Sesar toneel brengt nieuwe voorstelling ‘Peter Pan’ op de planken

Sesar toneel brengt nieuwe voorstelling ‘Peter Pan’ op de planken

Een foto van het eerder opgevoerde stuk 'Peter Pan' uit 2016. Foto door: Sesar toneel

De jeugdtheaterschool Sesar toneel brengt met deze voorstelling, het verhaal over de jongen die niet ouder wilde worden, in een nieuw jasje. Als alles meezit gaan in juli uiteindelijk twee eindoptredens gehouden worden in ‘De Weide Wereld’ voor het publiek. Jonge toneelspelers in de leeftijd van 8-12 jaar kruipen in de huid van de personages van het verhaal ‘Peter Pan’ naar het gelijknamige boek van James Matthew Barrie.  

Theaterdocente Lizet Willems die deze voorstelling regisseert. Foto door: Lizet Willems

Lizet Willems (28) heeft theater met de paplepel ingegoten gekregen. Haar beide ouders zijn dramadocent en vandaar dat ze al van kinds af aan met de theaterwereld in aanraking is gekomen. Ze is werkzaam als theaterdocente bij Sesar toneel en zal de jonge toneelspelers begeleiden en voorbereiden voor deze avontuurlijke voorstelling.

‘Een tijdje terug heb ik de film ‘Finding Neverland’ gezien en op de een of andere manier raakte me dat. Toen had ik bedacht dat het wel een leuk idee zou zijn om hier een voorstelling van te maken. Nu al helemaal in de coronatijd dat je even weg kan vluchten van de harde realiteit en je fantasie kan aanwakkeren. Dat ze weer lekker kunnen spelen in plaats van alleen maar online les te krijgen. Dat is ook het mooie aan het verhaal van Peter Pan, dat hij helemaal niet oud en serieus wil worden maar gewoon jong wil blijven, wil blijven genieten en spelen. En dat hij Wendy en haar broertjes meeneemt om letterlijk even weg te vliegen van de realiteit. Voor mij maakt het niet uit hoe oud je bent, je kan altijd blijven spelen. Het hoeft niet voorbij te zijn als je geen kind meer bent.’

‘Normaal gesproken werken we eigenlijk met een groep en vanuit daar ga je kijken wat een leuk stuk is. Nu dachten we, laten we het eens andersom doen. Dus eerst werken met een bepaald stuk, in dit geval ‘Peter Pan’, en daarna kijken wie er zin heeft om mee te doen en zich wil aanmelden. Het leuke hieraan is dat je gelijk van start kan gaan. En dat kinderen zich echt aanmelden omdat ze Peter Pan een leuk verhaal vinden.’

‘Het maakt niet uit hoe oud je bent, je kan altijd blijven spelen. Het hoeft niet voorbij te zijn als je geen kind meer bent.’  

Om het vliegen op een creatieve manier te realiseren hebben ze meerdere opties bedacht. ‘De eerste optie is dat de kinderen poppetjes op een bepaalde manier laten bewegen dat het net lijkt of ze vliegen. De tweede optie is dat de kinderen net alsof doen op het podium. Doordat ik zelf bij een project heb gewerkt met green screens leek dat mij ook een goed alternatief. Dan kunnen we dat bijvoorbeeld eerder opnemen en de Londense skyline erop laten afbeelden en dan doen ze net alsof ze aan het vliegen zijn. Maar het is nog niet zeker of het er ook zo daadwerkelijk uit komt te zien.’

Het personage ‘Peter Pan’ van het eerder opgevoerde stuk uit 2016. Foto door: Sesar toneel

Het stuk van ‘Peter Pan’ is al eerder opgevoerd in 2016 bij Sesar toneel. Toen regisseerde een andere docent de voorstelling. Echter wordt deze nieuwe voorstelling toch anders dan het opgevoerde stuk in 2016. ‘Hoe meer inschrijvingen er zijn, hoe meer rollen je kan verdelen. Daardoor wordt de voorstelling ook weer anders dan anderen.’ Deze voorstelling is wel gebaseerd op het originele verhaal maar wordt wat gemoderniseerd. ‘Er zitten bijvoorbeeld veel hedendaagse grapjes in maar de magie en het verhaal blijven intact.’ Echter is het onderscheiden van andere voorstellingen, zoals in dit geval ‘Peter Pan’, niet altijd nodig omdat elk kind anders speelt, elke acteur is anders, dus het zal zich altijd in zekere zin onderscheiden. Maar dat is ook in het vliegen, daarin kan je ook iets creatiefs of unieks bedenken. Of de vormgeving, hoe we laten zien dat ze in de slaapkamer zijn of in Neverland. Daarin denk ik dat je je in die zin gaat onderscheiden omdat mijn ideeën ook weer geïnspireerd zijn door anderen dan iemand anders en ik heb een andere blik op bepaalde dingen.’

‘De voorstelling wordt wat gemoderniseerd maar de magie en het verhaal blijven intact.’ 

Het is wel spannend of het allemaal door kan gaan en of ze de lessen fysiek kunnen houden. ‘Eerlijk gezegd weet ik nog niet in welke vorm we deze lessen gaan gieten maar dat gaan we nog bespreken. Over het algemeen werkt Sesar al gelijk met zoomlessen en op die manier gaat het erg goed. In die lessen gaan we kennismaken, spellen doen en krijgen ze de tekst alvast. Het is inderdaad een kort tijdsbestek maar dat is geen belemmering want hoe eerder je een stuk hebt, hoe meer je al gelijk de actie erin hebt. Anders strijk je het helemaal uit over het hele jaar en nu is het; lekker werken, snel rollen verdelen, teksten zo snel mogelijk uit je hoofd leren en dan echt spelen. Uit ervaring doet het niet tekort aan het eindproduct. Het is juist dat je sneller de creatieve bubbel aan gaat zetten.’

‘Als niet alle ouders in het theater mogen, dan zouden we altijd nog een filmopname kunnen maken. Daar sta ik geheel voor open als de kinderen het wel gewoon kunnen opvoeren. Want misschien zijn er in Leidsche Rijn wel hele leuke locaties wat dan net op een schip lijkt of een mooi bos waar we kunnen filmen. Die mogelijkheid is er allemaal. Ik hoop van harte dat het gewoon weer lekker als vanouds in de theaterzaal mag met heel veel publiek.’

Kinderen in de leeftijd van 8-12 jaar kunnen zich nog steeds aanmelden om mee te doen aan de voorstelling.  
Aanmelden en meer informatie over de voorstelling is te vinden op de website van Sesar toneel: https://sesartoneel.nl/ 

Over de auteur

Lisette Oorschot

📚 Studente Journalistiek aan Hogeschool Utrecht 🖋️ Redactrice bij Utrechts Vizier 🌐 Schrijft voornamelijk artikelen over regio Vleuten-De Meern, Leidsche Rijn

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *