Is de nieuwe collectie van H&M het antwoord op organisaties die pleiten voor nieuwe EU-regels omtrent mode en duurzaamheid?

Is de nieuwe collectie van H&M het antwoord op organisaties die pleiten voor nieuwe EU-regels omtrent mode en duurzaamheid?

Het bekende Zweedse modeconcern H&M komt vandaag, donderdag 9 december 2021, met een nieuwe ‘circulaire’ collectie. De gehele collectie is volledig gemaakt van gerecyclede materialen, en is recyclebaar. Dat een gigantische fast-fashion keten als H&M een aanzienlijke stap naar duurzaamheid maakt, is baanbrekend. Is de nieuwe collectie van H&M het ‘duwtje in de rug’ voor een nieuwe Europese regelgeving tegen fast-fashion?

Fast-fashion: wat is dat?

Fast-fashion is van oorsprong een Engelstalig begrip dat letterlijk vertaalt ‘snelle mode’ betekent. Het gaat hierbij om goedkope mode dat vaak slechts voor een korte tijd gedragen wordt door de consument. ‘Wegwerpkleding’, zou je het zelfs kunnen noemen.

‘Goedkoop’, maar geen ‘goede koop’

Doordat de kleding gemaakt is van goedkope materialen, zijn de artikelen in veel gevallen van een slechtere kwaliteit. Hierdoor gaan fast-fashion kledingstukken vaak korter mee dan eerlijke en duurzaam geproduceerde kledingstukken. Ook is het zo dat veel mensen getriggerd worden door de lage prijs van fast-fashion, met als gevolg dat ze ondoordachte aankopen doen. Dit is niet alleen zonde en milieuvervuilend, maar ook komt het welzijn en veiligheid van de arbeiders in het geding.

Zo verkopen veel modegiganten kleding dat geproduceerd wordt onder erbarmelijke omstandigheden. Arbeiders worden in veel gevallen mensonterend behandeld en verdienen te weinig om rond te kunnen komen.

In grote fast-fashion producerende landen zoals India en Bangladesh, zijn kinderarbeid, discriminatie, mishandeling dagelijkse kost voor arbeiders. Ook de omstandigheden waarin de arbeiders werken, zijn allesbehalve veilig: denk aan gebouwen die regelmatig instorten en onveilige en ongeschikte apparatuur waar mee gewerkt moet worden.

Organisaties hopen op regelgeving vanuit EU

Mede door deze heftige voorbeelden, pleiten tientallen organisaties binnen en buiten Europa voor een nieuwe Europese regelgeving voor de productie van fast-fashion. Zij willen dat je in heel Europa enkel nog eerlijk geproduceerde mode kunt kopen. Organisaties zoals Solidaridad streven naar een vernieuwde, aangescherpte Europese regelgeving voor 2025. Of de regels in Europa daadwerkelijk voor 2025 aangescherpt zullen gaan worden, is nog even afwachten. Volgens Solidaridad kiezen enkel een deel van de consumenten en bedrijven vrijwillig voor duurzame producten en grondstoffen. Anderen zullen pas meedoen als de wetgeving hen daartoe verplicht. Dit houdt dus in dat er ingestemd zal moeten worden met een nieuwe wet.  Een aangescherpte wetgeving zal zorgen voor minder milieuvervuiling en bovenal betere werkomstandigheden voor de arbeiders.

Een van de organisaties die zich actief bezighoudt met het stimuleren van fast-fashion, is Project Cece NL. De organisatie is een aantal jaar geleden opgezet door drie studentes, omdat zij alle drie tegen hetzelfde probleem aan bleven lopen: welke kleding is ‘eerlijk’ geproduceerd en welke niet?

De drie voormalige studentes, Marcella, Melissa en Noor, zijn van mening dat het bewustzijn van je keuzes, verantwoordelijkheid schept. Dat laatste scheen een groot probleem te zijn: de oprichters zijn van mening dat het te moeilijk is voor de consument om bewuste kleding aankopen te doen. Zo zou het op veel webshops niet duidelijk zijn voor de consument hoe de producten zijn geproduceerd.

“Waarom moet iedereen die een bewuste aankoop wil doen zo veel extra moeite doen om dit allemaal uit te zoeken? Bewuste keuzes zouden toch juist aangemoedigd moeten worden en dus makkelijker moeten zijn?” vragen de drie oprichters zich af. Uit deze vragen werd Project Cece geboren: “Wij willen de informatievoorziening, en daarmee het proces van bewuste kleding kopen, makkelijker maken!”

Het feit dat de toonaangevende Europese modeketen H&M vandaag met een nieuwe, geheel duurzame collectie komt, is een stap in de goede richting. Door het grote bereik wat H&M heeft, krijgt de duurzame collectie van de Zweedse modegigant en duurzame mode an sich een enorm platform aangereikt.

Hoe zal de Europese Unie reageren op de verduurzaming van een van de grootste Europese modegiganten? We spreken met Noor Veenhoven, medeoprichter van Project Cece.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.