Koreaanse series steeds vaker te vinden op streamingdiensten

Koreaanse series steeds vaker te vinden op streamingdiensten

Recent heeft het streamingplatform Disney+ zijn eerste Koreaanse serie gelanceerd genaamd ‘Snowdrop’. Dat het platform de serie uitbracht lijkt een reactie op concurrent Netflix die succes kende met het Koreaanse filmgenre. Netflix bracht onder andere Squid Game, en de recente zombie-serie ‘All of Us are Dead’, uit die meteen na lancering miljoenen kijkers binnenbrachten. Voor dit interview spreken we met Joan Vos Macdonald, schrijfster van onder andere het tijdschrift Forbes die een portefeuille heeft in de Koreaanse popcultuur. 

De nieuwe serie van Disney+ kent een blikkenvanger, want een van de hoofdrolspelers is K-pop ster Jisoo, van de meidengroep Blackpink. Sinds de aankondiging van de K-pop ster in de serie is er al heel veel interesse getoond. Dat Disney+ met ‘Snowdrop’ een poging wilde wagen in de Koreaanse filmmarkt, is daarom ook een doordachte zet geweest. Naast Disney+ en Netflix zijn Apple+ en Amazon Prime ook groot geld in de Koreaanse filmmarkt aan het pompen. Bij Netflix is het al bekend gemaakt dat het vorig jaar miljarden heeft gepompt om meer series te produceren. Veel trouwe fans van het genre zijn daarbij wel bang dat de series meer op het westen gaan lijken. Joan Vos Macdonald vertelt daarbij ook dat de series langzamerhand al zijn veranderd naar westerse stijlen van film. Qua geweld, seks en taal zijn de recente series zoals Squid Game en All of Us Are Dead al meer gericht op het westen. 

Dat er steeds meer streamingplatformen bij, komen was al geen verassing, maar dat de vraag naar het Aziatische filmgenre steeds groter wordt is toch een beetje uit de lucht komen vallen. De Koreaanse popcultuur had voornamelijk met het muziekgenre K-pop veel succes. De opkomst van deze popcultuur wordt ook wel de ‘Korean Wave’ of de ‘Hallyu Wave ‘genoemd’. Deze trend begon vroeg in 2009, toen het zich langzaam verspreidde naar de buurlanden van Korea. Japan pikte het al snel op en daarna de rest van Zuid-Oost Azië. Het begon heel langzaam in het westen toen voornamelijk in de VS korte fragmenten werden laten zien van K-pop clips in talkshows. Het kreeg in 2012 de wereldwijde boost door het nummer Gangnam Style van Psy. Vanaf daar braken diverse andere K-pop artiesten door in het westen zoals meidengroep Blackpink en boyband BTS. Laatstgenoemde is tot op heden qua aantal volgers de grootste muziekartiesten van dit moment. Sindsdien is de Koreaanse cultuur steeds verder verspreid, maar de doorbraak van Squid Game zag niemand echt aankomen. Zelfs de regisseur en acteurs van de hitserie waren stomverbaasd dat het zo ontplofte op Netflix. Hoofdrolspeler Lee Jung-Jae, van Squid Game, heeft in een interview op de Golden Globes vertelt dat hij de successen niet had verwacht en dat hij ook hoopt dat de Koreaanse filmindustrie door Squid Game alleen maar verder gaat groeien. De hitserie was niet de allereerste Koreaanse film die doorbrak. In 2019 werd namelijk de Koreaanse film Parasite bekroond met maar liefst vier Oscars.

Schrijfster Vos MacDonald vertelt dat Koreaanse series, ondanks dat ze qua stijl en cultuur anders zijn dan westerse series, toch voor het westen heel interessant zijn. Squid Game vertelt een verhaal waar mensen met een hoge status hun macht misbruiken tegen mensen die financieel instabiel zijn. De serie ontplofte ook tijdens coronacrisis waar veel mensen ook het gevoel hadden dat de mensen met macht de verkeerde beslissingen namen. Volgens Vos MacDonald is het daarom ook geen verassing dat Squid Game doorbrak in het westen. Daarnaast heb je steeds meer nieuwe series zoals Hellbound en All of Us are Dead die meer gericht zijn op het westen door de gruwelijke en bloedige scenes die normaal niet vaak voorkomen in Koreaanse series. In oude K-drama’s komen romantische scenes of gruwelijke aanvallen pas ergens aan het eind van een seizoen, vertelt Vos MacDonald.   

Een andere reden dat de Koreaanse series doorbreken in het westen, volgens de schrijfster, is dat we in een steeds meer verbonden wereld leven. Doormiddel van het internet is het tegenwoordig heel makkelijk om films of series te vinden en het aanbod wordt daarnaast ook steeds groter. Dat zien we langzaam maar zeker ook terug in de Koreaanse filmmarkt. 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.