“De race is pas afgelopen als je over de finish bent”

“De race is pas afgelopen als je over de finish bent”

Foto: Creative Commons

Na de legendarische overwinning van Verstappen in Abu Dhabi, waarin de Nederlander het kampioenschap naar zich toetrok, is het tijd om terug te blikken op deze historische race. Ronald Vording, journalist van Motorsport.com, was afgelopen weekend aanwezig op het circuit. Met hem spreken we over de laatste race, blikken we terug op het fantastische seizoen voor Red Bull en kijken we weer vooruit naar komend seizoen. Dinsdag was namelijk alweer een proefdag voor de nieuwe banden.

Ronald Vording is Formule 1-verslaggever voor Motorsport.com. Tijdens zijn masteropleidingen aan de Rijksuniversiteit Groningen (journalistiek en geschiedenis) begon Ronald bij GPUpdate.net. Nadien is hij doorgegroeid tot fulltime F1-verslaggever voor de Nederlandse tak van Motorsport Network. Met interviews, analyses en – als corona het toelaat – locatiewerk bij de Grand Prix wil hij lezers voorzien van het belangrijkste nieuws en interessante achtergrondverhalen.

Bandenwissel

“De race is pas afgelopen als je over de finish bent”, zegt Vording stellig. “Het ongeluk (Latifi red.) zorgde er inderdaad voor dat Max dicht achter Hamilton kwam te rijden. Tijdens de safety car, heeft Red Bull er enorm goed aan gedaan om Max naar binnen te halen.” De bandenwissel bleek inderdaad uiteindelijk een gouden greep. Max snelde uiteindelijk via de laatste bocht naar zijn eerste wereldtitel in de Formule 1.

Protest Mercedes

Het was nog wel even onzeker of Max ook de uiteindelijke winnaar zou worden. Mercedes, en voornamelijk aandeelhouder Toto Wolff, tekende protest aan bij de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA). Zo zou Max Verstappen Lewis Hamilton hebben ingehaald achter de safety car en had de race nooit gestart mogen worden in de laatste ronde volgens Mercedes. Beide protesten werden afgewezen door de stewards, maar Mercedes gaf diezelfde avond nog te kennen dat ze in protest zouden gaan, meldt GPBlog. Vanochtend werd bekend dat Mercedes niet in beroep gaat tegen de uitslag van de Grote Prijs van Abu Dhabi.

Abu Dhabi als laatste speelveld

Er is al veel gezegd en geschreven over de locatie van de laatste race van het seizoen. Abu Dhabi heeft al jaren te maken met het schenden van mensenrechten, slavernij en erbarmelijke omstandigheden waarin de arbeiders moeten werken. Dezelfde discussie als die over het WK in Qatar wordt hier gevoerd: “In dat land (Qatar red.) hebben de arbeiders ook te maken met onmenselijke omstandigheden. Veel mensen praten over een boycot, dus ik vind het opmerkelijk dat ook de coureurs zich niet hebben uitgesproken over de omstandigheden in Abu Dhabi”, zegt Vording.

Wat kan de kijker volgend jaar verwachten?

Nog meer spektakel dan dit jaar, is volgens Vording niet mogelijk: “Dat het niet zo spannend als dit jaar wordt, staat zeker vast. Daarnaast is de positie van Max ook veranderd. Hij is nu natuurlijk wereldkampioen, dus hij is het aan zijn stand verplicht om dat kampioenschap ook vast te houden.” Daarnaast gaat er in de sport het nodige veranderen. Zo hadden de coureurs afgelopen dinsdag een proefdag. De Formule 1 stapt in 2022 over naar een geheel nieuw technisch reglement. Aan de auto’s zelf gaat het nodige veranderen door de nieuwe regels, maar dat geldt ook voor het formaat van de velgen. Sinds jaar en dag wordt in de F1 gereden met 13 inch velgen, maar met die traditie wordt komend jaar gebroken door de introductie van velgen met een diameter van 18 inch, meldt Motorsport.com. Ook de motoren gaan veranderen, maar dan pas in 2026. Lang werd er nog overwogen deze in 2025 al in te voeren, maar men realiseerde zich dat een ontwikkelingstijd van drie jaar, 2022 t/m 2024, te kort zou zijn voor eventuele nieuwe partijen.

De huidige hybride motoren, waarvan de ontwikkeling begin volgend jaar wordt bevroren, zullen tot en met 2025 worden gebruikt. De FIA heeft groen licht gegeven voor het framework van de motor, die gebaseerd zal worden aan de hand van vier pilaren.

  1. De 1.6-liter V6-verbrandingsmotor zal blijven

  2. Het elektrische vermogen dat uit de motor gehaald kan worden, moet toenemen tot 350kW

  3. De MGU-H verdwijnt

  4. Er wordt een budgetplafond geïntroduceerd voor de ontwikkeling van de motor

Een gedetailleerde invulling van de precieze motorformule wordt momenteel ontwikkeld en begin 2022 zal het World Motorsport Council daar over stemmen.

Dat de MGU-H verdwijnt, opent de deur naar nieuwe motorleveranciers. Het was een harde eis van bijvoorbeeld Volkswagen om toe te treden tot de sport.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *