Senior Purser bij KLM in Corona tijd 

Senior Purser bij KLM in Corona tijd 

Caroline Beens (55) is al ruim 16 jaar Senior Purser bij KLM. Een hartstikke leuke baan, maar hoe zit dat nou tijdens Corona? Caroline vertelt hier meer over. 

 

Allereerst, wat is het verschil tussen Senior Purser en Purser? 

“Een Purser is de assistente van de Senior Purser. Onze taken zijn verdeeld aan boord. Een Purser houdt zich bezig met het reilen en zeilen in de Economy Class en een Senior Purser doet dit in de Business Class en het vliegtuig ‘overall’. Het vliegtuig overall houdt in dat tijdens het instappen van passagiers de Senior Purser de procedures in de gaten houdt. Er wordt goed gekeken naar passagiers, waarbij eventueel besloten kan worden de passagier aan boord te weigeren, bijvoorbeeld bij gek gedrag. Bij gek gedrag nemen we de betreffende persoon even apart en praten we met hem/haar. De Purser loopt op dat moment achter rond. Op het moment dat er twee deuren als ingang gebruikt worden staat de Purser bij de deur achterin en kijkt ondertussen ook of er genoeg maaltijden voor de vlucht zijn.” 

 

Wat is er veranderd voor de passagiers van KLM in de Corona tijd? 

“De passagier heeft zich net als in het gewone leven te houden aan Corona regels. Aan boord zijn deze redelijk strikt: de passagiers krijgen de regels door middel van een filmpje aan boord, ook worden teksten aan boord omgeroepen. De regels zijn niet samenscholen, de gangpaden vrij houden en verplicht een mondkapje op (met uitzondering van eetmomenten). Contactmomenten met de passagiers zijn verminderd, dus de vluchten voelen een beetje gastonvriendelijk. Er zijn ook geen keuze maaltijden, maar een standaard warme hap die we snel uitzetten. Van tevoren krijgen de passagiers een goodiebag met daarin een cakeje, watertje, biscuitjes, stroopwafel, broodje enzovoort, waardoor we zo min mogelijk contactmomenten hebben met de passagier.” 

 

Wat is er veranderd voor de medewerkers van KLM in Corona tijd? 

“Tegenwoordig krijgen wij ‘Corona tassen’ voor vluchten. In die tassen zitten twee thermometers, voor de vlucht en op het moment dat wij aankomen op onze bestemming moeten wij elkaar temperaturen. Wij briefen standaard (dus ook voor Corona tijd) drie kwartier van tevoren. Dan praten wij over hoeveel passagiers we hebben en waar we deze vlucht de nadruk op gaan leggen. Momenteel leggen wij tijdens de briefing de nadruk meer op hoe het thuis gaat en hoe het met onze collega’s gaat, ook bespreken wij angsten van iedereen voor Corona tijdens het vliegen.” 

 

Hoe denk je dat de toekomst van KLM er uit ziet? 

“Ik denk dat als iedereen straks een vaccin heeft gehad, en de ziekenhuizen weer leegstromen, iedereen gelijk wil reizen. Wat ik wel denk dat veranderd is, is dat heel veel bedrijven nu hebben gezien hoe het werken via Teams of Zoom gaat. Dit zal meer worden aangehouden, waardoor zakenreizen zullen verminderen. Voor KLM is dit een enorme strop aangezien de zakenlui meestal in de Businessclass zitten. Ook wil AirfFrance vluchten van KLM overnemen, waardoor er minder op onze naam staan. Alles bij elkaar denk ik wel dat het lastig wordt, maar KLM dit zal overleven!’ 

 

Is jouw levensstijl als je niet moet werken ook anders geworden? 

“Nee, eigenlijk niet. Ik neem mezelf altijd wel in acht. Het enige wat veranderd is, is dat ik vaker een test doe. Ik vind het wel erg moeilijk als iemand in deze tijd op vakantie gaat, diegene heeft er dan niks van begrepen. Ik vind het belangrijk dat een bed op de Intensive Care beschikbaar is voor iemand die zich wel aan de regels heeft gehouden en niet voor iemand die lekker vakantie heeft gevierd.” 

 

Hoe checken jullie passagiers op Corona? 

“Wij checken passagiers niet, maar op het moment dat zij ergens een land in gaan worden zij en wij gecheckt op temperatuur. Wel zijn er steeds meer landen waar je een PCR test gedaan moet hebben voor je het land in mag.” 

 

Hoe gaan vliegvelden om met Corona? Wat zijn de verschillen in andere landen? 

“Het valt mij op dat het overal heel rustig is in ieder hotel, iedere stad, ieder land. Dat vind ik heel raar om te zien. Laatst was ik in Panama, waar nu een complete lockdown is. Op maandag mogen mannen daar naar buiten en op dinsdag vrouwen, heel bizar. Ook zijn er natuurlijk weinig vluchten op vliegvelden, maar voor de rest is de afhandeling hetzelfde in ieder land.’ 

 

Wat doe je als iemand onwel wordt tijdens een vlucht? 

Stel dat iemand een hartaanval krijgt nu tijdens ‘Corona vluchten’, reanimeren we wel maar beademen we niet. In onze Medical Kit zit een ‘dokterkant’ en een ‘purserkant,’ bij ons ligt een bloeddrukmeter en bij de dokter kant liggen injecties. De ‘medic’ die op de vlucht aanwezig is gebruikt die kant.’ 

 

 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *