Hoe kan het dat Verstappen en Hamilton naast elkaar aan laatste ronde begonnen?

Hoe kan het dat Verstappen en Hamilton naast elkaar aan laatste ronde begonnen?

ABU DHABI - Max Verstappen van Red Bull Racing op het podium na het winnen van het wereldkampioenschap Formule 1 na de Grand Prix van Abu Dhabi op het Yas Marina Circuit op 12 december 2021 in Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten. ANP REMKO DE WAAL

Max Verstappen werd afgelopen zondag wereldkampioen in de Formule 1. De Red Bull-coureur schreef daarmee sportgeschiedenis, omdat hij de allereerste Nederlandse wereldkampioen is in de koningsklasse van de autosport. Vijf rondjes voor het einde van de race reed Verstappen nog elf seconden achter Hamilton, maar door een safety car begonnen de coureurs tijdens de laatste ronde naast elkaar. Hoe kan dat, en maakt Mercedes een kans als zij in hoger beroep gaan?

Na 53 rondjes op het circuit in Abu Dhabi reed Nicholas Latifi zijn auto in de muur. Hierdoor kwam er een safety car, wat betekent dat alle coureurs achter een auto moeten rijden die de snelheid beperkt na een gevaarlijke situatie. Normaal gesproken mogen alle auto’s op een ronde achterstand de leider én de safety car inhalen. Alleen was dat zondag in eerste instantie helemaal niet het geval. Later mochten maar een paar auto’s de leider en de safety car inhalen.

Hierdoor begonnen Verstappen en Hamilton naast elkaar aan de laatste ronde van het seizoen. Uiteindelijk kroonde de Red Bull-coureur zich tot wereldkampioen. Mercedes overwoog een hoger beroep tegen de wereldtitel van Verstappen, maar donderdag werd bekend dat het team toch niet in beroep gaat tegen de titel van de Nederlander. We spreken over de historische prestatie van Verstappen met Terrence Riepma, redacteur bij F1Maximaal, en met mensen op de Amsterdamse Albert Cuypmarkt.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.