Fact-check: worden prijzen kort voor Black Friday kunstmatig opgedreven?

Fact-check: worden prijzen kort voor Black Friday kunstmatig opgedreven?

Aankomende vrijdag 26 november is het weer Black Friday. De dag waarop veel mensen aanbiedingen, koopjes én kortingen proberen te scoren. Toch is niet elke deal een goede deal en wordt het door sommige mensen ook wel ´Fake Friday´ genoemd. Kieskeurig.nl claimt zelfs dat prijzen kort voor Black Friday de prijzen worden opgedreven, zodat het kortingspercentage tijdens Black Friday hoger lijkt dan het daadwerkelijk is. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Kopers laten zich al snel verleiden door aangescherpte prijzen en Black Friday staat erom bekend dat er veel geld in omgaat. Veel bedrijven spelen hierop in en het is een manier om hun winst te verhogen. Kieskeurig.nl speculeert dat bedrijven vals spelen wanneer ze euroteken in de ogen krijgen. Toch weten ze niet precies hoe vaak het gebeurt, omdat het moeilijk is om bij te houden hoe vaak het gebeurt bij bedrijven. Maar dat het gebeurd is volgens hen wel zeker.

Uit een onderzoek van Knibble blijkt wel dat Black Friday de ultieme aanbiedingsperiode van het jaar is. Ook de inzichten rondom meer ‘echte aanbiedingen’ bevestigen dit beeld. Naast de bekende vrijdag is de voorafgaande maandag voor de kritische consument al een hele mooie dag om de gewenste producten tegen goede aanbiedingen op de kop te tikken.

Wet
Volgens de wet moet een product bij een aanbieding de originele ‘van-prijs’ vertonen en mag die niet zomaar verhoogd worden om het aantrekkelijker te maken. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt hierbij een periode van drie maanden aan. Toch blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond dat winkels soms met nepaanbiedingen komen. De ACM kan de winkels een boete opleggen voor oneerlijke handelspraktijken. Ondanks de wet zijn er manieren om dit te omzeilen.

Tweakers
Via een website zoals Tweakers of Kieskeurig.nl is het relatief makkelijk te achterhalen wat de prijzen zijn van producten bij verschillende aanbieders. Zo kan je ook via een grafiek zien wat de gemiddelde prijs van een product voorheen was en of ze vóór Black Friday verhoogd zijn. In de grafiek hieronder is een flinke sprong van de minimumprijs van een televisie te zien bij begin november. De minimumprijs van het product ging op 2 november van 169 euro naar 212 euro. Wat opvalt is dat op 19 november de minimumprijs weer naar 169 euro daalde. Hieruit kan je concluderen dat de prijs voorafgaand is opgedreven, waardoor het lijkt of het een aanbieding is. Op de website Tweakers zijn er meerdere producten die dat aantonen, dit betekent overigens niet dat elke deal een ´slechte deal´ is.

Voor de gek gehouden
Ondanks dat het in de wet verboden is om prijzen zomaar te verhogen, voordat Black Friday gaat beginnen, gebeurt dit wel. Volgens Maarten Gijsenberg, hoogleraar marketing, komt dit omdat winkels en bedrijven zich kunnen verdedigen. “Dit doen ze door te stellen dat de doorgestreepte prijs een adviesprijs is. Ten onrechte, want als het om een adviesprijs gaat, moet dat er duidelijk bij vermeld staan.”

Consumenten moeten opletten bij het doen van aankopen op Black Friday. “Maak je huiswerk, laat je niet gek maken”, zegt Gijsenberg. “Vaak zijn het elektronische bedrijven die met bedragen stunten, het is dus belangrijk dat je je research doet voordat je een product koopt”.

Het is dus te zien zoals een grafiek hierboven dat prijzen nog steeds worden opgedreven waardoor het een goede deal lijkt. Maar het is lastig uit te drukken hoe vaak dit gebeurd en hoe groot het probleem is omdat bedrijven het goed weet te verbergen. Goede aanbiedingen zijn te onderscheiden door te kijken naar prijsvergelijkingssites. Hierdoor kan een consument bekijken of de gewenste aankoop een goede aanbieding is. Als een consument een product wil kopen is dit weldegelijk de juiste periode, maar is het belangrijk om te kijken waar de ´echte aanbiedingen´ zijn.

 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.