Radiostation Sublime komt met goed nieuws 

Radiostation Sublime komt met goed nieuws 

Ooit gehoord van Sublime? Dat is een radiostation waar voornamelijk soul, jazz en funkmuziek wordt gedraaid. Sublime staat vooral bekend om hun muziek, maar hun nieuwsbulletin ‘Het Nieuws van de Vooruitgang’ blijft onder de radar velen. Hoofdredactrice Rachel van der Pool vertelt wat nieuws bulletin inhoud en waarom constructief nieuws juíst in deze tijd van belang is. 

Waar staat Sublime voor? 

“We hebben een uitsmijter: ‘Doing good, Feeling good’. Het idee daarachter is dat alles bij jezelf begint. Als jij je goed voelt over jezelf, ben je beter in staat om anderen te helpen. We proberen niet met het vingertje te wijzen, maar we kijken naar hoe we mensen lekker in hun vel kunnen laten voelen. We zorgen bijvoorbeeld voor een lekkere soundtrack van de dag en voor een positieve kijk op de wereld. Hopelijk draagt dat bij aan een positievere impact op mensen. Uiteindelijk begint en eindigt het wel bij de muziek. 

Wat is je functie bij Sublime? 

Ik ben hoofdredacteur. Ik zorg ervoor dat de inhoud van het nieuws in lijn staat met de kernwaarden van het Nieuws van de Vooruitgang. Maar ook dat de website, socials en radio goed op elkaar lopen. Dus dat wat je op de radio hoort, in het verlengde staat van wat je op de site ziet. 

Wat houdt Het Nieuws van de Vooruitgang in? 

Het Nieuws van de Vooruitgang is een constructief nieuwsbulletin, waarin we maatschappelijke vooruitgang in beeld brengen. Dus ontwikkelingen op het gebied van innovatie, maatschappij en duurzaamheid brengen wij naar buiten. Constructief betekent dat je bij de standaard journalistieke vragen ‘wie, wat, waar, wanneer en hoe’ je ook vraagt ‘en wat nu?’. Vaak wordt constructief nieuws gezien als naïef nieuws. Het grappige is dat bijna alle initiatieven en mensen waar wij over berichten, echt met hun poten in de modder staan. Dat zijn de mensen die de shit in de wereld recht in de ogen aankijken. Het begint bij hen vaak met boosheid van: ‘dit kan zo niet langer’. Tony Chocolonely is bijvoorbeeld ook ontstaan uit boosheid waardoor ze zijn gaan kijken naar een oplossing. Daar is eigenlijk niks naïefs aan. Dat vind ik een van de grootste misvattingen over het nieuws wat we brengen. 

Waarom heeft Sublime naast soul, jazz en funk ook het nieuws van de vooruitgang? 

Het nieuws in het algemeen zou een afspiegeling moeten zijn van de maatschappij. Wij vinden dat dat niet helemaal het geval is, omdat vooral de negatieve uitzondering belicht wordt. Het is ook bewezen dat nieuws wat ons emotioneel raakt, beter verkoopt. Daar praten mensen over. Daar is ons brein op ingesteld. Alles wat ons emotioneel beroert, daar gaat ons brein helemaal van aan. Maar vooruitgang is iets van de lange termijn. Dat is niet iets wat op één dag gebeurt. Een land is niet in één dag vrij van polio. Dat zijn allemaal hele kleine stapjes die dagelijks gebeuren. Daarom haalt het het nieuws minder snel. Het is niet zo’n enorme afwijking van de dag en van wat nu de standaard is van het nieuws wat men naar buiten brengt. Terwijl dat in mijn perspectief een gemiste kans is omdat het nieuws wat we nu zien niet de innovatie en de veerkracht van de mens toont. Tuurlijk gebeuren er verschrikkelijke dingen in de wereld. Maar net zoals in sprookjes waar men zich afvraagt wat er na ‘en ze leven nog lang en gelukkig’ gebeurt, vragen we ons af wat er na zo’n verschrikkelijk verhaal gebeurt. Dat wordt achtergelaten met een negatief feit zonder context eromheen. Je vraagt je bijvoorbeeld af bij een bericht over huiselijk geweld, of er ook actie is genomen om zulke dingen te voorkomen en waarom het hier tóch misging? Dat maakt het niet minder erg, maar het zorgt er wél voor dat als je het leest, je meer context hebt over het onderwerp en dat je ook snapt dat er wel degelijk dingen gebeuren die het beter maken. Dat zorgt er ook voor dat jij als mens misschien iets zou ondernemen om dingen beter te maken. 

Welke aspiraties en doelen heeft Sublime met Het Nieuws van de Vooruitgang? 

We zijn net overgenomen door het NRC, dus de ambities die we hebben met Het Nieuws van de Vooruitgang worden momenteel op scherp gezet. Mijn persoonlijke ambitie is dat we gratis ‘goed nieuws’ kunnen voorzien aan leerlingen op scholen, waardoor leerlingen meer perspectief krijgen over wat er mogelijk is als je iets onderneemt. We zijn bij Sublime met een heel klein redactieteam en de middelen zijn beperkt. Al helemaal tijdens corona, want toen zijn bijna alle mediahuizen flink geraakt. Je hebt natuurlijk je ambities, maar de realiteit is dat we moeten kijken wat er voorlopig mogelijk is. 

Wat is het belangrijkste voor jou wat jullie met Het Nieuws van de Vooruitgang hebben bereikt? 

Wat sowieso gaaf blijft, zijn de reacties van mensen. Wat ik persoonlijk ook heel tof vind, is dat we met het nieuws van de vooruitgang iedere donderdag ‘Doing Donderdag’ hebben. Hiermee geven we bijzondere doelen een podium. Vorige week hadden we bijvoorbeeld Sheltersuit. Een bedrijf waarbij een jongen materialen is gaan verzamelen, om voor vluchtelingen en daklozen een ‘suit’ te ontwerpen waarmee ze geen kou hoeven te lijden ’s nachts. Tot nu toe heeft hij al tien duizend van die pakken weggegeven. Ik ben heel trots op het feit dat we dit soort instanties een podium mogen geven en ik vind dat ze het ook verdienen. Het is soms zo moeilijk om tussen al het mediageweld te komen en wij hebben hier structureel plek voor. 

Zien jullie Het Nieuws van de Vooruitgang als iets wat losgekoppeld is van het radiostation of is het vermengd met de muziek? 

Nee, het nieuws van de vooruitgang is inherent onderdeel van Sublime. En Sublime is dan vervolgens deel van het NRC. We zijn wel een onafhankelijk opererend bedrijf. Daarnaast is de slogan van Sublime: ‘Join The Groove’. Dus het idee van ‘doe mee en steun elkaar’ zit ook in de muziek. 

Willen jullie een specifieke doelgroep bereiken met Het Nieuws van de Vooruitgang of is het voor iedereen die Sublime luistert weggelegd? 

Dat is een goede vraag want dat is iets waar we zelf ook mee worstelen: hoe brengen we die twee werelden bij elkaar? Een funk, soul en jazzliefhebber hoeft niet geïnteresseerd te zijn in Het Nieuws van de Vooruitgang. Maar we doen het toch omdat we het belangrijk vinden. We hebben een Facebook groep van Het Nieuws van de Vooruitgang en je ziet wél dat het type mensen in die groep afwijken van de Sublime Instagram volgers. Maar het zou ook kunnen dat Facebook een iets oudere doelgroep aanspreekt dan Instagram. Je ziet bijvoorbeeld bij ons hoge opgeleide, oudere vrouwen erg neigen naar Het Nieuws van de Vooruitgang.  

Sublime is al best een niche radiostation, verkleinen jullie de doelgroep niet nog méér met het Nieuws van de Vooruitgang? En hoe zorgen jullie ervoor dat dat niet gebeurt? 

Dat sommige mensen Het Nieuws van de Vooruitgang minder kunnen waarderen is een bijkomstigheid. Elk mediabedrijf krijgt met zoiets te maken. Als mediabedrijf moet je keuzes maken. Dat kan betekenen dat je luisteraars kwijtraakt. Het kan ook betekenen dat je juíst, omdat je duidelijk bent over wat je als bedrijf wilt, er luisteraars bij komen. Je kan niet iedereen pleasen en daarom is er gelukkig een heel divers medialandschap waarop ieder potje een deksel past.   

 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *