/of, je weet wel, gemeen te zijn tegen anderen”, ik denk dat als iedereen zich hieraan zou houden en lid zou zijn van de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster, de wereld een betere plek zou zijn.’

Waarom heb je dat vergiet op je hoofd? 

‘Het vergiet wordt gezien als een heilig object. We zetten het op ons hoofd om het Vliegend Spaghettimonster te eren. Uiteraard heb ik ‘m niet elke dag op hoor. Dan word je zo aangekeken… Ik draag mijn vergiet alleen op Pastafari-bijeenkomsten en op wereld pasta dag (20 oktober). Voor dit interview heb ‘m speciaal even opgezet.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *