Trainen voor het ideale lichaam: hoe gezond is dat eigenlijk?

Trainen voor het ideale lichaam: hoe gezond is dat eigenlijk?

Foto door: Noa Suurland

Met miljoenen volgers op sociale media zijn ‘fitfluencers’ razend populair onder jongeren. Foto’s en video’s van afgetrainde lichamen en oefeningen: deze sportfanaten motiveren hun volgers massaal om naar de sportschool te gaan. Dit blijkt alleen minder onschuldig dan gedacht: uit onderzoek van de Universiteit Utrecht en gezondheidscentrum Han Seneca is gebleken dat ‘fitspiration’ ook negatieve gevolgen hebben. Door te veel te kijken naar deze spierbundels kan een negatief zelfbeeld ontstaan met soms zelfs eetstoornissen als gevolg.

Jongeren zitten gemiddeld 4 uur per dag op sociale media, en ruim de helft van deze jongeren kijkt regelmatig naar fitspiration. Maaike Steenhuis, masterstudent sociale- en gezondheidspsychologie aan de Universiteit Utrecht, deed onderzoek naar het effect van fitspiration onder middelbare scholieren. Hieruit is gebleken dat er een zekere samenhang te zien tussen is tussen de hoeveelheid fitspiration die jongeren bekijken en het hebben van een verstoord lichaamsbeeld en eetgedrag. ‘Wat kan gebeuren is dat een jongere van 15 zich gaat vergelijken met een spierbundel van 25. Als je zo jong bent is heel je lichaam nog in ontwikkeling, en dan heeft het eigenlijk helemaal geen zin om jezelf te gaan vergelijken met zulke ideaalbeelden. Daar kunnen jongeren onzeker van worden, omdat ze zich vergelijken met iets wat eigenlijk helemaal niet kan.

‘FitbyRico’ is personal trainer en geeft via Instagram, TikTok en Youtube fitness tips. Rico gelooft dat fitfluencing een negatieve invloed kan hebben: ‘Je hebt ook mensen die verboden middelen gebruiken om er beter uit te zien, maar die dat niet vertellen. Dan denken jonge gasten: oh zo’n lichaam is dus makkelijk te bereiken als ik dit schema van hem koop, of deze producten van hem koop. Het kan dan dat je denkt: ik ben niet goed genoeg, ik kan er niet zo uit zien als diegene dus dan ga ik ook maar gebruiken.’ Maaike vindt het promoten van dit soort middelen kwalijk. ‘Die middelen kunnen soms helpen, maar voor veel mensen ook niet, zeker niet als het verkeerd gebruikt wordt. Dat kan heel gevaarlijk zijn, zeker voor jongeren in ontwikkeling.’

Volgens Rico kan het woord fitfluencer op meerdere manieren worden geïnterpreteerd. ‘Je kan denken aan iemand die vooral heel erg zijn eigen producten wil promoten ofzo, maar ik wil vooral mensen helpen. Mensen die niet goed weten hoe ze een oefening moeten uitvoeren of mensen die willen weten welke supplementen nodig zijn.’ Zelf denkt hij niet dat mensen een negatief zelfbeeld krijgen door naar hem te kijken. ‘Het kan wel dat iemand denkt: ‘Waarom ziet Rico er zo uit en ik niet?’, maar ik wil echt meegeven dat dat niet hoeft. Ik wil altijd graag helpen, dus stel je voor je krijgt een negatief zelfbeeld; stuur me juist dan een bericht.’ Hij vindt het dan ook belangrijk om eerlijk te zijn tegenover zijn volgers. ‘Ik geloof echt wel dat het een negatieve invloed kan hebben, en dat je heel goed moet nadenken over wat je online zet. Wees transparant, wees gewoon eerlijk.’

Maaike denkt dat er ook een positieve kant zit aan fitspiration: ‘Het kan ook aanzetten tot lekker sporten waardoor je juist goed in je vel zit. Als het sporten jou een doel geeft en je voelt je daar goed door, dan zit daar geen kwaad in. We zien alleen dus wel dat het kwaad kán doen. Zeker als het echt alleen gaat om het uiterlijk en wat minder om het goede gevoel van het sporten.’ Haar tip is dan ook om sociale media te verwijderen, of om zo min mogelijk accounts te volgen die een ideaalbeeld neerzetten. ‘Je kan fitspiration zeker als inspiratiebron gebruiken voor sport, maar niet om hoe je eruitziet, daar heb je niet altijd zo veel invloed op.’ Volgens Rico is het belangrijk om je niet te vergelijken met anderen en te focussen op je eigen weg. ‘Het allerbelangrijkste is dat wanneer jij in de spiegel kijkt, je denkt: hoe ik er nu uitzie ben ik gewoon tevreden.’

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.