De (on)gezondheid van bananen

De (on)gezondheid van bananen

Bananen maken je dik, fruitsuikers zijn net zo slecht als gewone suikers en het zou zelfs ‘gevaarlijk’ zijn om te veel van die bananen op een dag te eten. Er is een aantal jaar terug al onderzoek gedaan naar deze bewering, maar toch doemt het onlangs weer op in het nieuwste boek van de beroemde amerikaanse kok Dr. Mark Rayman. Hij houdt zich naast koken ook bezig met het geven van stellig voedingsadvies. Zijn boek heeft dan ook niet voor niks de ondertitel ’21 basisprincipes van het nieuwe ‘pegan dieet’. Tijd om voor eens en voor altijd duidelijkheid te scheppen over de (on)gezondheid van bananen. Voordat we richting technische kant van het verhaal gaan, is het allereerst belangrijk om te begrijpen waar het idee vandaan komt.

Het idee dat te veel bananen eten slecht voor je zou zijn komt onder andere voort uit de mensen die het ‘Paleodieet’ voorschrijven. Paleo is erop gericht om net zo te eten als de verre voorouders dat ook deden. Het korten op koolhydraten en zuivelproducten is daarin een van de belangrijkste voorwaarden. Opvallend is is dat het streven van het Paleodieet niet zo zeer het afvallen is maar eerder een manier van eten. Dan is het toch opmerkelijk dat zij wel voorschrijven dat het eten van bananen ongezond voor je kan zijn. Of zou hier wel ergens een aantoonbaar begrijpelijke reden achter kunnen zitten? Niet alleen het Paleo dieet zegt dit, maar ook een aantal voedingsdeskundigen/dieetisten in zowel het buitenland als Nederland. Zo ook deze recepten website. Die zegt dat meer dan twee bananen per dag ongezond voor je is. En dan zit het volgens hen het vooral in de fruitsuikers waardoor bananen je dik maken.

Voedingsstoffen
Expert Voeding & Gezondheid van het Nederlands Voedingscentrum. Sanne Groenenveld, zegt dat je je bij een ‘gewone’ consumptie van bananen geen zorgen hoeft te maken over de invloed van fruitsuikers op je gezondheid. Zij wijst daarmee op de gezondheidsvoordelen van fruit in z’n algemeen, door het Vitamine gehalte. “Fruit is gewoonweg veel beter voor je dan zoete snacks die wel suikers, maar verder weinig nuttige voedingsstoffen bevatten.” Wel zijn specifiek bananen een van de fruitsoorten met het hoogste suikergehalte van 18 gram per 100 gram. Alleen dadels en sommige appelsoorten scoren hoger. Avocado’s en cranberry’s bevatten gemiddeld de minste fruitsuikers. Daarnaast is de gezonde vezels die bananen bevatten een reden om dit fruitsoort zeker niet af te schrijven. Per dag wordt geadviseerd zo’n 30 tot 40 gram voedingsvezels te eten. In verhouding zou je dus zo’n twintig bananen moeten eten om aan deze hoeveelheid vezels te komen. Al is het niet verstandig om alle vezels uit één voedingsgroep te halen.

Met mate
Wel wijst Groenenveld erop dat het belangrijk is om te blijven varieren in je fruitconsumptie. “Want elk soort fruit, net als elk ander voedsel, bevat weer verschillende voedingsstoffen. Een appel is weer heel anders dan een banaan, en een banaan bevat weer andere voedingstoffen dan een aardbei. Let daar dus wel op.”

Ook wil deze expert het ‘verhaal uit de wereld helpen’ dat bananen zelfs gevaarlijk voor je gezondheid kunnen zijn. “Dit is heel belangrijk om nog even te noemen: bananen zijn absoluut op geen enkele manier slecht voor je gezondheid. Laat staan gevaarlijk”, benadrukt Groeneveld. “Tuurlijk geldt voor alles dat je te veel eet ook echt teveel kan zijn. Zo ook bij bananen. Maar ik ga er niet van uit dat iemand meer dan 10 bananen per dag eet.”

Conclusie
Kortom is het bij dit gezondheidsvraagstuk wederom van belang om goed dingen in perspectief te plaatsen. Vooral het element van de fruitsuikers en de compensatie door de vele vitamines die niet alleen bananen maar al het fruit bevatten. Bananen zijn dus zeker geen dikmakers en kunnen alleen wellicht ongezond zijn als je er meer dan 10 op een dag eet. Als je maar afwisselt met een appel of een peer. Geen zorgen toch?

Over de auteur

Jelmer Koper

Radiojournalistiek is echt mijn ding. Altijd bezig met het nieuws offline én online. Vrijwilliger bij de lokale radio-omroep ZFM Zandvoort en het multimediale platform Zandvoort Inside. Afwisseling tussen verdiepende producties en het dagelijkse, snelle nieuws spreekt mij aan. Politiek, activisme en maatschappelijke conflicten zijn onder andere thema’s die in mijn straatje passen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.