Crowdfunding voor evacuatie Oekraïners in crisisgebieden

Crowdfunding voor evacuatie Oekraïners in crisisgebieden

De recent opgerichte stichting Human Save Evacuation Ukraine (HSE) is vorige week een crowdfundingsactie gestart voor de aanschaf van transportvoertuigen voor een veilige evacuatie van mensen in crisisgebieden in de Oekraïne. Daar zitten mensen vast die zelf niet weg kunnen, velen zonder stroom en voedsel. Morgen vertrekken de eerste 2 voertuigen, maar donaties zijn nodig voor meer. Hoe is dit initiatief ontstaan?

“Ik wil humanitaire hulp te verlenen aan de mensen die het nodig hebben.” verteld Lars Coenen, Mede-oprichter van HSE. Het is dan 13 maart. Uit zijn jas haalt hij een vliegticket “morgen vertrek ik”. En zoals gezegd begon de dag erna zijn reis. Het is 26 maart als ik hem opnieuw spreek. Wat is er in die tussentijd gebeurd? “Ik vertrok via Wenen naar Medyka.” Medyka is een van de grensposten tussen Oekraïne en Polen en ligt niet ver van Lviv. Het dorp wordt sinds de invasie van Rusland overspoeld met Oekraïense vluchtelingen. “Er is daar overal hulp, iedereen staat klaar om direct te helpen. Daar ben ik ook in contact gekomen met mijn collega, Albert. Samen hebben we ons door Oekraïense locals die we daar ontmoet hebben, laten meenemen naar Lviv. Maar ook daar bleek alles al voorzien. We hebben amper iets van de oorlog kunnen merken behalve wat soldaten die de wacht hielden. Het was bijna meer een toeristen uitje, het normale leven gaat daar gewoon door. Dat komt omdat het land gigantisch groot is. Er heerst een vertekent beeld dat het hele land in oorlog is, dat is niet zo. Maar daardoor voelde ik mij niet op mijn plek, ik kwam immers om humanitaire hulp te verlenen. Daarom belde ik de local die mij hier had gebracht en vroeg of hij mij mee kon nemen naar het getroffen gebied. Toevallig was hij in de buurt en kon hij mij binnen 10 minuten oppikken, alsof het zo was voorbestemd. Daarna ben ik zonder Albert via Kramatorsk verder afgereisd naar Loehansk. Dat ligt ongeveer 300km onder Marioepol, waar de bombardementen volop aan de gang zijn. Ook hier ben ik hartstikke goed ontvangen door de mensen. Wat opviel is dat alle mensen die in deze gebieden aan het rijden zijn, zijn burgers die andere burgers helpen evacueren. Er zitten daar namelijk veel mensen vast zonder stroom en voedsel. Ook is een kinderopvang met 200 kinderen zonder ouders en 8 pasgeborenen zonder eten en medicijnen komen te zitten en geheel afgesloten van communicatie geraakt. Dat komt omdat veel gebieden nauwelijks te bereiken zijn doordat ze als het waren over een lengte van 200km tussen twee frontlinies in zitten. Toen ben ik gaan denken: Wat kan ik wel doen om te helpen?” Zijn antwoord was: veilig transport. “Dat is hard nodig. Zowel om de mensen daar weg te krijgen als om voedsel en medicijn naar hen te brengen die moeten blijven, bijvoorbeeld mensen die voor een ernstig ziek familielid moeten zorgen.” Vervolgens is hij begonnen met het bouwen van een zo groot mogelijk netwerk, overal is hij rond gaan vragen naar wie kerken, tolken, opvanglocaties enzovoorts kent. Er moet immers met de mensen gecommuniceerd kunnen worden en er moeten opvangplekken zijn om de mensen die ze evacueren naar toe te brengen. “Er komt van alles bij kijken. Zo moet je daar een vergunning hebben om ‘s nachts te mogen rijden, anders wordt je zo onder schot gehouden. Dat wil je de mensen niet aandoen als je een bus met 90 vluchtelingen evacueert. Daarnaast moeten de voertuigen zelf geregeld worden en hebben we brandstof nodig. Dat alles kost geld. Daarvoor zijn we afhankelijk van donaties. Tijdens mijn reis terug naar Nederland om dit plan uit te werken, kwam hij bij de Poolse grens David Fox-Pitt tegen. Hij is de oprichter va Siobhanstrust, een al langer erkend liefdadigheidsfonds. “Ik vertelde mijn idee en daar werd enthousiast op gereageerd. David vroeg ‘Waar kunnen wij mee helpen?’ waarop ik had gevraagd ‘Mogen wij jullie account gebruiken zodat wij vervoer kunnen kopen?’ en daar is de fundraiser uitgekomen. Dus zo is eigenlijk dit initiatief tot stand gekomen.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.