Campagnevoeren was nog nooit zo uitdagend, hoe weten deze partijen straks de kiezer te bereiken?

Campagnevoeren was nog nooit zo uitdagend, hoe weten deze partijen straks de kiezer te bereiken?

De aftrap van de landelijke verkiezingscampagnes komt steeds dichter bij. De situatie en omstandigheden zijn uniek. Politieke partijen zullen hun creatieve brein tot het uiterste moeten inspannen om de kiezer toch te bereiken. We spraken met drie campagnemedewerkers van verschillende partijen en vroegen hoe hun coronacampagne er straks uit gaat zien.

Online campagne voeren, het bied uitdagingen maar ook kansen. We spraken met Miriam Frantzen campagneleider bij GroenLinks, Eva Akerboom voormalig kamerlid en communicatiemedewerker bij Partij voor de Dieren en Juliette Verhaaren bestuurslid communicatie en campagne bij de VVD. We legden ieder vier vragen voor over wat de online campagne voor hun partij gaat betekenen.

Wat is er dit jaar anders aan de campagne en hoe speelt jouw partij hierop in?

Frantzen: ‘Normaal gesproken heeft GroenLinks een sterke grassroots campagne. Dit houdt in dat er veel vrijwilligers worden betrokken om huis aan huis het gesprek en persoonlijk contact aan te gaan. Dit jaar is dat anders en vindt de campagne grotendeels online plaats. Toch proberen we kiezers te bereiken door ze via geadresseerd drukwerk uit te nodigen om online met ons in gesprek te gaan. Hierbij maken we onder andere gebruik van whatsappgroepen. In deze groepen wordt om input gevraagd en content gedeeld maar is ook ruimte om het gesprek aan te gaan. Ook zetten we ons actief in om ons communicatieteam uit te breiden, bijvoorbeeld met studenten of sympathisanten: iedereen met digitale vaardigheden is welkom. We willen online zo zichtbaar mogelijk zijn.’

Akerboom: ‘We hebben bij Partij voor de Dieren een echte professionaliseringslag gemaakt wat betreft onze video’s. We zetten daar ook meer op in dit jaar. Met het hoge niveau van alle content tegenwoordig is dat nodig om mensen geboeid te houden. Ook houden we ons op het partijbureau meer bezig met sociale media. Denk aan meer advertenties maar bijvoorbeeld ook live Q&A sessies met Kamerleden via een livestream op YouTube.’

Verhaaren: ’ De VVD zet voor nu geheel in op een online campagne. Langs de deuren gaan kan echt niet. Alhoewel je in theorie anderhalve meter afstand kan houden denk ik dat het meer schade dan goed doet, mensen zitten nu niet te wachten op vreemden aan de deur. We hopen online alsnog in gesprek te raken met mensen. Ook komen er online activiteiten en gaan we meer adverteren.

Wat worden de grootste uitdagingen?

Frantzen: ‘Contact en connectie is super belangrijk het wordt een opgave dit ook online te realiseren. Sommige groepen zijn online moeilijk te bereiken, we zijn hard bezig met het verzinnen van oplossingen hiervoor. Voor het campagneteam zelf wordt het ook een uitdaging om iedereen enthousiast en betrokken te houden. Dit is online lastiger maar we proberen op verschillende manieren toch zoveel mogelijk binding met onze vrijwilligers te houden.

Akerboom: ‘De positieve energie die je krijgt van de straat opgaan en met mensen praten gaan we wel missen denk ik. We moeten dus beter opletten dat we zelf die energie in de campagne houden. Achter je computer heb je toch minder het gevoel dat je echt ergens aan bijdraagt. Het gaat echt heel anders worden, ik ben heel benieuwd naar hoe het allemaal gaat.’

Verhaaren: ‘Je loopt de kans bepaalde groepen, zoals de oudere generatie, minder goed te bereiken. Het word sowieso lastiger om het gesprek met mensen aan te gaan. We gaan dit online wel proberen maar ik kan me ook goed voorstellen dat de gemiddelde Nederlander voor werk nu al zoveel achter de laptop zit dat ze die ’s avonds liever dichtklappen. Je merkt dat vrijwilligers de motivatie wat moeilijker kunnen vinden ook, voor ons als team dus de uitdaging om de spirit hoog te houden.

Wat voor innovatieve of creatieve campagne ideeën kunnen we verwachten?

Frantzen: ‘We hebben nu nog geen concrete plannen voor specifieke grote acties. De combinatie van campagne voeren op sociale media en via whatsappgroepen is wel een relatief nieuwe manier van aanpak. Via de whatsappgroepen proberen we mensen te activeren om hun ideeën over het verkiezingsprogramma te delen, hopelijk kan dit weer zorgen voor een groene golf door heel Nederland.’

Akerboom: ’Jazeker we zien veel kansen, zeker op de sociale media. Maar helaas we houden onze kaarten nog even tegen de borst, je zult het vanzelf moeten gaan zien straks. Het enige wat ik kan zeggen is dat we in ieder geval hoog inzetten op video’s dit jaar.’

Verhaaren: ‘Dat durf ik nu nog niet te zeggen. Ik ben heel benieuwd waar ze vanuit het landelijke campagneteam straks meekomen. Dat kunnen we dan voor de regio Utrecht weer overnemen. Wat ik wel leuk en opvallend vind is dat de VVD steeds actiever wordt op sociale media. We zitten zelfs op TikTok, met 22.400 volgers maar liefst. Je kan dus wel zeggen dat er op alle kanalen wordt ingezet.’

Is een online campagne in jullie voordeel of nadeel?

Frantzen: ‘Dat durf ik niet te zeggen. We zijn zeker een vooruitstrevende en digitaal vaardige partij maar hoe wij ons daarin tot andere partijen verhouden is moeilijk vast te stellen. Wel borduren we voort op eerdere campagnes die online ook al erg sterk waren. We hoeven het wiel gelukkig dus niet opnieuw uit te vinden.’

Akerboom: ‘We hebben in het verleden al veel ingezet op online aanwezigheid en campagnes. Dit moest ook wel omdat onze boodschap niet altijd door alle media werd opgepikt. We nemen het online gedeelte al langer heel serieus, zo waren wij de eerste partij die actief werd op Instagram. Hopelijk gaan we nu de vruchten plukken van dat beleid. De concurrentie is natuurlijk wel veel sterker dit jaar, omdat iedereen online gaat. Maar gelukkig hebben wij al veel kennis in huis, ik ben dus heel tevreden over hoe we ervoor staan.’

Verhaaren: ‘Onze online campagnes behoorden altijd al tot de sterksten en we hebben ook veel ervaring op dat gebied. Dit kan in ons voordeel werken maar je weet natuurlijk nooit wat voor kennis en vaardigheden andere partijen weten aan te trekken. Iedereen doet nu natuurlijk zijn best om zo goed mogelijk de omschakeling naar online te maken, dat betekent ook meer concurrentie.’

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *