Muziek voor je brein

Muziek voor je brein

Vandaag, op donderdag 19 november, zou eigenlijk een Performance Night van de Quardin Music Academy van plaatsvinden. In de bibliotheek van Rotterdam zouden deelnemers van de Academy samenkomen om daar hun gemaakte werk van de afgelopen weken te vertonen. Door de nieuwe coronamaatregelen is dit optreden helaas verplaatst naar december, maar dat doet niks af aan de bijzondere missie van Quardin, namelijk, jongeren helpen bij het ontwikkelen van hun muzikale talent.

Quardin probeert een platform te creëren voor jongeren waar ze de mogelijkheid krijgen om hun talent te ontwikkelen. Ze organiseren verschillende projecten, masterclasses, talkshows en zelfs podcasts die te maken hebben met muziek, kunst en zelfontwikkeling. De Music Academy is een project opgezet door Quardin waar jongeren die al bezig zijn met muziek zich kunnen aansluiten bij het project. In acht weken tijd gaan de jongeren aan de slag om hun schrijfvaardigheid naar een hoger niveau te tillen.

De Music Academy draait dus om muziek. Een hobby die niet altijd even populair is bij jongeren. Uit een onderzoek van de NOC-NSF is namelijk gebleken dat sportdeelname in de afgelopen jaren erg gegroeid is. (Bron) In dit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau is te zien dat het percentage mensen dat aan cultuurbeoefening doet in de vrije tijd lager is dan wanneer je kijkt naar sport. (Bron) Muziek en drama lijken dus geen hele populaire hobby’s. Muziekonderwijs is zelfs pas vanaf 2020 een verplicht onderdeel van het curriculum op de basisschool. Maar muziek en drama blijken wel heel goed te zijn voor de ontwikkeling van kinderen.

Het maken van muziek, maar ook het luisteren van muziek lijken positieve effecten te hebben op de ontwikkelingen van de hersenen van kinderen en jongeren. Het heeft invloed op sociale vaardigheden, maar ook op de emotionele en intellectuele ontwikkeling. Je hoeft niet persé goed te zijn in het maken van muziek of goed te kunnen zingen zingen om de positieve effecten ervan te ervaren.

Zo zijn er bijvoorbeeld veel kinderen met taalproblemen. Het is één van de meest voorkomende ontwikkelingsstoornissen bij kinderen. Lezen en schrijven staan namelijk met elkaar in verbinding. Kinderen die moeite hebben met lezen hebben ook vaak moeite met schrijven. Door kinderen naar muziek te laten luisteren zou je dus ook de leesvaardigheden kunnen verbeteren. Het luisteren naar muziek verruimt je geest en je leert kennis maken met veel verschillende klanken. Op die manier zal je die klanken dus beter herkennen en uit elkaar kunnen houden in het echte leven.

Het is dus helder is dat muziek een positieve uitwerking heeft op jonge kinderen. Bij Quardin zitten echter alleen jongeren van 16+, maar ook voor hen brengt muziek mooie dingen teweeg. Muziek is voor veel jongeren een groot onderdeel van hun leven. Je kunt er je identiteit aan ontlenen, maar ook feest op vieren en er troost bij zoeken. Daarnaast is gebleken dat talentontwikkeling het zelfvertrouwen van jongeren kan ontwikkelen.

Een ander belangrijk onderdeel van Quardin zijn de workshops en masterclasses waar je als groep zijnde aan de slag gaat. Uit een onderzoek van de Kennisrotonde is gebleken dat het geven van dramalessen ervoor zorgt dat jongeren betere sociale relaties ontwikkelen. (Bron) Nu geven ze bij Quardin geen specifieke dramalessen, het draait vooral om de experimentele aard van de lessen en het gevoel te hebben onderdeel te zijn van een team dat eenzelfde passie heeft.

Er wordt steeds meer aandacht besteed aan muziek in de klas. Zo is er de organisatie ‘Meer muziek in de klas’, die aandacht vraagt voor het structureel aanbieden van muziekonderwijs aan kinderen. Zij hebben al verschillende projecten opgezet. In 2021 sloten ze een partnerschap met het Eurovisie Songfestival en het programma ‘5 jaar Kerst Muziekgala’ van AVROTROS, en probeerden zo meer bewustwording te creëren.

Ondanks dat er een steeds groter geluid te horen is met betrekking tot het belang van muziek in het onderwijs, zou dat nog steeds veel meer kunnen. De positieve effecten die cultuurparticipatie, – educatie en -beoefening met zich meebrengen zijn alleen maar redenen om dat nog meer te doen. Quardin is daar al goed mee bezig, en zal zich blijven inzetten voor de talentontwikkeling van jongeren.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.