Formule 1: Hamilton en Verstappen met evenveel punten naar de finale

Formule 1: Hamilton en Verstappen met evenveel punten naar de finale

Na 21 races is het bijna zo ver, de finale van de Grand Prix in Saudi-Arabië. De spannende Grand Prix race van afgelopen zondag in Jeddah heeft geresulteerd in een overwinning van Hamilton. Max Verstappen en Lewis Hamilton hebben op dit moment beiden 369,6 punten. Het was de een-na-laatste race voor de bepalende finale die zal plaatsvinden op 12 december. Het belooft ontzettend spannend te worden.

Het vorige artikel dat verschenen is op de site schetste een situatie waarin Hamilton en Verstappen met evenveel punten zouden eindigen voor de finale. Dat is dan ook gebeurd. De Grand Prix in Quatar is gewonnen door Hamilton waardoor hij 25 punten binnensleepte. Verstappen eindigde op de tweede plaats en haalde een punt binnen voor het rijden van de snelste raceronde. Hij won daarmee in totaal 19 punten. Tijdens de afgelopen race in Jeddah wist Hamilton de winst binnen te slepen én behaalde hij 26 punten. Eén punt extra voor de snelste raceronde dus. Verstappen eindigde op de tweede plaats en haalde daarmee 18 punten binnen. De tussenstand is voor nu dus gelijk; 369,5 punten voor beiden.

Circuit vol incidenten

Naast punten wist Verstappen deze race nog iets anders binnen te slepen, namelijk, strafpunten en -seconden. Het begon al bij een inhaalactie van Hamilton op Verstappen in bocht één. Verstappen verdedigde de binnenkant en maar ging daarbij buiten de witte lijnen, ook wel, ‘wijd gaan’. Nadat Verstappen wijd ging deed Hamilton hetzelfde, en beide coureurs sneden de bocht af. Verstappen wist uiteindelijk de leidende positie te behouden.

Naast dit eerste incident gebeurde er nog iets anders. Zo’n tien rondes voor het einde van de race, in bocht 21, kreeg Verstappen van zijn team te horen dat hij zijn positie terug moest geven aan Hamilton. Dit moest echter tactisch gebeuren, en in bocht 26 besloot Verstappen gas terug te nemen. Dit resulteerde erin dat Hamilton bovenop Verstappen klapte. De Red-Bull coureur kreeg achteraf twee strafpunten en tien strafseconden naar zijn hoofd gegooid. Terecht? Niet iedereen is het daar mee eens.

Wat volgens sommigen namelijk van belang was, was het DRS-meetpunt (Drag Reduction System). Het is een systeem dat is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat coureurs hun achtervleugel uit kunnen klappen. Wanneer het DRS-systeem geactiveerd wordt verdwijnt een deel van de neerwaartse druk op de auto, wat erin resulteert dat de auto dus minder hard op het asfalt gedrukt wordt. Hierdoor kan een coureur een inhaalslag maken. Het DRS-systeem is geïntroduceerd om de race spannender en sensationeler te maken.

Bij het remincident tussen Verstappen en Hamilton speelde het DRS-meetpunt waarschijnlijk mee. Hamilton was er hoogstwaarschijnlijk goed van op de hoogte dat vlak na bocht 26 een DRS-punt zat, en dat Verstappen zelf gebruik wilde maken van dat punt op zijn voorsprong weer in te halen. Hamilton bleef hierop achter Verstappen rijden wat dus resulteerde in een botsing.

De meningen over het incident zijn verdeeld. Toto Wolff, voormalig autocoureur en teambaas van Mercedes zei bijvoorbeeld: “Ik hoop dat de race in Saoedi-Arabië genoeg gevolgen heeft, waardoor iedereen leert en zich aanpast voor de laatste race in Abu Dhabi. Vergelijkbaar racen, als het door de stewards hetzelfde wordt beoordeeld, zal volgende week ook een straf opleveren”. Tom Romeo Coronel, Nederlandse autocoureur, liet juist weten aan Verstappen zijn kant te staan. Volgens hem heeft de FIA, de autosportfederatie, niet goed gehandeld bij het uitdelen van de strafpunten: ‘Het level komt steeds hoger te liggen doordat zij ingrijpen, in plaats van dat je het natuurlijk laat gebeuren op de baan.’ Daarnaast haakt hij in op het feit dat Hamilton zelf ook te wijd heeft gereden. Ook had Verstappen volgens hem recht op de overwinning vanwege zijn ‘vechtlust’.

Vooruitblikken

De laatste Grand Prix van dit seizoen zal plaatsvinden in Abu Dhabi. Na 21 races komt er een einde aan de spannende wedstrijd en zal bekend worden wie de wereldkampioen wordt.

We gingen hierover in gesprek met Lucas Degen. Hij is de oprichter van ‘Racereporter de Formule 1 Podcast’ en vertelt ons alles over de afgelopen race, en de laatste race op 12 december. Benieuwd geworden? Beluister dan het item hieronder.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.