Hoe is het om als ‘corona detective’ te werken?

Hoe is het om als ‘corona detective’ te werken?

Een hoop Nederlanders hebben het al meegemaakt en een hoop gaan het waarschijnlijk nog meemaken, een telefoontje van het bron en contact onderzoek (BCO). Een vriendelijke stem legt je uit dat iemand waar je nauw contact mee hebt gehad positief op corona is bevonden.

Dat is even schrikken. Want welke maatregelen moet je nu treffen? De medewerkers van het BCO vertellen je rustig en uitgebreid wat te doen en beantwoorden met alle liefde prangende vragen die nu wellicht door je hoofd schieten. Eén van de gezichten achter deze stemmen, die heel Nederland op het moment van informatie voorzien, is Bo van Eck. Zij werkt voor de GGD Utrecht bij het BCO. Een afdeling die vanuit het niets in enkele maanden tot een geolied bedrijf werd uitgebouwd. We spraken haar over wat het nou

‘Werken bij het BCO is enorm belangrijk en dankbaar werk. Bijna als detectives sporen we op wie er allemaal in contact is geweest met een besmette persoon. Vervolgens bellen en informeren we deze mensen. In onze beveiligde dossiers bouwen we zo een netwerk op van positieve mensen en personen die daar weer aan gelinkt zijn. Ja, het is veel werk om iedereen vervolgens te bellen maar dat is wel ons doel. Helaas lukt dit niet altijd, bij de vorige coronapiek was het zo druk dat we mensen moesten vragen zelf hun contacten in te lichten. Gelukkig zijn ondertussen de besmettingen weer laag genoeg om iedereen te kunnen bellen. We hebben echt gezien dat sinds de sluiting van sportclubs en restaurants de hoeveelheid casussen rap naar beneden zijn gegaan. Zo’n lockdown is niet voor niets merk je dan.’

‘Voor mij voelt het echt alsof ik belangrijk werk doe. Door goed en duidelijk uit te leggen wat er moet gebeuren kan je een hoop onrust wegnemen bij mensen, merk ik. Naast veel net afgestudeerde zijn er ook veel collega’s die de pensioenleeftijd al naderen. Zij doen dit vooral om een steentje bij te kunnen dragen in deze crisis tijden, dat is bijzonder om te zien. De meeste gesprekken die ik voer zijn ook gewoon heel leuk. Mensen zijn vaak heel dankbaar dat je ze belt en dat geeft natuurlijk een goed gevoel.’

‘Niet alle gesprekken zijn even leuk helaas. Soms zitten er ook schrijnende gevallen tussen. Dan besef je opeens de realiteit van wat het virus met sommige mensen kan doen. Mensen die al in het ziekenhuis liggen en extra veel risico lopen of nabestaanden van iemand die net aan het virus is overleden. Ga die mensen maar is vertellen dat ze zelf ook besmet zijn, dat is wel even slikken soms. Gelukkig kan je altijd bij iemand terecht om er over na te praten. Dat is ook wel prettig zeker als je hele boze mensen aan de telefoon hebt gehad. Het raakt je toch wel als iemand door de telefoon keihard tegen je aan het schreeuwen is terwijl je gewoon probeert te helpen. Gelukkig zijn dit uitzonderingen de meeste mensen reageren heel positief. Het is ook gewoon prettig dat iemand die helemaal up to date is de laatste richtlijnen duidelijk kan uitleggen.’

‘Dat de richtlijnen en protocollen per week kunnen veranderen houd het werk interessant en uitdagend. Het is heel goed te merken hier dat we ons continue op het virus aan moeten passen. Alles is natuurlijk ook heel snel gegaan hier. In no time zijn er enorm veel mensen aangenomen en opgeleid in een tempo van hier tot Tokyo. Je merkt dat het bedrijf zich super snel ontwikkelt maar het blijft nog continue een proces van verbeteren en nog meer verbeteren.’

‘Je zou wel kunnen zeggen dat ik door mijn werk in het centrum van de actie zit. Het leuke hieraan is dat je continue precies weet wat er gaande is. Vrienden en familie vragen vaak aan me hoe bepaalde dingen rondom corona nou precies in elkaar zitten. Of ze vragen me om advies. Het is erg fijn dat ik wat helderheid kan verschaffen want door alle informatie die er te vinden is zijn veel dingen vaak onduidelijk.’

‘Ook tijdens het werk richt ik me steeds meer op dit soort informatie overbrengen. Namelijk door nieuwe medewerkers op te leiden en tot in detail uit te leggen hoe ze mensen moeten bevragen en voorlichten. We nemen veel nieuwe mensen aan dus dit is ook nodig. Als je kijkt naar de belangrijkste vaardigheden om hier te komen werken zijn dat communiceren en empathisch vermogen. Dit is belangrijk om mensen gerust te stellen en zo veel mogelijk duidelijkheid te geven. Maar ook heel goed luisteren, met oog voor detail, is belangrijk. In ieder verhaal zitten aanwijzingen waar of met wie een persoon is geweest. Het is altijd weer een leuke uitdaging dat zo snel mogelijk duidelijk te krijgen.’

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *