{"id":1041,"date":"2025-01-05T18:12:01","date_gmt":"2025-01-05T17:12:01","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/utrechtnoord\/?p=1041"},"modified":"2025-01-05T18:12:01","modified_gmt":"2025-01-05T17:12:01","slug":"braziliaans-theatertalent-aan-de-slag-met-theater-utrecht","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/utrechtnoord\/1041\/braziliaans-theatertalent-aan-de-slag-met-theater-utrecht\/","title":{"rendered":"Braziliaans theatertalent aan de slag met Theater Utrecht"},"content":{"rendered":"
In Theater Utrecht gaat Braziliaanse theatermaker Carolina Bianchi, die al aardig naam aan het maken is met haar grensverleggende en choquerende theaterstuk \u2018Cadela Forca: A Noiva e o Boa Noite Cinderela\u2019 (in het Engels vertaald als \u2018Bitch Strength: the Bride and the Good Night Cinderella\u2019) in gesprek met regisseur Floor Houwink ten Cate over haar stuk en haar band met Theater Utrecht.<\/p>\n
\n
Deze alom geroemde voorstelling, waarin Bianchi zichzelf op het podium drogeert terwijl haar mannelijke medespelers haar lichaam betasten, is het eerste deel van een drieluik, getiteld \u2018Bitch Strength.\u2019 Momenteel werkt Bianchi aan het tweede deel. Ze krijgt hierbij steun en hulp van Theater Utrecht.<\/p>\n
\n
Het gesprek vindt plaats in De Snijzaal van Theater Utrecht, een grote ruimte waar voorheen de dierenartsopleiding zat. Aan het hoge plafond zit nog altijd de stalen rails die vroeger de dierenkadavers droegen. Er is vooral sfeerverlichting. Kerstlichtjes liggen in een rechte lijn over twee langwerpige tafels die schuin tegenover elkaar staan. De tafels zijn gedekt en versierd met rode kerstlinten. Tussen de twee uiteindes van de tafels staan twee stoelen waar vermoedelijk de sprekers van vanavond zullen zitten. Alle plekken aan tafel zijn bezet, vooral met vrouwen van studentenleeftijd. Ze kletsen met elkaar en drinken bier of fris terwijl ze wachten. Vooraf was een diner, gratis voor iedereen.<\/p>\n
\n
Zodra het gesprek van start gaat barst de zaal los in applaus. Het publiek kan tussendoor vragen stellen. En ook de medespelers van Bianchi zijn aanwezig in de zaal en lichten zo nu en dan wat toe over het creatieve proces. Het is vanaf het begin al duidelijk dat Bianchi anders te werk gaat dan de meeste theatermakers. Ze vertelt hoe ze gemiddeld zo\u2019n tien uur per dag oefenen in de Paardenkathedraal, wat tegenover Theater Utrecht zit. Ze schrijft het stuk terwijl ze repeteren. Over het stuk zelf zegt Bianchi: \u2018Het is de bedoeling dat het je ongemakkelijk maakt.\u2019 Ook in haar meningen is Bianchi compleet eigengereid en schuwt ze de controverse niet. Een aantal keren gaat ze fel in tegen Ten Cate, bijvoorbeeld als ze spreken over zelfmoord. Aan haar passie en intensiteit merk je haar liefde voor het vak. \u2018Ik hou van theater. Ik huil altijd als ik goed theater zie,\u2019 zegt Bianchi met ernst in haar stem. Ook spreekt ze met dankbaarheid over Theater Utrecht. \u2018Dit is de eerste productie in twintig jaar waarbij wij als collectief geld hadden vanaf het begin\u2019.<\/p>\n
\n
Die waardering lijkt wederzijds. Anna Breure, de creatief directeur van Theater Utrecht beschrijft wat ze dacht toen ze de voorstelling van Bianchi voor het eerst zag in Theater Frascati in Amsterdam: \u2018Het is zo goed en zulk belangrijk werk dat we ervoor moeten zorgen dat ze door blijft gaan.\u2019 Anna vindt het belangrijk dat Nederlandse theatermakers dit werk zien. \u00a0\u2018Als ik naar het Nederlandse theaterveld kijk, zie ik zoveel mensen die binnen de lijntjes blijven. Bianchi walst door alle lijntjes heen.\u2019<\/p>\n
\n
Theater Utrecht voorziet Bianchi\u2019s gezelschap van geld, ruimte, techniek en advies zodat ze verder kunnen werken aan hun stuk. Het tweede deel van Bitch Strength gaat in premi\u00e8re in mei 2025<\/p>\n
\n
Onze verslaggever Mees Mens sprak met een bezoeker van dit gesprek over het werk van Bianchi.<\/p>\n