Bewering van Max Verstappen: ‘Deze sport draait meer om penalty’s dan om racen’, zorgt voor veel ophef

Bewering van Max Verstappen: ‘Deze sport draait meer om penalty’s dan om racen’, zorgt voor veel ophef

Max Verstappen

Al maandenlang is er een spannende strijd tussen twee formule 1 coureurs: Max Verstappen en Lewis Hamilton. De twee concurrenten proberen elke race weer de winst te pakken zodat ze kans maken op de belangrijke titel als wereldkampioen 2021. Een race winnen of verliezen brengt veel emoties met zich mee. Na een spannende race verloor Verstappen de strijd tegen Hamilton voor de eerste plek, en kreeg hij ook nog een tijdstraf van tien seconden aan zijn broek. Dit leidde tot een gefrustreerde Limburger die de uitspraak deed: ‘Deze sport gaat meer om straffen en regels dan om racen.’ Heeft Max hier gelijk of moeten we het met een korreltje zout nemen?

Een van de meest spannende races van het afgelopen seizoen vond zondag 5 december plaats in Saoedi-Arabië. Arjan Schouten, sportjournalist bij het AD, is gespecialiseerd in formule 1 en vertelt wat de reden zou kunnen zijn van de bewering van Verstappen. ‘Allereerst moet je natuurlijk kijken naar de emotie’, aldus Schouten. ‘Max is een fanatieke coureur met een agressieve rijstijl. En dit moet ook wel, aangezien Hamilton de snelste auto heeft. Mercedes heeft op dat gebied meer voordeel, en het is aan Max om met zijn kwaliteiten aan de top te blijven.’

Dit is Max tot nu toe ook gelukt. ‘Dat vind ik erg knap van hem.’ zegt Schouten. Ondanks dat Red Bull, het team waar Verstappen voor rijdt, een minder snelle auto heeft dan Mercedes, lukt het hem alsnog om met behulp van zijn agressieve en strijdlustige rijstijl een hardnekkige concurrent te zijn voor Hamilton. Verstappen is altijd al erg strijdlustig geweest. In zijn beginjaren heeft hij hier dan ook veel problemen mee gehad. De ene keer stootte hij iemand van de baan en kwam hij hierdoor in de problemen, of hij nam een zodanig risico dat hij zelf van het circuit vloog. ‘Over de jaren heen heeft Max natuurlijk veel ervaring opgedaan en heeft hij geleerd wat wel en niet kan.’ Schouten legt uit dat door zijn rijstijl en ervaring uitgebloeid is tot een waanzinnig goede coureur. Ondanks dat hij nog zo jong is weet hij nu al de races te domineren, samen met concurrent Hamilton, die al een stuk ouder is en dus meer ervaring heeft.

Door de fanatieke eigenschap van Max creëert hij niet alleen een dominerende rijstijl, ook gaat hij er al snel vanuit dat veel toegestaan is op de racebaan. Christian Moerman, hoofdredacteur bij F1 Maximaal, legt uit waarom Verstappen de bewering gemaakt heeft zondag. ‘Verstappen is misschien wel de agressiefste coureur van de grid. De ene coureur houdt zich bij sommige bochten wat meer in dan de ander. Verstappen zit hierbij aan het eind van het spectrum. Hij denkt dat heel veel mag, sommige coureurs denken dat er een stuk minder mag en je hebt coureurs die hier tussenin zitten.’ Omdat Verstappen denkt dat zo veel is toegestaan, is hij het dan ook snel niet eens met de straffen die hem worden opgelegd. Hetzelfde geldt voor de race in Saoedi-Arabië, waar hij de bewering maakte.

Veel mensen denken dat de FIA, de internationale federatie voor auto- en motorsport die de straffen oplegt voor coureurs, Hamilton voortrekt. Lewis Hamilton heeft immers zeven kampioenschappen gewonnen en zou met de zegen in 2021 recordhouder kunnen worden op meeste wereldkampioenschappen in de geschiedenis. Is het dan daadwerkelijk zo’n corrupt beleid? Arjan Schouten denkt van niet. ‘Ik zou eerder zeggen dat Max dan voor meer sensatie zou zorgen, aangezien hij als rookie het zo’n groot coureur als Hamilton moeilijk weet te maken.’

Of de straffen daadwerkelijk ‘eerlijk’ gegeven worden is niet te concluderen. ‘Je moet het zien als scheidsrechters die voetballers een gele of rode kaart geven, gebaseerd op de situatie.’ Legt Moerman uit. Verstappen heeft na de race van Brazilië een flinke geldboete gekregen, na het aanraken van de achtervleugel van Lewis Hamilton, die volgens het team van Red Bull niet goed stond. Red Bull beweerde dat Hamilton door deze vleugel net wat minder weerstand, en dus meer snelheid heeft kunnen pakken. Sebastian Vettel, coureur bij Aston Martin, heeft in het verleden ook vaker een achtervleugel van een andere auto aangeraakt. Hij heeft echter geen geldboete gekregen. Is dit dan erg oneerlijk? Je zou zeggen van wel. Maar in deze situatie wordt gekeken naar verschillende variabelen. Vettel had bijvoorbeeld geen belangen bij het aanraken van deze vleugels, dit was meer uit nieuwsgierigheid. Verstappen mat daadwerkelijk de achtervleugel met zijn hand op, omdat Red Bull de achtervleugel van Mercedes verdacht vond. Omdat Red Bull dit ook al had aangegeven bij FIA was dit geen slimme zet, omdat Max er toen van verdacht werd met de achtervleugel te sjoemelen.

Op deze manier wordt er op basis van verschillende variabelen een conclusie getrokken door de stewards van FIA en worden straffen uitgedeeld. De bewering van Max kwam volgens Moerman dan ook simpelweg van een opstapeling van frustratie op de racebaan en een spannende puntenlijst. Max Verstappen en Lewis Hamilton staan namelijk beiden op een gelijk aantal punten met nog één race te gaan. Het zal dus allemaal van de laatste race in Abu Dhabi afhangen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.